hoe zadel instellen. zodat ik fijn kan rijden. zere knie

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

appiesjappie

hoe zadel instellen. zodat ik fijn kan rijden. zere knie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-14 19:59

Ik weet het even niet meer. Ik ben giga aan het knooien met mijn nieuwe zadel. Ik heb hem sinds eind juli en krijg het maar niet voor elkaar dat ik er lekker mee kan gaan rijden. Dan weer beugels langer, dan weer korter, dan weer beugels steeds kwijt, dan stuiter ik weer alle kanten op, kniewrongen erop , hoog laag en dan toch er maar af. Voeten te ver in de beugels korfjes gehaald. Nu heb ik last van mijn rechtefknie als ik draaf. Door mijn handicap drukt mijn rechterknie naar binnen en word mijn onderbeen naar buiten gedrukt. Ik had altijd schuine blokjes maar die passen er niet in met de korfjes. Nu las ik over beugels met veren er in of van die schuine beugels. Heeft iemand een idee wat ik het beste kan gaan doen.
Laatst bijgewerkt door appiesjappie op 05-09-14 20:15, in het totaal 4 keer bewerkt

anjaenrene

Re: hoe krijg ik mijn zadel goed? nu weer last van knieën

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 20:03

Contact opnemen met je zadelmaker, je hebt consumentenrecht op een deugdelijk product. Hij moet dat leveren of zeggen dat hij het niet kan leveren dan kun jij op zoek naar een ander merk

appiesjappie

Re: hoe krijg ik mijn zadel goed? nu weer last van knieën

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-14 20:10

Ik heb hem tweedehands gekocht bij divoza. Het zadel ligt perfect op marijke maar ik kan er niet aan wennen

Caira

Re: hoe zadel instellen. zodat ik fijn kan rijden. zere knie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 21:19

kun je een filmpje of wat foto's plaatsen?

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-14 21:21

Ik heb zo geen foto s of filmpjes

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 21:24

Het is nml onmogelijk om vanaf een computerschermpje te zien wat er mis gaat, daar is echt beeld materiaal voor nodig.

Joke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 21:26

Dat het zadel goed ligt wil niet zeggen dat het voor jou lekker zit! Een goede zadelmaker let op allebei. Mijn ervaring is dat je niet lang hoeft te wennen aan een nieuw zadel als het voor jou de goede maat is. Bij een slechte knie moet de zadelmaker jou vaak een zadel aanraden met een grotere zitting zodat je minder 'vast' zit, of een zadel met halve of driekwartswrongen zodat je knie nog vrij ligt.
Ik hoop dat je er aan kunt wennen, maar als het jouw zadel niet is, dan is het hem gewoon niet, hoe goed het ook op je paard ligt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 07:51

heb je een foto van jezelf op je paard?
Ik begrijp dat je de kniewrongen op dat zadel kan verstellen. Kan je ze er eens aflaten? en dan proberen?
Zonder ondersteuning bij je been is goed voor je zit en balans. Probeer dan eens een tijdje zonder beugels te rijden. En ze dan later eens in te doen (als dit kan op je paard)
Zonder beugels ga je veelal al dieper in je zadel zitten, meer op je balans. Dat is een onderdeel van onafhankelijk zitten.
Het kan zijn, dat het zadel niet helemaal past (iets te breed, of iets te smal) waardoor je zelf niet goed in het middelpunt blijft zitten en moet corrigeren.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 08:33

Ik zal kijken of ik deze week foto s kan maken. Ik ga dinsdag misschien weer naar les. Er is niks meer hetzelfde als het oude zadel. Snap dat ik moet wennen maar krijg het niet voor elkaar om lekker te zitten. Ik had een heel oud kadet zadel, veelzijdigheid, smalle boom, harder geworden omdat ik er al 6 jaar op heb gereden, marijke liep daardoor wat houterig, nu heb ik een dressuur, zacht, brede boom, en marijke neemt nu grotere passen. Er niks te vergelijken met het nieuwe zadel. Ik heb de wrongen er al afgehaald. Ik las net dat a symetrische beugels ook wel eens helpen. Je drukt je been er dan beter aan. Ik had eerst altijd schuine blokjes die mij daar mee hielpen.

3bengels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 08:41

Misschien een goede zadelmaker laten komen en laten kijken naar de combinatie van jou en je paard met zadel. Ze kunnen vast aanpassingen aan je zadel doen zodat het zadel voor jouw uiteindelijk ook lekker zit. Succes.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 08:43

appiesjappie schreef:
Ik zal kijken of ik deze week foto s kan maken. Ik ga dinsdag misschien weer naar les. Er is niks meer hetzelfde als het oude zadel. Snap dat ik moet wennen maar krijg het niet voor elkaar om lekker te zitten. Ik had een heel oud kadet zadel, veelzijdigheid, smalle boom, harder geworden omdat ik er al 6 jaar op heb gereden, marijke liep daardoor wat houterig, nu heb ik een dressuur, zacht, brede boom, en marijke neemt nu grotere passen. Er niks te vergelijken met het nieuwe zadel. Ik heb de wrongen er al afgehaald. Ik las net dat a symetrische beugels ook wel eens helpen. Je drukt je been er dan beter aan. Ik had eerst altijd schuine blokjes die mij daar mee hielpen.

schuine blokjes (is mij altijd geleerd) is juist funest voor je knieën.
Wat je hoort te leren door onafhankelijk te zitten is je spieren in je bekken te ontspannen en op je paard te "zitten" zoals je staat op de grond. (benen af laten hangen)
Ik kan me voorstellen als je paard nu betere en ruimere bewegingen heeft door het zadel, dat het voor jou even behoorlijk wennen is :D
Je zou nog iemand kunnen vragen je paard te longeren als jij erop zit, en zo aan je houding kan wennen. Beugels uit en balans en middelpunt oefenen. (werkt altijd het beste)