Veel vragen over een zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Dyonne

Veel vragen over een zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 13:08

Hoii,

Ik heb best veel vragen over een zadel, wie oh wie kan me helpen?

1. Mijn knollie ga ik binnenkort inrijden heb heb daar natuurlijk een zadel voor nodig, ik wil eigenlijk alleen maar dressuur gaan rijden en af en toe een laag kruisje springen. Nu vraag ik me af of ik meteen een dresuurzadel kan pakken of eerst een ander zadel moet?
2. Hoe werkt dat met inches en de boom, kamer, ect?
3. Waar kan ik een goedkoop zadel kopen?

Groetjes Calippolove :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 13:10

calippolove schreef:
Hoii,

Ik heb best veel vragen over een zadel, wie oh wie kan me helpen?

1. Mijn knollie ga ik binnenkort inrijden heb heb daar natuurlijk een zadel voor nodig, ik wil eigenlijk alleen maar dressuur gaan rijden en af en toe een laag kruisje springen. Nu vraag ik me af of ik meteen een dresuurzadel kan pakken of eerst een ander zadel moet?
2. Hoe werkt dat met inches en de boom, kamer, ect?
3. Waar kan ik een goedkoop zadel kopen?

Groetjes Calippolove :)

Op alle 3 je vragen is 1 geschikt antwoord: een zadelpasser laten komen. Deze heeft ervoor geleerd, en wil je echt wel het een en ander uitleggen over het passen en meten van zadels. :j

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 13:10

Bel een goede, erkende zadelmaker.
Voor een nieuw zadel moet je gemiddeld rekenen op zo'n € 1.400,-
Steeds meer zadelmakers verkopen echter ook tweedehands producten.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 13:12

Hoi!
Wat leuk dat je je paard gaat inrijden.
Het is ontzettend belangrijk om een goed passend zadel te hebben. (ook als je gaat inrijden)
Ik zou even een afspraak maken bij de zadelmaker en wat zadels uitproberen kwa zit en kijken of het past op de pony.
Ik ben begonnen met een bates dressuurzadel verwisselbare boom. Ideaal want dat past bijna altijd.
Op een gegeven moment wilde ik toch over naar een fijner zadel voor mij en nu heb ik een Kent en Masters s line dressage.
Super fijn zadel, ook als paardje een keer gek doet zit je fijn + weer verwisselbare boom :)
Zadelmaker heeft me hierbij ontzettend goed geholpen :D

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 13:14

Wel lastig een zadelmaker laten komen als het paardje nog niet zadelmak is.

Om wat voor een paard/pony gaat het?

Inch gaat over je eigen kont. (alleen op een paard/pony met korte rug past dan vaak weer geen 18 inch al moet de ruiter die maat wel hebben)
boommaat gaat over de breedte en schofthoogte van je paard.
Een zadelmak maak zadel is wel te vinden op marktplaats of bokt markt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 13:15

friesam schreef:

Om wat voor een paard/pony gaat het?

Inch gaat over je eigen kont. (alleen op een paard/pony met korte rug past dan vaak weer geen 18 inch al moet de ruiter die maat wel hebben)
boommaat gaat over de breedte en schofthoogte van je paard.
Een zadelmak maak zadel is wel te vinden op marktplaats of bokt markt

Het is lastiger om je pony braaf te krijgen als je zadel niet goed ligt wanneer je 'm zadelmak maakt ;) Ook een zadelmakmaak-zadel moet wel fijn passen en goed liggen.. Slechte ervaringen bij het beleren maken een hoop stuk hoor tussen de oortjes, nog los van het lichamelijke aspect ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-09-14 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 13:15

1. Op zich maakt dat imo niet uit, zolang het zadel maar past. Mijn tip: haal er een goede zadelmaker bij! Wellicht dat je paard een Wintec of Norton zadel past; zadels waarbij het kopijzer verwisselbaar is waardoor deze enigzins kan meegroeien met het paard.

