Hengstenvraagje ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

vdLindsey

Hengstenvraagje ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 13:08

Hoi allemaal , ik heb een vraagje en hoop dat er mensen reageren ! :)

Mijn bijna 1.5 jaar oude hengst en ik gaan altijd aan de hand wandelen , doen we al van zen 6 maanden zoiets , blokje om wat gras knabbelen en terug naar huis. Of een tussenstop op de manege en dan crost hij wat in de piste rond :)

Nu, hij is superbraaf aaaltijd , maakt van niks iets andere paarden ook niet ofzo. Maar soms word hij wat heet , hij blijft wel naast mij en doet niks stout , maar hij gaat dan zo piaffe doen en hals zetten en dan ben ik niet sterk genoeg ... Ik wil dus liever niet voortgetrokken worden zoals men hond bij mij doet :P

Een hengstenketting wil ik niet gebruiken , lijkt me veel te straf ..
Maar nu weet ik al wat mensen die een 'Serreta' gebruiken om te gaan wandelen en grondwerk te doen ? (wij doen trouwens ook grondwerk samen)

Ik heb altijd een gewoon halster en touw gebruikt :)

Zou zoiets een goede manier zijn om te gaan wandelen zonder dat ik moet zitte snokke en doen , want dat haat ik .. :)

Geen slechte commentaar aub , ik heb er ook maar van gehoord en vraag maar advies :)
Tnx ! :wave:

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 13:12

Niks mis met een ketting, vaak hoeft het paard het maar door te krijgen (één rukje) en dan begrijpt die dat jij sterker bent en zal die niet gaan trekken. Overigens is corrigeren nog steeds normaal en geen mishandeling, dus bij gek gedrag zet je hem op zijn plaats, JIJ bent de leider en jij mág dat.

vdLindsey

Re: Hengstenvraagje ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 13:13

Oh oke ! Ik zet hem op zijn plaats dat wel ... Stout is ie niet maar sterk das iets anders :P

vdLindsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 13:14

En doe je hem dan best over de neus of onder de kin ? (ik dacht kin?)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 13:16

Zou een gewoon hoofdstelletje met bit niet al veel verschil maken?!

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 13:17

Bij een serreta zit er over het algemeen ook een metalen ketting in de neusriem, dus daar kan je ook behoorlijk sterk mee inwerken. Wel is het natuurlijk belangrijk dat je hem onder controle kunt houden. Het kan maar zo zijn dat het voor jullie heel prettig werkt. Ook omdat je het touw bovenop de neus vast hebt waardoor je toch al meer te zeggen hebt als onder de kin.

Je zou ook een touwhalster kunnen overwegen. Als het nodig is kan je hem daar ook even goed mee op de plaats zetten. Vind ik persoonlijk fijner dan de serreta bij mijn pony.

SFC

Soms compleet rond de neus, soms alleen erover, soms eronder. Als het paard verder gewoon braaf is dan is onder de kin door genoeg.

elenaMM77

vdLindsey schreef:
Oh oke ! Ik zet hem op zijn plaats dat wel ... Stout is ie niet maar sterk das iets anders :P

als hij op zo'n moment te sterk voor je is, dan zet je hem niet op zijn plaats (dat kun je immers niet).
Je moet op dat moment corrigeren en eventueel sterk corrigeren.

Beter 1x (te) sterk corrigeren dan halfslachtig aanmodderen dan leert hij jouw wil niet te respecteren of nog erger je zou zijn respect kunnen verliezen (vergeet niet dat hij ouder wordt en zal gaan checken of hij misschien de dienst kan gaan maken), hij mag niet het gevoel krijgen dat hij alleen hoeft te luisteren als hij er zin in heeft of wanneer jij sterker bent.. hij moet gewoon hoe dan ook luisteren en niet het 'gevecht' aangaan.

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 13:19

Precies Elena, hij moet niet eens denken aan sterker zijn dan de persoon ernaast want dat kan problemen veroorzaken, zeker met een hengst. Sterk zijn is ook al 'niet braaf' en moet dus gecorrigeerd worden.

vdLindsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 13:20

Oke elenaMM77 , dan zal ik het met de ketting eens proberen :)

vdLindsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 13:21

Dan doe ik het onder de kin ja , want voor al de rest is hij megabraaf

vdLindsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 13:22

Kentaro : een bit ga ik niet doen , vind ik hem te jong voor :)

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 13:24

ik heb hier zo een correctie halster gebruikt voor mijn jonge paard naar de weide over de straat te brengen.
is van escadron en werkte heel goed, nu heb ik het niet meer nodig

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 13:29

Ketting is niet zo streng hoor. valt wel mee, zolang je maar niet continue loopt te rukken. Gewoon ontspannen en 1x een klein rukje, dan snappen ze het meestal prima.

