Hoefschoenen en de zee

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Aria_zz

Hoefschoenen en de zee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 10:45

Hoi bokkers,
Ik ben wat aan het rondkijken voor hoefschoenen voor mijn fjord waar ISAF en toe endurance ritten mee rij. Hij loopt doorgaans prima, op harde soms wat gevoelig, maar vooral op steentjes heeft hij het moeilijk.
Dat is logisch, maar op een wedstrijd is dat natuurlijk vervelend.

We komen heel regelmatig op het strand en in de zee, maar moeten daarvoor wel een heel stuk harde wegen doen dus daarom zou ik de schoenen willen aandoen.

Nu zag ik bv de easy gloves, maar daar kan toch gewoon water in komen? Want ik zit er namelijk niet op te wachten om met extra water in die schoenen rond te rijden.
Dat kan niet goed zijn voor de hoeven. Zo'n rit duurt toch al gouw 2uur.

Hebben jullie hier ervaring of tips rond?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 10:48

de mijne, cavallo sport boots, heeft aan de zijkant gaatjes om water en modder af te voeren dus dat probleem heb je met die niet

Delphi2

Re: Hoefschoenen en de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 10:52

De Easyboot gloves kan gewoon water in komen, maar dit loopt er ook wel weer uit. Ik denk alleen dat de Easyboot glove niet ideaal is voor jouw gebruiksdoel omdat er geen enkele sluiting aan zit, de schoen moet gewoon goed passen en blijft dan prima zitten. In de zee is de kans wel groter dat de schoen uitgaat. Ik zou voor een Renegade of floating boot gaan, heel geschikt voor endurance en je kan er prima het water mee in. Deze schoenen zijn er echter niet grotere hoeven.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 10:54

heb een productvoorstelling van de cavallo boots bijgewoond. Voor bescherming op de harde als in beton, asfalt of bestrating/klinkers zou ik het nooit willen hebben.

Dat de hoeven gedurende 2u nat blijven is het minste om je zorgen over te maken, zand en modder en bijgevolg kans op schuurwondjes des te meer. Of dat is het idee dat ik kreeg toen ik de schoenen in mijn handen had en aandachtig naar de dame haar uitleg luisterde

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 11:07

ik gebruik al 3 jaar cavallo's, rij alleen buiten over alle grondsoorten, beton, asvalt, water modder sneeuw zand en bevalt mij (en mijn paard) prima

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 11:22

Bedankt voor de sneller reacties!
Delphi, ik zal de renegade en de floating boots eens bekijken, bedankt alle sinds!

Speurneus, maar modder en sneeuw vind ik nog iets anders dan zee.

Petitparis, exact, daar heb ik dus ook schrik voor.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 12:02

staat ook water bij en dan heb ik het niet over een plasje maar over het spelen in water in vennetjes en meertjes

maar goed zout water is voor een heleboel dingen slecht ook voor zadels en stiksels en metaal, hoefschoenen met metalen sluiting gaan roesten door de chemische reactie met het zout

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 12:04

Kunnen de schoenen niet uit als je eenmaal op het strand bent?

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 12:13

Gloves blijven niet zitten in het water.

Eigenaar en ik zijn met mijn verzorgpony gaan zwemmen in het meer. En de schoenen zijn ergens op de bodem blijven hangen. Denk omdat t vast zoog in de bodem. Niet meer gevonden. Kwamen ook niet meer naar boven drijven...

Edit: Door plassen op modderige ruiterpaden of bermen bleven ze wel altijd zitten.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 12:19

Speurneus, daar heb je idd gelijk in, sowieso heb ik er dus nodig zonder metaal :)*
Ik rij ook altijd met een kunststof zadel naar het strand om die reden, ik laat mijn leren zadel thuis.

Snooki, maar waar moet ik ze dan kwijt? Ik kan ze niet aan mijn zadel hangen en heb geen zadeltassen. En dan moet ik er ook telkens aan denken, ze blijven niet altijd even rustig als we op het strand zijn/ er bijna zijn.

Horseandme, bedankt voor je reactie, goed om te weten dat dat dus geen goede combi is

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 14:41

touwtje in je jas doen en daaraan vastmaken eenmaal bij zee aangekomen
Die kun je wel aan het zadel vastmaken of zadeltassen halen

Lijkt me persoonlijk 3x niks om met hoefschoenen aan zee te rijden, zeker op het strand is het zand korreliger en schuurt veel meer dan normaal zand.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 14:44

Maar zout van de zee is absoluut niet slecht om de hoeven afentoe in te laten weken. Dat kan je hoeven ook heel goed doen:)

Ik zou dus niets aan die voeten doen bij de zee.