2. Inches is het zadelvlak zeg maar. Het aantal inches ligt dus aan de kont en benen van het ruiter. Echter hoe groter de inches(het zadelvlak dus), hoe langer het zadel (vaak dan, er zijn uitzonderingen). Hoelang het zadel mag worden ligt aan de rug van het paard; deze mag zéker niet voorbij de 18e rib komen.
De boom van je zadel is de breedte van je paard; deze moet mooi aansluiten, niet klemmen en niet te groot worden. De kamer is de ruimte onder je zadel, paarden met een hoge schoft hebben meer ruimte nodig in de kamer dan paarden met een kleine schoft, of met een hogere ruggegraat etc.
Eigenlijk hierbij weer; laat een zadelmaker komen!

3. Goedkoop is duurkoop. Zadelmakers hebben vaak tweedehands zadels liggen. Laat de zadelmaker kijken, advies geven en probeer anders een tweedehandszadel van marktplaats af te halen met de instructies van je zadelmaker. Mocht je paard een wintec passen, dan valt het mee; nieuwprijs ligt rond de 600,-

IrishDraught

Re: Veel vragen over een zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 13:18

In het profiel zie ik een shetlander en een b-pony
Een shetlander kan je voor weinig geld een (boomloos) shetland zadeltje opleggen om hem zadelmak te maken. Die staan al voor 40/50 euro op marktplaats. Een boomzadeltje zoeken voor een shet is een stuk moeilijker.
Een b-pony komt meestal in een 14-15 inch zadeltje maar dan kunnen er kinderen meestal tot 10-12 jaar op qua grote van de ruiter. Deze zadeltjes zijn 2e hands wat moeilijker aan te komen.

_Dyonne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 13:21

Heel erg bedankt allemaal! Ik heb zelf ook een shet waar mijn kleine zusje op rijd en die heeft een pinokkio zadeltje, zou ik dat pinokkio zadeltje gewoon op mijn pony kunnen leggen en daaraan kunnen laten wennen dat er een zadeltje op zn rug ligt? Natuurlijk ga ik er dan nog niet opzitten :)

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 13:22

friesam schreef:

Ik heb de zadelmaker erbij gehad toen hij nog niet ingereden was. Gewoon statisch gekeken en met longeren.

Heb een zadel ertussen gehad want zocht een nieuwe, die lag niet goed. En dat hebben we geweten, zo braaf was paardlief niet meer :P (longeercirel kapot geslagen, en bokken/springen/gek doen)
Nou laat de mijne wel heftig weten als er iets niet goed is maar dat vind ik alleen maar goed
Het is gewoon ontzettend belangrijk eengoed passend zadel.
Het kost misschien geld maar op de lange termijn heb je er profijt van.
Rugklachten of zadelnijd komt al snel van een niet goed passend zadel.
Zou toch zonde zijn!

Als je toch nog geen zadelmaker wil laten komen (wat voor in het begin nog wel begrijpelijk is) moet je goed kijken naar hoe lang de rug is van je pony en tot waar hij/zij et zadel kan dragen.
Welke inch maat jij nodig hebt (hangt af van je broek maat en lengte van je benen).
Het midden moet het diepste punt zijn en de schouder moet vrij kunnen bewegen.
Goed kijken of de rug vrij is en ook vooral hoe het paard reageert :)

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 13:22

calippolove schreef:
Heel erg bedankt allemaal! Ik heb zelf ook een shet waar mijn kleine zusje op rijd en die heeft een pinokkio zadeltje, zou ik dat pinokkio zadeltje gewoon op mijn pony kunnen leggen en daaraan kunnen laten wennen dat er een zadeltje op zn rug ligt? Natuurlijk ga ik er dan nog niet opzitten :)

Dat kan zowiezo wel! zulke zadeltjes kunnen haast geen kwaad. Zijn super licht :)

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 13:23

calippolove schreef:

Ja daar is niks mis mee. En als de pony dan het zadel accepteert kan je nog iemand laten komen om met je mee te kijken naar een zadel om echt mee te gaan rijden.

