Mexicaans hoofdstel zit het goed bij de mond ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

nderidder

Mexicaans hoofdstel zit het goed bij de mond ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 11:26

Graag wil ik jullie ervaring horen over een mexicaans hoofstel. Ik heb er een gekocht omdat ik ze zo mooi vind staan, ook bij mijn paard. Nu zit de sluitingsgesp echt bij mijn paard zn mondhoek. Ik vind dat er naar uit zien en ben bang dat dat zeer gaat doen of stuk gaat bij zijn mond. In de winkel werd me verteld dat het zo hoort. Ook was het niet mogelijk om het te verplaatsen , het blijft op deze plek uit komen. Nu durf ik het eigenlijk niet meer zo goed te gebruiken. Heb nog gedacht om de neusriem te vervangen voor een ander maar op de meeste plaatjes zie ik de gesp op dezelfde plek zitten.
Graag hoor ik van jullie.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 11:31

Dat is lastig beoordelen zonder foto, maar over het algemeen wil je geen gesp hebben op/vlak naast de mondspleet.

Tazzey

Re: Mexicaans hoofdstel zit het goed bij de mond ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 11:37

Misschien een rare vraag maar waarom grijp je naar zo'n scherpe neusriem? Omdat het mooi staat vind ik geen goed argument om eerlijk te zijn...

brigitdeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 11:41

Met foto is het makkelijker om te beoordelen
Het is idd mooi een Mexicaanse neusriem!!

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 11:44

Het hoort niet op de mondhoek te komen, dit kan niet eens want daar ligt het bit en de gesp moet onder (richting de neusgaten) het bit.

Verder kun je spelen met het bovenste gespje (die achter de oren doorloopt) en het gespje onder de kin (die wat niet over de mond loopt). Als het bovenste kin-gespje losser gaat, gaat die bij de mond automatisch strakker en dus verder naar boven (van de mond weg).

Dus die andere twee losser en die onderste vaster en dan gaat het gespje van de lip af als het goed is.

Rijd hier ook 2 paarden (een met klein hoofd een met groot hoofd) en 2 ponys (kleine welsh) met het zelfde hoofdstel (mex. neusriem) en geen heeft de gesp op de lip. En ja t is ook gewoon mooi vind ik, merk op geen van de 4 verschil in rijden bij de mexikaanse neusriem en de rechte (of geen). Met een nette hand maakt dst geen verschil en niet aansnoeren! Paarden hier lopen eigenlijk alleen op de gecombineerde neusriem (waar 'elk' paard mee loopt) rottig te doen omdat ze het niet fijn vinden

Jumpingnick

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 17:13

De gesp hoort vrij dicht bij de mondhoek te zitten. Bij mij zat er een leren stukje onder. Dus er ging niets kapot.

Maar waarom neem je een hoofdstel voor de sier met een hele scherpe neusriem? Hij werkt heel sterk op paarden die hun mond iets open doen, dus voor de sier?

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 17:18

bij mij was dat ook zo, toen idd neusriem meer omhoog geplaatst, toen daar neit zo veel last meer van
maar waarom loopt iedereen zo te zeuren ofer dei neusriem?
mijn paard is veel fijner te rijden met zo'n neusriem

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 17:19

Bij de meeste kan je het wel een beetje schuiven hoor.
Maar het is moeilijk oordelen zonder foto

Jumpingnick

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 17:21

LiannePuthzy schreef:
bij mij was dat ook zo, toen idd neusriem meer omhoog geplaatst, toen daar neit zo veel last meer van
maar waarom loopt iedereen zo te zeuren ofer dei neusriem?
mijn paard is veel fijner te rijden met zo'n neusriem

Omdat die neusriem heel pittig werkt, zolang je pony niet klooit met zn mond is zo'n neusriem niet nodig..

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 18:18

En als ie niet klooit met de mond kan er ook niks scherp inwerken, wat sowieso al reuze meevalt.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 18:32

Nies_ schreef:
En als ie niet klooit met de mond kan er ook niks scherp inwerken, wat sowieso al reuze meevalt.

Inderdaad. Iedereen op bokt neemt maar van elkaar over dat de mexicaanse neusriem zo scherp is. Maar hij werkt sowieso pas in als het paard zijn mond echt open doet, en dan alsnog is er echt niet veel verschil tussen een mexicaanse en een gecombineerde.

Een foto zou handig zijn ts!

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 19:21

Nies_ schreef:

Niks op toe te voegen. "Als het paard met zijn mond klooit dan..." ja en als je normaal rijd doet een paard niks vreemds met de mond (er zijn uitzonderingen)

brigitdeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 19:50

ik heb nog nooit last er mee gehad! of ik nou een gewone neusriem heb of een mexicaanse!

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 20:36

Hoofdstel van Horze zeker?? Had ik ook. Ik heb een stukje leer er tussen laten zetten van een paar cm. Problem solved. :D

nderidder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-14 14:17

Bedankt voor jullie reacties, jullie vragen om een foto. Maar ben net nieuw hier en had al moeite met dit item te plaatsen. maar ik ga het proberen erop te zetten. Ook hoor ik van jullie dat het voor het paard niet erg prettig zou zijn. Daar is mij helaas niks over verteld in de winkel, en ik heb er dus ook geen verstand van, dus ik ben blij dat jullie mij erop geattendeerd hebben.Ik heb het bij EJ gekocht het is van hun eigen merk een Bristol. Vind het super mooi bij paarden staan ,maar het moet wel prettig voor mijn paard zijn dus ga het gewoon niet meer gebruiken. bedankt voor jullie hulp

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 14:23

Heb hem vroeger ook ooit voor de sier gebruikt (zelfde met dressuur), ik merkte helemaal geen verschil aan de pony die ik destijds reed.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 14:27

TS , laat je niet gek maken !!! zolang jij normaal rijdt en er niks aan de hand is doet het ook niks!
Gewoon zorgen dat ie goed past en fijn rijden met je mooie hoofdstl!!

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 14:31

Veel mensen weten ook niet dat een mexicaanse neusriem de ademhaling bevorderd ;)
Doordat de neusriem gekruist loopt kunnen de neusgaten verder open, daarom zie je dit soort neusriemen ook vaak bij cross/springen.
Als je paard inderdaad niet met zn mond open loopt is er geen probleem, de neusriem werkt pas op het moment dat het paard zijn mond opent.
Bij mij ligt het gespje ook bij het bit, maar dat heb ik ook bij mijn 'gewone' neusriem, dus ik zie het probleem niet zo. Mijn paard krijgt er geen wondjes van en loopt er prima mee :)

birte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 14:51

Je kunt de gesp wel verplaatsen door de andere riempjes anders af te stellen (langer of korter) Ieder paard is anders dus je moet het even zelf proberen om te kijken welke kant je op moet

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 22:52

Gewoon gebruiken ts! Als jij niet met heel je gewicht aan die teugels trekt dan is een mexicaanse neusriem zelfs beter!