Wat voor zadel is bij deze pony aan te raden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Dobel

Wat voor zadel is bij deze pony aan te raden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 20:25

Ik ben van boomloos overgestapt naar een zadel met boom.. tenminste dat is wel de bedoeling. Nu heb ik al 5 verschillende zadels gehad, maar niets zit echt je van het.

Het probleem is dat alle zadels die ik tot nu toe heb geprobeerd zo hoog zitten bij haar schoft. Het zadel ligt wat achterover en is bij de schoft veel hoger dan aan de achterzijde. Eerst dacht ik aan een te smalle boom, maar zelfs het zadel wat op mijn trekpaard ligt heeft ditzelfde probleem terwijl dit toch een echte brede boom is. Het gaat om een haflinger merrie.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 20:27

Laat een zadelmaker met veel verschillende soorten en maten zadels langskomen :)
Wat voor bouw heeft je haf?
Ik had eerst een zadel voor mn pony die ook achterover lag. Nu heb ik een zadel met dezelfde boommaat maar met dikkere kussens en hij ligt goed (wel goed naar laten kijken door iemand met veel verstand van zadels (officieel is hij geen zadelmaker, maar vult wel zadels op etc) en ze loopt ook heel goed :) )
Sinds m'n nieuwe zadel zijn we met sprongen vooruit gegaan!
En nadat ze behandeld was bij d'r atlas die vast zat gaat t nog beter!
Ik heb trouwens een rossner amerika (oud model) pony is iets overbouwd
Laatst bijgewerkt door corientjuhh op 26-08-14 20:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Hubbels

Re: Wat voor zadel is bij deze pony aan te raden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 20:29

Ik ga met corientjuhh mee, laat een goede zadelmaker komen.
Een goed passend zadel maakt zoveel verschil

Ik heb een schutte-zadel, heerlijk en past super op mijn tinker

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 20:47

Vanuit hier is niet te zeggen welk zadel op je paard gaat passen. Het is niet dat het alleen om de boom maat gaat, het gaat ook om de vorm van de boom, en de vorm van de kussens.

Laat een zadelpasser komen en die advies geven. Veel zadelmakers hebben meerdere tweedehands zadels die ze op je paard kunnen passen. Misschien heb je geluk en zit er iets tussen wat past.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 23:52

Toevallig weinig bespiering (op de lendenen of buik)?

Mijn pony heeft een lange én hoge schoft en weinig bespiering aan de buik en lendenen. Leg je haar een zadel op wanneer ze stilstaat of loopt te sukkelen, dan ligt het achterover. Zet je haar aan het werk en trekt ze haar buik op en bolt ze dus haar rug, dan ligt het zadel perfect.

Zou je het zadel aan de voorkant wijder maken, komt hij ten eerste op haar schoft (Ook met teruggesneden kamer, omdat haar schoft lang is) en ten 2e, kiept hij dan voorover als ze haar rug goed gebruikt.
Ga je het zadel aan de achterkant hoger maken, dan ligt het voorover als ze haar rug gebruikt, maar wel recht als ze loopt te sukkelen.