Zadel passen op een paard dat het zadel niet kent is meestal niet iets waar een zadelpasser op zit te wachten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 13:26

Hoezo, de zadelpasser hoeft er toch niet op te gaan zitten en z'n nek erop te breken? Zadelpasser hoeft ook niet ingereden te worden met een niet passend zadel, zo'n pony met een beetje pech wel :+

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 13:28

chelle_dora schreef:
Hoezo, de zadelpasser hoeft er toch niet op te gaan zitten en z'n nek erop te breken? Zadelpasser hoeft ook niet ingereden te worden met een niet passend zadel, zo'n pony met een beetje pech wel :+

Het paard moet het wel accepteren dat er een zadel op zijn rug gelegd word...zonder rodeo
(antwoord van een zadelpasser)

Als ponylief het zadel nog niet accepteert en het (dure) zadel op de grond/klinkers gooit wie is er dan aansprakelijk

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 13:30

bij inrijden komt er in mij op dat hij al gewend is aan het zadel (zadelmak).
Dus dan kan de zadelpasser makkelijk komen.
Als het beest nou nooit een zadel gezien heeft okee.. daar zit een zadelpasser niet op te wachten denk ik.
Maar verder kan het makkelijk als hij/zij al zadelmak is :)

als bedrijf ben je daar voor verzekerd denk ik @friesam ? of is dit niet zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 13:31

friesam schreef:
chelle_dora schreef:

Het paard moet het wel accepteren dat er een zadel op zijn rug gelegd word...zonder rodeo
(antwoord van een zadelpasser)

Als ponylief het zadel nog niet accepteert en het (dure) zadel op de grond/klinkers gooit wie is er dan aansprakelijk

Als het dier nog helemaal niks accepteert op de rug, ben je in mijn ogen te vroeg aan het zadel begonnen; ik heb altijd geleerd (en dus ook aan m'n pony geleerd) om eerst te gaan longeren, een dekje, een longeersingel, en eerst daar eens goed aan te laten wennen.

Doe je dat niet, ja, dan heb je kans dat zo'n dier het zadel aan gort helpt. Maar dan heb je in mijn ogen nog geen zadelpasser nodig maar een goede instructrice.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 13:32

xAnnouk schreef:
Als het beest nou nooit een zadel gezien heeft okee.. daar zit een zadelpasser niet op te wachten denk ik.

Daar is het verhaal van de kip en het ei

Een pony zadelmak maken is een zadel voor nodig. Dus TS zoekt een zadel
iedereen adviseert een zadelpasser te laten komen, maar pony is nog niet zadelmak. Dus hoe ga je dat dan passen? De sul zal dit accepteren en kan je passen, het heethoofd, moet je die dan maar verdoven? Al kent hij een dekje en een longeersingel een zadel is toch heel wat anders.

Bij ons worden veel paarden zadelmak gemaakt met een ouder zadel (wat niet op de schoft ligt op het oog en niet te lang is op het oog)

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 13:35

friesam schreef:
xAnnouk schreef:

Daar is het verhaal van de kip en het ei

Een pony zadelmak maken is een zadel voor nodig. Dus TS zoekt een zadel
iedereen adviseert een zadelpasser te laten komen, maar pony is nog niet zadelmak. Dus hoe ga je dat dan passen? De sul zal dit accepteren en kan je passen, het heethoofd, moet je die dan maar verdoven? Al kent hij een dekje en een longeersingel een zadel is toch heel wat anders.

Bij ons worden veel paarden zadelmak gemaakt met een ouder zadel (wat niet op de schoft ligt op het oog en niet te lang is op het oog)

Zoals ik al eerder zei;

Bij inrijden denk ik dat het paard al zadelmak is. (inrijden is immers waar de TS over spreekt)
(dus al aan het zadel gewend en longeren eventueel ook al kent)

Het is immers
zadelmak maken - inrijden - doorrijden
(in mijn ogen :) )

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 13:38

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 13:47

Ik kreeg van mijn zadelmaker het advies om een boomloos zadel zoals een Wintec aan te schaffen voor het longeren en de eerste paar keer rijden tijdens het zadelmak maken en hem te bellen zodra ik erop zit om het definitieve inrijzadel aan te meten. Dit was omdat hij aangaf dat een zadel met en zonder ruitergewicht een wereld van verschil is hoe het op je paard ligt. Ik vond dat hij daar wel een punt had.

