Ik ben nu 17 jaar en heb ongeveer 13 jaar rijervaring. In al die tijd heb ik altijd met bit gereden, meestal een simpele watertrens omdat ik niet zo van de scherpe bitten ben. Ik heb nu ook al een aantal jaar mijn pony Surprise, en ook haar rijd ik met een enkelgebroken watertrens. Nu vroeg ik me af of het misschien niet fijner voor haar is als ik bitloos ga rijden? Nu we geen wedstrijden meer rijden maar meer voor het plezier wil ik ook graag wat nieuws proberen. Tijdens het rijden heb ik altijd een fijne aanleuning, en ze loopt ook altijd heel ontspannen. Ik hoef haar nauwelijks aan de teugel te rijden, zodra ik licht contact hebt loopt ze al netjes aan de teugel. Ook vind ik zelf dat ik m'n handen redelijk rustig houd en niet al te sterk ben, aangezien ik nooit echt aan de teugels loop te trekken. Thuis rijden we dressuur, in het bos en ook af en toe springen we nog een parcourtje op ongeveer M niveau (wat we vroeger ook op wedstrijden deden).
Dus nu is mijn vraag, zal ik bitloos eens proberen of toch met bit blijven rijden? En wat voor soort bitloos zou ik dan moeten kiezen? Sidepull, hackamore,..?
Alvast bedankt