Singelmaat

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Glossy227

Singelmaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 16:04

Ik heb een vraagje over de engelse singelmaten.

Ik rijdt western met mijn paard en heb aan mijn westernzadel dus ook een westernsingel.
Nu heb ik tot half oktober even geen zadel (oude zadel past niet meer goed en zadelpasser komt pas in oktober) en daarom wil ik met een barebackpad rijden tot die tijd.
Maar een westernsingel is heel anders dan een engelse dus dat past sowiesoo niet.
En volgens mij liggen de maten ook anders, ik heb nu een 32 inch westernsingel maar bij western heb je een lange tie strap en volgens mij heb je bij engelse zadels minder lange (singelstoten?)

Dus daarom mijn vraag kan ik ook gewoon een 32 inch engelse singel kopen voor het barebackpad of niet?
En zo nee hoe kom ik achter de juiste maat?

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 17:04

Je kan een singel wel op de gok kopen, maar dan heb je nog kans dat hij niet past. Gewoon de barebackpad opleggen en dan aan beide kanten het midden van de singelstoten opmeten.
Het hangt ook volledig af van welk soort bbp je hebt, sommige zijn langer dan andere.

Heeft je bbp 2 singelstoten? Want je hebt er ook met 1, dan zou je eventueel je eigen singel kunnen gebruiken.
Heb je al een bbp? Anders kijk je gewoon met je eigen singel of hij langer of korter moet.

Edit: de bbp's werken meestal wel volgens de dressuursingel lengte, dus dan heb je korte singels. Die zitten dan meestal rond de 65 cm. Lange singels zijn rond de 120-130 cm.

Glossy227

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 17:10

Leen schreef:
Je kan een singel wel op de gok kopen, maar dan heb je nog kans dat hij niet past. Gewoon de barebackpad opleggen en dan aan beide kanten het midden van de singelstoten opmeten.
Het hangt ook volledig af van welk soort bbp je hebt, sommige zijn langer dan andere.

Heeft je bbp 2 singelstoten? Want je hebt er ook met 1, dan zou je eventueel je eigen singel kunnen gebruiken.
Heb je al een bbp? Anders kijk je gewoon met je eigen singel of hij langer of korter moet.

Edit: de bbp's werken meestal wel volgens de dressuursingel lengte, dus dan heb je korte singels. Die zitten dan meestal rond de 65 cm. Lange singels zijn rond de 120-130 cm.

Ik heb nog geen BBP, degene die ik tot nu toe op internet heb gezien hebben 2 singelstoten zoals een dressuur zadel.
Maar zonder BBP is het dus niet mogelijk de maat te achterhalen welke ik nodig heb?

Leen

Re: Singelmaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 16:40

Je kan gokken, even kijken hoe de bbp valt die je wil kopen. Eventueel de lengte opvragen en dan meten. Ik dat je wel met iets van 60-65 goed zit. vaak hebben ze toch wel erg lange singelstoten. Hangt er natuurlijk vanaf wat voor buikje je paard heeft. Maar als die niet heel breed of heel smal is zit het zo wel goed volgens mij.

Best friend heeft trouwens bbp's met een enkele singelstoot. Bij veel bbp's zitten trouwens singels bij, vaak zijn die wel niet zo comfortabel.