tuig van leer onderhouden met zonnebloem- of slaolie

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

maringe

tuig van leer onderhouden met zonnebloem- of slaolie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 11:44

Het harnachement van leer, onderhoud ik door in te olieen met lederolie. Nu sprak ik van de week iemand en die deed het altijd met zonnebloem-of slaolie omdat dit veel goedkoper was.

Zijn er meer mensen die het tuig onderhouden met zonnebloem-of slaolie. Wat zijn jullie ervaringen.

Pantykous

Re: tuig van leer onderhouden met zonnebloem- of slaolie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 11:46

Ik meende ooit gelezen te hebben dat dat enorm slecht is voor de stiksels. Misschien eens een googeltje er achter aan doen.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 11:49

Klopt, zonnebloem en slaolie is goed voor je leer maar het tast je stiksels aan. Dus uiteindelijk is goedkoop duurkoop.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 11:55

Ik doe ook mijn zadel met zonnebloemolie, poets deze ongeveer 1x per jaar dus zal weinig kwaad kunnen.
Vind het insmeren en intrekken van zonnebloemolie veel fijner dan van lederolie.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 11:59

Idd is olie , ook de lederolie , niet goed voor de stiksels.
Beter is om maar af en toe te olien, en verder zadelzeep of dat witte spul ( ben naam ff kwijt :') ) te gebruiken.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 12:00

Ik heb gehoord dat het aan de zuren ligt die in de oliën zit en dat daardoor de stiksels langzaam afbreken. Maar je kan beter goede zadelzeep halen en dagelijks goed schoonhouden dus geen modder enz laten zitten tot de volgende dag. Zadelzeep sluit de poriën van het leer ook niet af iets wat olie volgens mij wel doet.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 12:03

Zadelzeep heb ik nooit gebruikt (vroeger vond mijn vader dat onzin)
Als mijn tuig vies is dan doe ik dat altijd gelijk met een doek af na het rijden en dan 1 keer in de zoveel tijd dan olie of vet ik het in.

debflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 12:06

ik heb het in 2 jaar maar 1 keer gedaan met lederspul het ziet er nog goed uit, ben bang als ik er van alles op ga smeren dat het juist lelijk word ofzo xd

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 13:33

vroeger waren de stiksels van een soort katoen touw en tegenwoordig van nylon dit kan veel beter tegen olie.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 17:44

Het beste wat je kan doen is poetsen met zadelzeep en dan een lederconditioner, -creme of balsem erover.
Olie en vet zijn enkel om oud of stug leer soepel te maken, of om bijvoorbeeld lichtbruin wat donkerder te maken om het beter te laten uitkomen bij de rest van je harnachement.

Dit maar enkele keren per jaar, en als er doorgaans vuil op zit gewoon met een vochtig doekje wegwrijven.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-14 07:12

Bedankt voor de reacties. Het wordt dus vaker gedaan. Ik had hetnog nooit gehoord, terwijl ik al 35 jaar in de paarden zit.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 07:19

Nieuwe hoofdstellen (of juist hele oude/stugge) legde ik eigenlijk altijd een nacht in de sla olie. Daarna nooit meer olie er op, maakt niet uit welke soort. Alleen zadelzeep en leder crème er op en na het rijden zweet en vuil er direct af poetsen met vochtige doek en met sponsje met leder crème er over.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 07:26

Voor goed onderhoud moet je het minimaal twee maal per jaar helemaal uit elkaar halen en met zadelzeep (op glycerine basis) helemaal schoon boenen, je zult zien dat je tuig echt super smerig is!
Daarna invetten met een lekkere lik leer vet, ben zelf geen fan van olie.
Een dag laten intrekken op kamertemp. niet boven de kachel of in de zon!
Vervolgens uitwrijven met een zachte doek. Prachtig glimmend schoon tuig.
Prettig voor jezelf en je paard.
Met juiste verzorging gaat je tuig zeker 15 jaar mee!
De gespen en andere sluitingen kun je oppoetsen met wat koper of zilverpoets.
Lak leer poets je op met wat naaimachine olie, nooit met leer vet/olie!!! Wordt het heel lelijk van.

Na ritten op het strand en met name door zeewater moet je het tuig eigenlijk direct na de rit goed schoonmaken.
Zout is funest voor het leer, een vochtige lap is al voldoende op het oppervlakkige zout eraf te halen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 09:07

Eerst gebruikte ik altijd zadelzeep en dan lederbalsem. Ik vond echter dat de lederbalsem niet goed in trok en dat mijn tuig er ook niet echt soepel van werd. Inmiddels ben ik overgestapt op eerst zadelzeep en dan lederolie, dit bevalt me een stuk beter. Het trekt veel sneller / beter in en het leer wordt er veel soepeler van. Ik haal mijn hoofdstel helemaal uit elkaar, leg het op een kleedje en smeer dan steeds een laagje lederolie erop, wacht tot het is ingetrokken en dan weer een laagje etc. net zolang totdat het leer geen olie meer opneemt, of ik geen zin meer heb. :P

Ik heb dit voor het eerst begin juli jl. gedaan, en nu ben ik mijn hoofdstel weer aan het vetten.

Ashleyhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 12:21

Het schijnt inderdaad niet goed te zijn voor de stiksel van je tuig.. HG verkoopt wel een goedkoop leeronderhoud goedje.. Dat is goedkoper dan de gemiddelde leervet

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 14:44

De leverancier van mij zadel zei dat ik beter leerbalsem van effax kan gebruiken, dit tast de stiksels niet aan, trekt goed in en is vrij van rotzooi wat je leer lelijk maakt.
Ik gebruik nu ook de ledercombi hiervan, en poets mijn tuig zeker 1/2x in de week. Hoofdstel en zadel beide 2 jaar geleden gekocht, en nog ziet het er als nieuw uit. Zeer tevreden, hiervoor gebruikte ik altijd zeep van stubben, maar dit schijnt niet goed te zijn omdat er zeep inzit.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 14:48

Ik gebruik standaard lederbalsem voor mijn tuig en laarzen.

Zadel en hoofstel haal ik 2x per jaar zoveel mogelijk uit elkaar en was alles met zadelzeep (glycerine basis). Drogen, balsem er op, in laten trekken en uit poetsen. Laarzen doe ik ongeveer 4x per jaar op deze manier.

Mijn tuig ziet er super uit en is mooi soepel. Merk echt dat vooral het wassen met zadelzeep een heleboel scheelt. Dan krijg je het echt schoon en mooi.

Awarance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 14:56

Ik heb inderdaad ook wel eens een flink stug stuk leer in de zonnebloemolie gelegd. Verder gebruik ik al jaren (leer)olie voor mijn spullen en er breekt alleen ooit iets doordat mijn paard debiel doet. Dat het slecht voor de stiksels zal zijn valt denk ik wel mee. Ik denk alleen dat leerolie wel gemaakt is om verzorgend te zijn, terwijl zonnebloemolie.. Er alleen in trekt en het soepel houdt. Ik heb gehoord dat je eigenlijk moet poetsen en vetten om te zorgen dat het natuurlijke vet in het leer er niet uit gaat. Alleen vet 'terugstoppen' is niet genoeg om het echt mooi te houden.

naomie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 19:55

Hoi , ik gebruik al jaren gewoon zonnebloem olie voorsmijt leer. Eerst goed schoonmaken met leer zeep en dan een nacht in de olie leggen. Dan een dag laten uitlekken en even met een oude doek na doen. Dit doe ik eigenlijk met al mijn leer zadel , hoofdstel en een mijn leren lazen. En heb nog nooit problemen gehad.