nieuw zadel - longeren

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Pivanti

nieuw zadel - longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-14 08:04

Hallo,

Ik heb een nieuw zadel. Deze moet natuurlijk nog vormen naar m'n paard. Ik kan er nog niet alleen op, alleen aan longe met instructrice.
Nu vroeg ik me af of het zin heeft om met t zadel op te longeren? Om t zadel te vormen bedoel ik dan.

Ik hoor t graag

Mousaka

Re: nieuw zadel - longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 08:23

Ja tuurlijk helpt dat! Ook als jij er niet op zit helpt dat. Als het erg soepel leer is dan gaat het sneller dan waarneer je stugger leer of kunstof hebt

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 08:30

Ik denk dat TS het meer heeft over de vulling? Die zal doorgaans na de eerste maand nagekeken moeten worden om bijgevuld te worden. Daarvoor moet je er wel op zitten want dan gaat de vulling pas wat inzakken. Mij is verteld dat dit na grofweg twintig keer rijden het geval is, maar dat hangt ook wel een beetje van de duur van de sessies af.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-14 12:45

Het vormen naar het paard in het algemeen, maar vooral de vulling moet zich naar het paard vormen natuurlijk.
Leer is mooi zacht en soepel. Alleen de singelstoten nog wat stug.

Ik begrijp dat t zadel met de tijd wat inzakt en mogelijk nog wat opgevuld moet worden.
Dit zit ook bij de aankoop van het zadel in. Gezien ik er nog niet zoveel op zit, moest ik zelf maar even laten weten wanneer dit nodig is.

Maar voor het vormen vd vulling heeft longeren met t zadel niet zoveel nut dus?
Lijkt mij ook logisch maar ik heb geen ervaring met een geheel nieuw zadel.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 13:14

De vulling klinkt in door het gewicht van de ruiter. Het gaat vast ook wel wat doen door de warmte en de beweging van je paard maar ik zou voor wat betreft de controle zo'n 20 keer rijden aanhouden. Vaak kan je het ook wel voelen aan de vulling. Als je met je hand er over glijdt aan de onderkant dan voel je zelf ook de ongelijkheden erin komen. Maar met de puppie training die je waarschijnlijk nu nog heb gok ik dat het wat minder hard zal gaan dan bij een paard dat vol in training staat en langer per keer gereden wordt.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-14 16:21

Ja het zal inderdaad wel langer duren.
Vandaar ook dat de zadelmaker aangaf dat ik t zelf maar in de gaten moest houden en niet na 20 uur of keer rijden moest bellen.

lacoos123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 10:56

Even aan een professionele zadelmaker navragen