Serreta vind ik erg scherp inwerken. Natuurlijk is dat paard afhankelijk maar ik ben er niet zo een voorstander van.

Je kan ook een touwhalster proberen. Deze halsters werken net wat beter dan een stalhalster en werkt minder scherp dan een hengstenketting. Misschien voor jou een mooie tussenoplossing.
(een touwhalster is ook erg handig met grondwerk!)

vdLindsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 13:31

ga met de ketting is op wandel dan ! :D bedankt voor de reacties !

Shanna7836

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 13:36

En als je nou verder met grondwerk probeert te gaan? Heel veel bezig met voorwaarts, halthouden, draven, halthouden, en allemaal naast je, schouder aan schouder. lekker veel overgnagetjes maken met stemcommando's erbij :) werkte goed bij mijn paardje! Touwtje hoeft maar gespannen te staan en hij staat stil.

vdLindsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 13:38

Shanna7836 : ja als we grondwerk doen is alles goed en wel , op straat ook , juist als we aan de manege aankomen krijgt hij het effe heet en vergeet dan dat moment precies dat ik er ook nog ben :P

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 13:52

in principe zou ik gewoon gaan voor de lichts mogelijk werkende correctie (merk je vlot genoeg denk ik)..

lool ja natuurlijk doet ie dat precies op de manege.. hij moet toch 'laten zien' hoe stoer hij is.. alles ruikt en proeft natuurlijk naar andere paarden ;).. dan zou ik ook mijn nek opzetten als ik een 'stoere vent' was

vdLindsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 13:55

hahahaha ElenaMM77 :P zooo stoer is hij anders (nog) niet hoor , net een mama's kindje en in onze groep staat hij als laatste in rang haha :P ga straks eens met de ketting wandelen en passeren, benieuwd hoe het gaat :P

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 15:36

Ik zou denk ik niet meteen naar een ketting grijpen. Niet bot bedoeld, maar je geeft zelf ook aan dat je hond trekt, en nu trekt je jaarling ook. Ik denk dat jij ergens een klein foutje maakt met het aanleren van aan de lijn lopen. Als jij dan nu naar een ketting grijpt (een zwaarder middel), en het is inderdaad een foutje die je maakt, maak je het dier alleen maar bot.....

Ik zou dus eerst 300% uitsluiten dat je er goed mee omgaat, en geweld is niet de oplossing. Tuurlijk als een hengst te ver gaat mag hij heel duidelijk jou grenzen kennen, maar met veel dingen is het aanleren/afleren een kwestie van 'slimmer' zijn dan je dier, als het namelijk echt op trekken aankomt win je het toch niet. Zij denken vrij simpel in oorzaak gevolg, dus daar kan je 'misbruik' van maken, door de gevolgen in jouw hand te houden en te zorgen dat als hij rustig en braaf is jullie de kant op gaan die hij wil en is hij dat niet, precies de andere kant op te gaan.

Natuurlijk als hij eenmaal weet dat hij door een halster heen kan trekken moet je helaas wel naar iets sterkers omdat hij al iets verkeerds heeft aangeleerd, maar voordat je straks ook met een hengstenketting mee gesleurd word.. Kijk heeeel kritisch naar je eigen handelen. Ik snap dat het vervelend is, maar doe het voor je dier!
Overigens vind ik een touwhalstertje nog wel een fijne tussen weg naar ketting en/of bit.

vdLindsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 17:40

Hey Toydoll !
Nou, als we op wandel gaan blijft hij altijd mooi naast me met een losse lijn , als we bij de manege komen neem ik ze een beetje korter en praat ik al tegen hem .. snokken aan het touw doe ik echt niet graag , want heb gemerkt dat zijn hoofd dan fel in de lucht gaat en das niet fijn .. Dat van de andere kant opgaan heb ik al een paar x geprobeert .. En dan wil hij rondjes rond mij draaie dus dan zet ik hem stil :)

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 17:45

Kentaro schreef:
Zou een gewoon hoofdstelletje met bit niet al veel verschil maken?!

Een bit bij een paard van nog geen 1,5?

Hoeveel staat hij buiten en welke samenstelling heeft de groep waar hij in staat? Ik persoonlijk houd er niet van om met jonge dieren buiten te gaan wandelen. Ik zorg ervoor dat ze netjes mee kunnen lopen als ze de opfok in gaan en dat verleren ze echt niet in die paar jaar.

vdLindsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 17:46

Hij staat 7/7 buiten met open stallen , in een groep van 5 : hijzelf, een shet van 12, bwp van 14, draver van 17 en haflinger van 20 :)

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 17:53

Is een monty roberts halster een optie? mijn paard die soms dominant is, zich sterk maakt en graag wat anders doet dan op mij letten heeft er ontzag voor, kleinste ophouding en hij reageert er super op :)

vdLindsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 17:54

dat ken ik niet zo'n halster ! :)