Pfiff boomloos, ervaringen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Pfiff boomloos, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-14 21:22

Ik wil met mijn pony overstappen op boomloos.

Nu heb ik een boomloos zadel van pfiff gezien, maar deze is overduidelijk veel minder bekend dan barefoot.
Wat zijn de ervaringen met dit zadel, waarom is deze wel of niet goed? Hoe wordt de boommaat aangepast?

Alvast bedankt

edit: foto

Afbeelding

Geryon

Re: Pfiff boomloos, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 21:27

In barefoot zit het vps systeem voor een betere drukverdeling en ruggegraatvrijheid. Dit zadel heeft dat niet en dat zal je moeten compenseren met dikke inlages. Zo te zien heeft het zadel een verwisselbare pommel die op je paard moet passen.

Ik zou onder dit zadel een pad met HD inlages doen van barefoot. Of dubbele harde/dikke inlages.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 21:28

Wij hebben precies zo één, opzich een fijn ding.
Boommaat kan worden aangepast door een andere pommel erin te doen (ding aan de voorkant).

Bij langere ritten heb ik wel last van de pommel, die komt dan tegen mijn bovenbenen aan en dat gaat op ten duur wat pijn doen.
Wij hebben hem overigens met een stevige HAF pad, daarmee blijft de ruggengraat mooi vrij en wordt de druk beter verdeeld! :)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-14 21:34

En qua pasvorm? Mijn pony heeft een redelijk hoge schoft. Is boomloos dan geschikt? Via site van barefoot heb ik gelezen dat je zelf pommelmaat kan meten, maar ben toch benieuwd naar ervaringen wat betreft hoge schoft.

Er zit een barefoot pad bij (zadel koop ik dan eventueel 2e hands)
Deze:
Afbeelding

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 21:41

Ja hoor. Sommige boomloze zadels niet, maar deze denk ik wel (is vergelijkbaar met barefoot en die is wel geschikt). De pad met inlages tilt het zadel ook nog wat op.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 21:42

Sorry, ik weet niet hoe hij daarop past. Ponylief hier is een haf en heeft een vrij vlakke rug/schoft. Om eerlijk te zijn denk ik dat er weinig plek over is voor een (extreem) hoge schoft..?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-14 21:51

Hier een foto van de pony, hij is ook 23 jaar, misschien dat dat meespeelt. Hij heeft natuurlijk ook geen strak ruggetje meer.

Afbeelding

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 22:13

Hmm, met hd inlages in je pad, twijfelgeval. Barefoot moet in ieder geval wel kunnen, want met hd inlages ligt het op mijn pony, vergelijkbaar met die van jou.

Op de foto lijkt het wel wat minder schoftvrijheid te hebben dan een bf. Kan je sowieso niet beter een tweedehands bf kopen?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-14 22:21

Is misschien wel beter, maar was benieuwd naar ervaringen. Ik kwam deze 2de hands tegen en is ook weer iets goedkoper. Maar het moet wel goed zijn natuurlijk, anders wordt het duurkoop.

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 21:14

Ik heb via bokt een 2dehands barefoot (cheyenne) met VPS en met BF pad en een singel van BF gekocht.
Ligt echt ideaal en was nog goedkoop ook (250,-)!

Je kan denk ik beter een 2dehands barefoot kopen...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 21:19

De Pfiff heeft toch wel een stuk minder schoftruimte hoor, voor de pony op de foto zou ik het niet riskeren eerlijk gezegd...was het nu een lekkere ronde Haf / Fjord / Tinker ofzo geweest :)

Bovendien waag ik heel sterk te betwijfelen dat exact die Barefoot pad er onder ligt, dat is namelijk een behoorlijk nieuw en duur model waarvan de kans echt extreem klein is dat iemand die zo'n Pfiff zadeltje koopt, die pad er onder gaat kopen. Maar het is niet onmogelijk natuurlijk :)

loveval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 13:08

Ik zou voor barefoot gaan. Staan er zat 2de hands aangeboden. Je kunt op de site kijken wat voor maat pommel je moet hebben. Aangezien de schoft hoog is is hij waarschijnlijk ook vrij smal? Dus misschien is een maat small pommel dan wel iets voor je pony. Let wel op bij boomloos niet alle boomloos past! Hoe groot is je pony? Ik zie namelijk mensen die een maat 2 op een (kleine) pony leggen en dat is echt te lang naar mijn mening. Ik heb een pony van 1,55 en daar ligt een maat 1 op en die ligt super! Ook kun je bij een aantal sites een test zadel bestellen. Heb ik ook gedaan en ik heb alleen maar de verzendkosten hoeven betalen! Dit raad ik zeker aan! Zo kun je zien of je zadel niet te lang is en je kunt meerdere pommels mee laten sturen om te kijken welke lekker zit.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 13:11

Hou ook in gedachten dat je een tweedehands Barefoot nog voor redelijk geld weer kan verkopen als het onverhoopt niet bevalt. Of dat met Pfiff ook zo is waag ik te betwijfelen. De meeste mensen gaan toch voor meer zekerheid.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 21:09

Nee het is een d-ponytje maar maat 2 is ook veel te groot. Mijn billen passen in een 34, dus het is of een 0 of een maat 1. Ik ga denk ik ook voor barefoot. Ik heb nog een jong paard van 3 jaar. Het zadel wat ik voor mijn pony heb hou ik aan. Het boomloze zadel schaf ik er bij aan, zodat ik die ook op mijn jonge paard kan gebruiken. Heb nu nog geen trek in zadel'gezeik'. Hij wordt straks ingereden door instructrice met haar zadel en dan ga ik verder met boomloos. Lekker makkelijk met jonge paarden :)