Ik heb nu een tweedehands Rider Pro Neptunes dressuurzadel die ik samen met mijn (kundige) instructrice die daar ook wat zinnigs over kan zeggen op de rug van mijn paard gelegd. Hij doet het super op dit lichte zadel. Telkens als we hiervoor een volgend stapje zette (longeersingel, rijsjabrak, beugels etc etc.) reageerde hij hier heel erg op, maar dit zadel vond hij meteen goed. Ook hij vindt het blijkbaar goed zitten. Nu grondwerk met dit zadel op zijn rug, straks de eerste paar keer met dit zadel erop zadelmak maken en zodra dit goed gaat komt de zadelmaker.

Een pinokkio zadel past prima op ieder paard, je kunt de kussens heel makkelijk aanpassen. Een vriendin van me heeft dit zadel voor haar KWPN'er met een hele lange singel eraan zodat haar jonge dochter toch lekker af en toe kan stappen op haar paard maar niet verzuipt in haar mega 18" Kieffer.

Over de inch maat, ga anders eens naar een groot ruiterhuis en even wat zadels uitproberen. Gewoon even in zitten en dan weet je direct welke maat jouw billen hebben ;) Volgens mij zijn verder al je vragen al beantwoord denk ik?

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 14:06

Even offtopic.. Gaat het om je welsh Calippo? Zo ja, vind je 2.5 jaar niet veel te vroeg?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 14:22

Niekje51 schreef:
Ik kreeg van mijn zadelmaker het advies om een boomloos zadel zoals een Wintec aan te schaffen voor het longeren en de eerste paar keer rijden tijdens het zadelmak maken en hem te bellen zodra ik erop zit om het definitieve inrijzadel aan te meten. Dit was omdat hij aangaf dat een zadel met en zonder ruitergewicht een wereld van verschil is hoe het op je paard ligt. Ik vond dat hij daar wel een punt had.

Ik heb nu een tweedehands Rider Pro Neptunes dressuurzadel die ik samen met mijn (kundige) instructrice die daar ook wat zinnigs over kan zeggen op de rug van mijn paard gelegd. Hij doet het super op dit lichte zadel. Telkens als we hiervoor een volgend stapje zette (longeersingel, rijsjabrak, beugels etc etc.) reageerde hij hier heel erg op, maar dit zadel vond hij meteen goed. Ook hij vindt het blijkbaar goed zitten. Nu grondwerk met dit zadel op zijn rug, straks de eerste paar keer met dit zadel erop zadelmak maken en zodra dit goed gaat komt de zadelmaker.

Een pinokkio zadel past prima op ieder paard, je kunt de kussens heel makkelijk aanpassen. Een vriendin van me heeft dit zadel voor haar KWPN'er met een hele lange singel eraan zodat haar jonge dochter toch lekker af en toe kan stappen op haar paard maar niet verzuipt in haar mega 18" Kieffer.

Over de inch maat, ga anders eens naar een groot ruiterhuis en even wat zadels uitproberen. Gewoon even in zitten en dan weet je direct welke maat jouw billen hebben ;) Volgens mij zijn verder al je vragen al beantwoord denk ik?

Wintec is niet boomloos, maar heeft juist wel een boom met een verstelbaar kopijzer. Barefoot is o.a. een boomloos zadelmerk.

TS, hier 9 filmpjes zodat je zelf een beetje kunt zien hoe een zadel hoort te zitten en waar je op moet letten.
https://www.youtube.com/watch?v=U2mKz0uP_K8
Als je paard zadelmak is raad ik je aan er wel even een zadelmaker bij te halen. Het is altijd het beste om met goed materiaal te starten.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 14:34

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 14:42

Ach ja, stom idd, bedoel ik ook; verwisselbare boom :P
Heeft de Rider Pro ook.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 15:13

Niekje51 schreef:
Ach ja, stom idd, bedoel ik ook; verwisselbare boom :P
Heeft de Rider Pro ook.

Nee, de boom kan niet worden gewisseld. het kopijzer wel :Y)