De kip of het ei (zadelpasser)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

IrishDraught

De kip of het ei (zadelpasser)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 13:36

Naar aanleiding van dit topic: http://o.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=117&t=1804524

Als je een paard zadelmak wil maken (kennis laten maken met een zadel op de rug)

Ga je dan een zadelpasser bellen?

Dat advies wordt veel gegeven maar een zadelpasser kan bij een (heethoofd) paard dat al eens een singeltje om heeft gehad heus niet zomaar een zadel op de rug leggen zonder dat het kostbare zadel in het zand of op de klinkers beland.

Dus wat eerst de kip of het ei.

Zadelmak maken met een zadel dat op het oog een beetje wil en tegen een stootje kan of een zadelmaker laten komen voor het zadelmak maken (dus paardlief kent dekje en longeersingel maar nog nooit een zadel opgehad)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 13:38

Zadelmak maken ben ik voorstander van een op het oog passend zadel waarmee de eerste keren wordt gewend aan het zadel/singel enz en eventueel gelongeerd.

Opstijgen/hangen/ruitermak met een gecontroleerd zadel.

Oh ja, enige motivatie misschien handig.

Een zadelpasser heeft een paard nodig dat wil blijven staan en waar rustig omheen gevoeld en gekeken kan worden. Mocht je een zeer brave bok hebben die nergens van onder de indruk is zou je het kunnen wagen maar een beetje sensibeler paard zou ik eerst laten wennen aan een zadel, lekker dik dek er onder voor de demping en leren dat een zadel en een singel niet eng is en dat je daarmee braaf kan blijven staan.

De zadelpasser moet natuurlijk wel zijn werk kunnen doen.
Laatst bijgewerkt door MarliesV op 02-09-14 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 13:38

Zolang er geen gewicht op het zadel ligt, kan een iets minder passend zadel geen kwaad. Bewaar het geld voor een goed zadel tijdens het in- en doorrijden. Als een paard snel veranderd, kan een aanpassing van het zadel zelfs om de 2-3 maanden al nodig zijn. :)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 13:41

Ik ga absoluut voor optie 1, en heb dit ook geadviseerd gekregen van mijn zadelmaker. Een zadel kun je pas goed passen als er ook ruitergewicht op zit, dus zul je erop moeten kunnen rijden.

Wij hebben dus eerst het paard zadel en ruitermak gemaakt en basis rijdbaar (stappen, draven, galopje op beide handen), voor de zadelmaker kwam. Dan heb ik het in dit geval over 8x rijden in 2 maanden.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 13:41

Hier ook gaat er een op het oog passend zadel op.

Later, als het paard goed zadelmak is (dus je kunt opstappen, blijven zitten, sturen en remmen) dan komt er een zadelmaker.

IrishDraught

Re: De kip of het ei (zadelpasser)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 13:43

Zo doen wij het zelf dus ook. Maar veel adviezen in het topic zijn een zadelpasser laten komen voor het inrijden en dan gaat het om een jong meisje met een b-pony (dan ligt het budget meestal ook anders)

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 13:43

Hangt volledig af van de kunde van de trainer/ ruiter. Als je zelf wat handig bent met het op het oog passen van een zadel (nergens knellen en min of meer de goede boommaat zien) hoeft het imo niet. Maar als je denkt dat de inchmaat de boommaat is dan je er wel best van in het begin een deskundige bij.
Ik maak ze het liefst zadelmak met een wat dikkere pad onder het zadel dus dan gebruik ik meestal een zadel die een of twee maten wijder is maar dat is persoonlijke voorkeur.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 13:45

Kennis maakt springpaarden zadelmak/inrijden met 1 zadel waar ze zelf in past medium/wijde boom en soms dus een onderlegger of bontje er onder. Deze paarden worden echt niet gemarteld. En ja soms ligt het misschien iets te ver achterover enz.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 13:47

Ik ben voor optie 1 gegaan. Heb een boomloos zadeltje van barefoot gebruikt. En eind van t jaar krijgt ze een mooi zadel via de zadelpasser

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 13:47

friesam schreef:
Zo doen wij het zelf dus ook. Maar veel adviezen in het topic zijn een zadelpasser laten komen voor het inrijden en dan gaat het om een jong meisje met een b-pony (dan ligt het budget meestal ook anders)

Nou, daar heb ik dus verschrikkelijk slechte ervaring mee, met eerst een goed zadel en dan pas zadelmak.

Het verhaal ging: Ik kreeg een paard te rijden. Je kon er op zitten, je kon sturen, maar opstappen gaf toch altijd spanning. Zadelmaakster laten komen, zadel uitgezocht, zadel aangepast en ik moest er vervolgens op. Door de onzekerheid bij het opstappen, het wennen aan het zadel (van mij kant uit. Ik ging van VZ nar DR) en de spanning resulteerde het in het 'achter het zadel' terecht komen. Paard begon te bokken en ik vloog er af. Tot twee keer toe ging het mis. Gelukkig bleef ik de derde keer opstappen wel zitten, maar toch heeft het nog enkele maanden geduurd voordat de merrie geen angst meer had met opstappen.

Ik blijf er bij: Eerst paard mak, dan pas gaan klieren met zadels.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 13:50

Hier met een goedkoop boomloosje begonnen, ding mag stuk
ben ook wel eens met een barebackpad begonnen bij een paard die de neiging had om te rollen, zo kon hij zichzelf geen pijn doen

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 13:57

Wat Rider zegt, zo heb ik het ook gedaan. Vond ik erg handig en zo kan er weinig stuk

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 14:00

Ik ga voor optie 3: paard zadelmak maken met een barebackpad. Ze wennen aan een singel en je kan er als ruiter veel makkelijker (lees: comfortabeler) aan hangen.
Als het paard barebackpad en ruitermak is dan zal het biijna nooit gek opkijken van een zadel. Het zadel kan je daarna dus rustig door een zadelmaker laten aanmeten.

Een goede zadelmaker kan heel veel op het oog zonder dat je ermee hoeft te rijden. Een jong paard veranderd nog veel en heeft ook een zadel nodig dat veel aangepast kan worden. Ik ben daarom een voorstander van bijvoorbeeld Wintec zadels op jonge paarden. Ze zitten misschien niet geweldig, maar passen bijna altijd en zijn zeer makkelijk aan te passen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 14:10

PaulinBijoux schreef:
Ik ga voor optie 3: paard zadelmak maken met een barebackpad. Ze wennen aan een singel en je kan er als ruiter veel makkelijker (lees: comfortabeler) aan hangen.
Als het paard barebackpad en ruitermak is dan zal het biijna nooit gek opkijken van een zadel. Het zadel kan je daarna dus rustig door een zadelmaker laten aanmeten.

Een goede zadelmaker kan heel veel op het oog zonder dat je ermee hoeft te rijden. Een jong paard veranderd nog veel en heeft ook een zadel nodig dat veel aangepast kan worden. Ik ben daarom een voorstander van bijvoorbeeld Wintec zadels op jonge paarden. Ze zitten misschien niet geweldig, maar passen bijna altijd en zijn zeer makkelijk aan te passen.

Zo doe ik het ook. :j Ik vind het juist belangrijk met het beleren dat het zadel goed ligt. Ik wil dat de ervaring zo prettig mogelijk is. Door een goede voorbereiding te treffen heb ik eigenlijk nooit geen problemen gehad met het wennen aan een zadel.