Hoefschoenen met weke koot?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

lissisanne

Hoefschoenen met weke koot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-14 21:48

Hallo medebokkers!

Mijn lieve bejaarde verzorgpaardje heeft last van gevoelige hoeven. De hoeven brokkelen snel af en hij loopt zonder ijzers aan de voorkant na een paar passen op het asfalt onregelmatig (onder het zadel). Nu heeft hij dan ook sinds een tijdje aan de voorkant opnieuw ijzers gekregen. Met bosritjes en wandelingen doe je hem namelijk een groot plezier en met deze ijzers heeft hij nergens last van. :D

Nu willen we graag gaan overstappen op hoefschoenen omdat dit beter is voor zijn brokkelhoeven en dat dan ook achter een optie wordt. Verder ben ik persoonlijk geen fan van ijzers (in de wei) als het ook anders kan. Dit paardje heeft voornamelijk achter (zeer) weke koten, dit is over de jaren ook erger geworden.

Nu zijn er overal verschillende meningen en ideeën over hoefschoenen en ik zie door de bomen het bos niet meer -O- . Goede merken? Wel of geen hoefschoenen? Zijn er speciale exemplaren voor slechte beenstanden? Slechte en goede ervaringen met verschillende materialen...

Dus:
Wat zijn goede (kwalitatief en qua prijsniveau) hoefschoenen voor een 35 jaar oude man met weke koten?

Afbeelding
sorry voor de kwaliteit van de foto

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 22:11

Het is nog maar de vraag of je daar überhaupt schoenen voor kunt vinden. Waarschijnlijk zit de achterkant van de schoen tegen z'n koot aan omdat deze zo laag staat. Dan krijg je drukkingen of schuurplekken.

lissisanne

Re: Hoefschoenen met weke koot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 07:33

Dankjewel voor de reactie! Dat is inderdaad net wat ik me afvraag..
Ik heb zelf namelijk totaal geen ervaring met hoefschoenen maar het leek me al een lastig punt.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 14:01

Je zou de renegades kunnen proberen, die vallen net over de hoefballen, en anders de Easyboot zonder gaither, deze schoen blijft onder de hoefballen. De Easyboot Epics of Gloves, zijn met gaither, de schoen zelf is aan de achterkant erg laag en de gaither is van neopreen dus zacht. Equifusion heeft ook zachte hoefschoenen die prima meegeven in de kootholte.

Welke schoen het meest geschikt is is afhankelijk van de maten en vorm van de hoeven en waar je ze voor wil gebruiken.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 17:15

Oke het lijkt me inderdaad logisch dat het afhangt van de vorm van de hoef. Het gebruik zou alleen zijn voor buitenritten van max 1 uur over verschillende ondergronden.
Ik heb de renegades opgezocht.. maar het lijkt me dat die in zijn kootholtes zouden gaan prikken?
Easyboots gloves en epic zien er uit als prettige schoenen, ook voor het afvallen wat ik wel eens hoor. Heb jij ervaring met deze schoenen? En gaan ze niet irriteren of vouwen als de gaither verder naar achter wordt gebogen dan bij een normale beenstand? Heb jij voorkeur voor met of zonder gaither?
Laatst bijgewerkt door lissisanne op 08-09-14 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 17:19

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 17:56

De trail sluit te hoog en is niet geschikt voor weke koten. Ik gebruk alle bovengenoemde hoefschoenen voor mijn eigen paarden. De gaither is zachtcen glad en beweegt gewoon goed mee, er komen geen vouwen of kreukels in.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 21:40

Ok dan zou volgens jou dus de easyboot gloves of epic het beste zijn?