Bitloos of toch niet?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jinqs

Bitloos of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 12:38

Hallo :)

Ik ben nu 17 jaar en heb ongeveer 13 jaar rijervaring. In al die tijd heb ik altijd met bit gereden, meestal een simpele watertrens omdat ik niet zo van de scherpe bitten ben. Ik heb nu ook al een aantal jaar mijn pony Surprise, en ook haar rijd ik met een enkelgebroken watertrens. Nu vroeg ik me af of het misschien niet fijner voor haar is als ik bitloos ga rijden? Nu we geen wedstrijden meer rijden maar meer voor het plezier wil ik ook graag wat nieuws proberen. Tijdens het rijden heb ik altijd een fijne aanleuning, en ze loopt ook altijd heel ontspannen. Ik hoef haar nauwelijks aan de teugel te rijden, zodra ik licht contact hebt loopt ze al netjes aan de teugel. Ook vind ik zelf dat ik m'n handen redelijk rustig houd en niet al te sterk ben, aangezien ik nooit echt aan de teugels loop te trekken. Thuis rijden we dressuur, in het bos en ook af en toe springen we nog een parcourtje op ongeveer M niveau (wat we vroeger ook op wedstrijden deden).

Dus nu is mijn vraag, zal ik bitloos eens proberen of toch met bit blijven rijden? En wat voor soort bitloos zou ik dan moeten kiezen? Sidepull, hackamore,..?

Alvast bedankt :)

Ponylover_11

Re: Bitloos of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 13:00

Ik rij zelf bitloos, maar ik heb er niet heel veel verstand van, sorry. Als ik jou was zou ik het gewoon een keer proberen en eventueel een bitloos hoofdstel van iemand lenen. Welk hoofdstel weet ik niet, dat is erg afhankelijk van het paard en je doel. Veel succes :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 13:25

Gewoon doen!

Ik heb nu een jonge hengst van 6 jaar. Hij is ingereden met bit (dubbelgebroken aurigan bustrens) en later de overstap gemaakt naar een enkelgebroken watertrens. Omdat hij nogal tegen het bit in bleef gaan zijn DA en TA er meermaals bij geweest, osteo, nieuw zadel etc. Meest logische leek de wolfstandjes die nog onderhuids zaten, maar ze in juli toch later verwijderen. Alleen mag je dan 4 weken niet met bit rijden.

Om die reden ben ik bitloos gaan testen (ideaal excuus haha). Eerst mijn rambo micklem omgebouwd naar een sidepull. Ging erg lekker, maar niet piekfijn. Hij had ontzettend snel door dat ie daarop kon gaan hangen, dus de hackamore van een stalgenootje geleend. Echt, ik ben ZO ontzettend blij dat ik het gedaan heb, paard liep gelijk als een tierelier! Enig nadeel: behalve springen wil ik mijn paard ook starten in dressuur en eventueel sgw. Maar daarin moet je dus voor het gedeelte dressuur wel met bit rijden. Ik ben nu op zoek naar een geschikt bitje, maar springen ga ik waarschijnlijk met de hackamore blijven doen.

Met de hackamore kan ik wel niet zo fijn sturen als met bit of sidepull, dat ga je zelf beetje moeten uitzoeken. Als je het een keer wil proberen, doe dat dan gewoon. Met wat creativiteit kan je een gewoon hoofdstel wel even ombouwen tot test-sidepull denk ik. Bit eruit en de bakstukken even vastzetten aan de neusriem, teugels eraan en klaar.
Een hackamore moet je gewoon zorgen dat ie goed bevestigd zit, dus net als een gewone neusriem 2 vingers onder het jukbeen. Daar is het neusbeen al overgegaan in de schedel van je paard, dus breken kan haast niet. Wel als je hem te laag zet. Mijn hack is op de neus bevestigd met een dun leren riempje, daaronder dan een breed stuk leer (pakweg 5cm) met aan de onderkant wol. De kinketting is vervangen door alweer een soepel leren riempje. Je hebt ook hack's met afzonderlijk beweegware scharen, met metaal in de neusriem, met kinketting. Dat zal je even moeten uitzoeken wie en wat. Hoe langer de scharen hoe sterker de hefboomwerking. Hou daar dus wel rekening mee.

Ik zie er dus zeker de voordelen wel van in, en mijn insziens is het dus perfect mogelijk, als een bitloze optoming goed klikt bij jouw pony, om er gewoon de dagelijkse dingen mee te doen. Ik heb met de hack zelfs al een crosstaining gedaan, ik doe er buitenritten mee en rij er ook gewoon dressuurmatig mee.

