ervaringen buitenzinnig opstaphulp?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zorro

ervaringen buitenzinnig opstaphulp?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 15:36

Wie heeft ervaring met de buitenzinnig opstaphulp? Het lijkt me ideaal, maar van de andere kant vind ik het ook wel griezelig om zoveel aan die schouder en dan voorbeen te hangen..

Hier een linkje voor de mensen die geen idee hebben wat ik bedoel ;)

http://suzannebroers.nl/?page_id=182

Kirrr

Re: ervaringen buitenzinnig opstaphulp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 15:43

Geen idee wat ik er moet van denken, kan me ook niet inbeelden dat ik het ooit zou gebruiken.

Ben wel benieuwd of er idd (medische) redenen zijn dat het schade zou kunnen toebrengen?

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 15:48

Op zich lijkt het goed te werken, maar ik denk wel dat je dat moet oefenen met je paard. Die druk op een been/"oksel" moeten ze wel aan wennen denk ik.

lizy29Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 15:51

Ik vind vooral het idee van de nylon band in de oksel erg naar. Als je zo'n nylonband over je schouder hangt met iets eraan (bv een tas) gaat dit al heel snel snijden. Ik kan me dus niet voorstellen dat dit prettig is voor een paard.
Ik zie meer in gewoon een krukje om op te stappen.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 15:53

Ik denk dat dit vooral bedoeld is als je zonder zadel buiten wil rijden en dus onderweg er terug opgeraakt?

Anders zou ik ook niet snappen waarom dit makkelijker is dan een krukje..

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 15:54

Ja dat denk ik ook hoor Kirrr :j

Wat betreft die nylon band: daar zou evt nog een bontje om kunnen natuurlijk. Of heel eenvoudig die dingen je ook voor je autogordels kunt kopen, als ze in je schouder of sleutelbeen snijden :)

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 15:55

ik rij ook zonder zadel buiten maar als ik eraf ben/moet dan zoek ik een bankje/paaltje of wat dan ook.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 15:56

Ook mét zadel en stijgbeugels zoek ik een opstapje _O-

lizy29Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 15:57

Kirrr schreef:
Ik denk dat dit vooral bedoeld is als je zonder zadel buiten wil rijden en dus onderweg er terug opgeraakt?

Anders zou ik ook niet snappen waarom dit makkelijker is dan een krukje..

Boomstronk, greppel, graspol, ik kan zat methoden bedenken die ik dus ook gebruik om weer op te stappen in het bos. Zelfs met zadel.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 15:58

ben al ooit bij iemand in een bloempot gaan staan (stond toch een dooie plant in)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 15:59

als het gewicht van je voet op alleen de nylonband komt dan vind ik het onverantwoord... de druk die dan op 1 of 2 ruggenwervels komt

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 16:00

De nylonband loopt ook over dit zadel heen he?
Dat geeft wel drukverdeling toch?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 16:02

maar als het een zadel was zou het toch stijgbeugels en riemen hebben. Dus ik gok dat het een BBP is

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 16:02

Ik denk dat het hulpje net zo schadelijk werkt als het muziek dat ze bij het filmpje hebben gezet. Ik zou er dus zelf niet voor kiezen, maar gewoon leren op te stappen zonder stijgbeugels (en nee, ik kan het zelf niet) De snijdende nylon, ik zou het graag anders hebben gezien.

Holy crackers! 43 euro voor dat ding? ... wat een buitenzinnig hoge prijs voor een stuk nylon.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 16:07

daar lopen spieren en pezen zowel voorkant been, binnenkant been/borstzijde en achterkant, die belast je toch aardig wat zo, en dan is het band miss zacht als nw is maar wat als het wat stugger/vies wordt dan snijdt dat band ook, buiten dat je miss de gewrichten wat uit elkaar trekt elke x, een beweging die het paard niet gauw zelf zal maken, dus ook een aardige belasting.

nee ik zou gaan voor een hoger opstapje

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 16:08

Aan de andere kant: het is natuurlijk ook weer niet zo dat je als ruiter 7 dagen per week, 50x per dag op die manier op je paard stapt?

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 16:10

Lijkt mij ook mamamiesje, en hoe zwaar was de ruiter die erop ging? Ik zou er toch voor kiezen om een middagje jezelf te leren erop te springen vanaf de grond. Kun je met die 43 euro besparen en je paard.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 16:11

Kortom: leuk hebbedingetje, maar onmisbaar? Neuh :n

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 16:12

Op youtube zijn filmpjes te vinden hoe je makkelijk "opspringt"
Het nadeel voor mij is de BBP ik kom wel op de blote paardenrug maar met de BBP lukt het net niet.

lizy29Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 16:12

€ 43,-- :wow:

Die kun je dan beter besteden aan een voltigelesje. Leer je opstappen zonder hulp en is goed voor je zit en balans :)*

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 16:13

onderschat de druk niet die je uitoefent bij het opstappen.
Waarom wordt het zo enorm afgeraden stijgbeugels aan een Barebackpad te hangen??? omdat je zelfs de doornuitsteeksels vd de ruggenwervels kan beschadigen. En dan effe dit systeem gaan promoten!!! Of je hebt een zadel dat de druk verdeeld en dan kan je evengoed er stijgbeugels aanhangen en desnoods deze enkele gaten langer maken. Of je hebt een BBP en je leert opsrpingen met of zonder hulp van een opstapje

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 16:14

Ik zie eruit als een walrus die op het droge probeerd te kruipen ondertussen deze net vers in de olie is gezet. Ik moet gewoon nodig eens leren hoe ik erop kom zonder zadel :) Alleen word mijn paard niet vrolijk van mijn pogingen. Conclussie, paardentanden in mijn reet en ik zandhappen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 16:15

Benfan schreef:
Ik zie eruit als een walrus die op het droge probeerd te kruipen ondertussen deze net vers in de olie is gezet. Ik moet gewoon nodig eens leren hoe ik erop kom zonder zadel :) Alleen word mijn paard niet vrolijk van mijn pogingen. Conclussie, paardentanden in mijn reet en ik zandhappen.

_O-

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 16:16

lijkt mij niet prettig, zowel voor de ruiter als het paard. Liever gewoon een krukje.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 16:46

Tuurlijk is een krukje oid het gemakkelijkst, maar die heb ik buiten nou eenmaal niet altijd bij de hand, en toen herinnerde ik me dit systeem. Het is inderdaad voor bij een barebackpad met beugels en inlages (zelfde soort fellsattel als in het filmpje). Maar ik kom er zonder kruk onmogelijk op.

Springen en leren er zonder kruk er op komen is wegens lichamelijk gedoe makkelijker gezegd dan gedaan in mijn geval.

Dat nylon snijdt had ik ook al bedacht, maar dat is met een bontje op te lossen denk ik. Het is vooral de druk op dat voorbeen wat ik eng vind. Op de ruggewervels komt ook druk, maar dat word door de inlages wel verspreid. Ik heb er goede inlages in. Maar die druk op dat been en de schouder....

Hopelijk meldt zich nog iemand die er ervaring mee heeft! Ben heel benieuwd.