Welk bit voor een draver?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Gwynnestri

Welk bit voor een draver?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 18:40

Ik rij een draver van 19 jaar, ik rij haar nu met een dubbelgebroken watertrens. Ze reageert heel gevoelig op het bit, je hoeft echt maar heel licht contact te maken. Ook loopt ze heel snel aan de teugel, ze hangt niet, trekt niet niks.
Zo lijkt er niks mis mee, maarze kauwt erg veel, schuimt veel en houd zo af en toe ook gewoon haar mond open. Ook als ze stil staat en de teugels los laat hangen.

Ze is hiervoor altijd gereden met dit bit, het past ook goed. Is het dan dat het bit niet stil genoeg ligt in de mond of een andere oorzaak?

Ik zat eraan te denken om een happy mouth stangetje te proberen omdat het zachter in de mond is en de druk beter verdeelt, of om bitloos te gaan, maar dan ben ik bang dat ze er doorheen loopt, ze is wel vlot.

RianneH

Re: Welk bit voor een draver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 18:43

Waarom zou de happy mouth zachter zijn?

Ik ben het wel met je eens dat het waarschijnlijk allemaal te los is. Je zou dus inderdaad kunnen denken aan een stang, maar bijvoorbeeld ook aan de bitten die wel gebroken zijn, maar nog werken als een stang zoals de myler bitjes. Beide dravers hier lopen daar fijn op.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 18:47

Het zou goed kunnen dat er teveel speling op het bit zelf zit. Een ongebroken bit, of een bit zoals de myler is dan ook echt wel het proberen waard!

Ook zou het kunnen dat het paard deze reactie geeft door de druk op de tong. Een kleine tongboog zou dan helpen.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 18:51

Wat jij beschrijft had mijn merrie ook :) een simpel enkelgebroken watertrens en ze loopt stukken beter!

Gwynnestri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 19:15

Ik heb het liefst geen enkelgebroken omdat die scharen en dus knijpen als er spanning opstaat. En de Myler bitten zijn helaas boven mijn budget. ;(

Ik weet niet of het meedingt, maar ze tölt ook, dan moet ze haar hoofd in een hele andere positie dragen. Is een bustrens dan wel geschikt, of eerder een watertrens omdat de ringen dan in het bit kunnen draaien?

Ze zeggen dat de bustrens ook rustiger in de mond ligt doordat deze dus niet draait aan de ringen.

Mocht de bustrens de beweging belemmeren ben ik meer geneigt naar een watertrens in stangvorm denk ik

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 19:17

Ik heb een 24 jarige draver, deze heeft vrijwel altijd zijn mond open dit was erger met andere bitten. Dit is minder geworden met een happy mount bitje. Hier reageert hij ook goed op. Verder heb ik ook een bitloos hoofdstel.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 19:18

Myler is ook (tweedehands) op marktplaats goed te vinden, en dat scheelt enorm veel geld!

Bustrens zal geen beweging belemmeren, je kunt je hand immers bewegen, en daarmee ook in welke stand er inwerking is op het bit.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 19:21

Gwynnestri schreef:
Ik heb het liefst geen enkelgebroken omdat die scharen en dus knijpen als er spanning opstaat. En de Myler bitten zijn helaas boven mijn budget. ;(

Ik weet niet of het meedingt, maar ze tölt ook, dan moet ze haar hoofd in een hele andere positie dragen. Is een bustrens dan wel geschikt, of eerder een watertrens omdat de ringen dan in het bit kunnen draaien?

Ze zeggen dat de bustrens ook rustiger in de mond ligt doordat deze dus niet draait aan de ringen.

Mocht de bustrens de beweging belemmeren ben ik meer geneigt naar een watertrens in stangvorm denk ik

Een watertrens kan nooit een stang zijn, er treed immers geen hefboom op. Ik denk dat je ongebroken bedoeld, dat is natuurlijk heel wat anders. Mijn pony prefereerde in het begin ook alleen ongebroken bitten, hij werd vervelend van scharende bitten. Ik heb er toen een lange tijd een Happy Mouth in gehad, ging prima, vervolgens een enkelgebroken kneveltrens en nu een dubbelgebroken watertrens. Ik kan de HM zeker aanraden, vind het zelf erg fijne bitten!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 19:52

Je hebt ook nog de Billy Allen die tweedehands ook heel betaalbaar zijn. Maar je zou inderdaad ook eens naar een ongebroken kunnen kijken. Geen ervaring met wat een watertrens en een bustrens voor verschil maken met tölten, zo heel veel beweging hoort er dan toch ook niet te zijn met het bit toch?

Gwynnestri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 08:13

Bedankt voor jullie reacties! Ik ga eens zoeken en bitjes uitproberen :)