Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
friesam schreef:Zo doen wij het zelf dus ook. Maar veel adviezen in het topic zijn een zadelpasser laten komen voor het inrijden en dan gaat het om een jong meisje met een b-pony (dan ligt het budget meestal ook anders)
PaulinBijoux schreef:Ik ga voor optie 3: paard zadelmak maken met een barebackpad. Ze wennen aan een singel en je kan er als ruiter veel makkelijker (lees: comfortabeler) aan hangen.
Als het paard barebackpad en ruitermak is dan zal het biijna nooit gek opkijken van een zadel. Het zadel kan je daarna dus rustig door een zadelmaker laten aanmeten.
Een goede zadelmaker kan heel veel op het oog zonder dat je ermee hoeft te rijden. Een jong paard veranderd nog veel en heeft ook een zadel nodig dat veel aangepast kan worden. Ik ben daarom een voorstander van bijvoorbeeld Wintec zadels op jonge paarden. Ze zitten misschien niet geweldig, maar passen bijna altijd en zijn zeer makkelijk aan te passen.
Ik vind het juist belangrijk met het beleren dat het zadel goed ligt. Ik wil dat de ervaring zo prettig mogelijk is. Door een goede voorbereiding te treffen heb ik eigenlijk nooit geen problemen gehad met het wennen aan een zadel.