EvaaxGucci

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 18:11

Ik zeg ook doen! Gewoon proberen.. Ik rijd mijn paard sinds een tijdje ook steeds meer bitloos, uiteindelijk loopt ze bitloos eigenlijk nog beter als met bit!
Als ik jou was zou ik even goed op internet rond neuzen en misschien nog vrienden/kennissen enzo vragen naar hun ervaringen met bitloos en wat ze jou aan zouden raden. En je moet natuurlijk kijken wat je zelf het fijnst lijkt voor jezelf en je paard. Ik bedoel of je een erg scherpe optoming wil, of een wat mindere. Misschien kun je is op deze site rondneuzen, hier zag ik namelijk ook best veel informatie staan. :)
http://www.bitloospaardrijden.info/index.php

Nowelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 18:14

Je kunt het inderdaad altijd wel een keertje proberen. Ik raad dan aan om me wel eerst even in te lezen in de werkingen van de verschilllende soorten optomingen. In je openingspost noem je namelijk de hackamore, maar dit is de scherpste bitloze optoming dus ik zou daar persoonlijk niet mee beginnen. Ik raad zelf een kingekruist hoofdstel aan. Die vind ik persoonlijk zelf het fijnste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 19:41

Er zijn ook weer verschillen binnen de benaming hackamore: de engelse (oftewel mechanische) de duitse, die met de wieltjes, de S-hackamore... Elk heeft zijn specifieke eigenschappen maar ook eigen inwerking, de ene al strakker dan de andere.

Ik rij met de engelse. Dat is dus leren kinriempje, wol onderlegde neusriem. De meest gekende eigenlijk.

Je hebt ook de duitse, met metaal in de neusriem verwerkt en kinketting. En dan de bloemvormige ipv de scharen, die is weer wat milder dan de engelse. En de S-hack heeft anders gevormde scharen die voorkomen dat ze scharen tegen de lippen van je paard aankomen, wat je wel weer makkelijker hebt bij de engelse.

En ga zo maar door...

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 19:52

Ik zeg: probeer het eens! Sommige paarden lopen er heel fijn mee, andere reageren er iets minder goed op. Dat is een questie van uitproberen. Gebruik anders je halster een keer om te kijken hoe haar gedrag is. Of voor de zekerheid een hoofdstel met bit en de teugels in een knoopje op de nek en dan het halster eroverheen. Mocht het dan fout gaan heb je altijd je vetrouwde bitje nog wat je er even bij kunt pakken. Ik heb daar zelf ietwat hilarische ervaringen mee, met meteen helemaal bitloos rijden. Had dat bij nader inzien ook wat handiger aan kunnen pakken. Had het kunnen weten van mijn grapjas ook. :+

Misschien handig om dus eerst een halster/omgebouwd hoofdstel te proberen en vervolgens je eens te gaan verdiepen in verschillenden soorten optomingen. Hackamores is wel weer het scherpst, dus je kunt beter eerst kijken of een sidepull of kaakgekruist bitloos hoofdstel niet iets voor je is. Als dat niet werkt kun je altijd nog naar een hackamore kijken. Maar bij sommige paarden werkt bitloos echt niet en dan kun je beter bij een simpel trensje blijven :)

Jinqs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 13:29

Dankjewel voor alle reacties :)!

Ik rijd haar heel af en toe wel eens gewoon met halster en dan 2 touwen aan de zijkant geklikt voor de lol of om haar uit de wei te halen, en dat doet ze eigelijk heel goed. Ook dan loopt ze met aanleuning gewoon netjes aan de teugel zonder dat dat eigelijk hoeft haha. Alleen het sturen is soms wat moeilijker, maar ik ga zeker een keer bitloos proberen :)!

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 13:32

proberen kan altijd. heb ik ook gedaan maar cherry vond het echt niks dus ben weer terug op bit

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 13:39

Ik ben door verschillende redenen ook bitloos gaan proberen. Gelukkig had ik de mogelijkheid om het bitloze hoofdstel van mijn zusje te kunnen lenen en uitproberen. Daardoor heb ik makkelijker de keuze kunnen maken of het was voor mijn paard en mij was of niet.
Uiteindelijk heb ik het 'halsterhoofdstel / Side-Pull Cedar' van Barefoot gekocht. Hier kan je eventueel nog een bit aan bevestigen. Ik vind dit een heerlijk hoofdstel, maar wel echt puur voor recreatief rijden.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 13:44

Waarom niet? :) Gewoon eens doen! Een sidepull vind ik het fijnst.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 08:54

Mijn paard gaat tegenwoordig ook bitloos door het leven.Hij vind een bit niet prettig, weinig ruimte in de mond.
Ik observeerde hem en dacht, waarom klik ik die teugels niet even aan zijn neusriem om het te proberen?
Nu ben ik op zoek naar de geschikte sidepull. Ik denk zelf aan een rawhide neusstuk. Zijn neusriem is nl ook rawhide (westernneusriem) en daar reageert hij goed op.

Jinqs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-14 12:49

Dankjewel nog voor alle reacties! Momenteel ben ik aan de slag gegaan met een neckrope, en ze pakt het echt super goed op :)