Vraag springzadel met brede boom en teruggesnede kamer

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

birte

Vraag springzadel met brede boom en teruggesnede kamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-14 14:06

Ik zit met een lastig dillema,

Ik heb een massimo springzadel met brede boom (35cm) dit is op zich goed alleen heeft mijn huidige paard ook nog een hoge schoft waardoor het op de schoft drukt.

Nu moet ik dus opzoek naar een ander springzadel met brede boom maar dan met een teruggesnede kamer.

tot nu toe heb ik nog niets kunnen vinden, massimo heeft deze helaas ook niet.

Weet hier iemand nog merken die dit wel hebben, of zadels waarvan de boom aan te passen is zoals bijv. Kieffer?

Eisen zijn:
Zwart leer
springzadel
17,5"
brede boom (35)
teruggesnede kamer

Capriootje

Re: Vraag springzadel met brede boom en teruggesnede kamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 15:06

Misschien Kentaur? Heb weleens een boommaat 35 voorbij zien komen, misschien kan een zadelmaker met zo'n machine (zoals van Rijs) hem wel aanpassen. En ze hebben verschillende modellen waardoor er vast wel een teruggesneden kamer bij zit :j

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 08:20

Zaldi heeft verschillende modellen met teruggesneden kamer, ook een zadel met verstelbare boom (kopijzer verstelbaar)
Afbeelding
en dit is een ander model.
Afbeelding
de boommaat, 35 is afhankelijk van het koprijzer van het zadel wat onder het merk zit.
Massimo hanteert andere boommaten vanwege een andere lengte van de takken van de boom.

Leone

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 08:23

Ik heb ooit een kieffer Norbert Koof zadel gehad en die had echt een teruggesneden kamer, was inderdaad ook voor een paard met een erg hoge schoft. Was een fijn zadel.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 01:12

Kijk eens naar Sommer zadels http://www.sattelmacher.com/index.html, hele fijne zadels niet wereld bekend in nederland(wordt gelukkig wel steeds meer) maar in Duitsland is het een top merk(en dat is helaas wel te merken aan de prijs, goedkoop zijn ze niet prijsklasse Prestige/Passier/Stubben etc maar je krijgt er een zadel voor terug dat jij van je leven niet meer verslijt en ij verhouding van betere kwaliteit is als bv de nieuwe passiers/stubbens. Ik heb zelf model diplomat ook een springzadel en die is recent verbreed naar boommaat 33/34, maximaal haalbare is 36(hou je er rekening mee dat Massimo andere meetwijze hanteert en dat jou nu boom 35 bij andere merken boombreedte 32/33 is?). Sommer is net als bv Kieffer door een zadelmaker te verbreden of te versmallen.

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 03:24

Thorowgood en Kent&Masters hebben speciale modellen voor paarden met een hoge schoft. Een teruggesneden kamer is vaak niet genoeg, dan moet je vaak de boommaat ook smaller houden en je kussens zo vol mogelijk vullen om het zadel van de schoft af te tillen. Die sterk gevulde kussens gaan ten koste van je schokdemping en een smallere boommaat doet de bespiering en bewegingsvrijheid ook geen goed.
Deze zadels zijn ook met verwisselbaar kopijzer, dus een brede boom is mogelijk. Zelf heb ik een K&M S-serie dressuurzadel en een thorowgood T8 springzadel. Ben over beide erg tevreden! Via Google zijn meerdere zadelmakers te vinden die deze zadels hebben, ik heb Caroline van Flevo Horse Support.

birte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-14 17:37

dieseltje09 schreef:
Kijk eens naar Sommer zadels http://www.sattelmacher.com/index.html, hele fijne zadels niet wereld bekend in nederland(wordt gelukkig wel steeds meer) maar in Duitsland is het een top merk(en dat is helaas wel te merken aan de prijs, goedkoop zijn ze niet prijsklasse Prestige/Passier/Stubben etc maar je krijgt er een zadel voor terug dat jij van je leven niet meer verslijt en ij verhouding van betere kwaliteit is als bv de nieuwe passiers/stubbens. Ik heb zelf model diplomat ook een springzadel en die is recent verbreed naar boommaat 33/34, maximaal haalbare is 36(hou je er rekening mee dat Massimo andere meetwijze hanteert en dat jou nu boom 35 bij andere merken boombreedte 32/33 is?). Sommer is net als bv Kieffer door een zadelmaker te verbreden of te versmallen.

Mijn zadel is nagemeten door de zadelmaker en is echt maat 35, weet idd dat dit niet altijd klopt bij massimo