kneveltrens?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Nataschax

kneveltrens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 20:58

Hi bokkers!

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Ik heb een jonge merrie van 4 jaartjes jong. Zij heeft het bit altijd een klein stukje uit haar mond, altijd aan 1 kant.
Het rijden gaat altijd goed en ze luistert op zich wel goed ( ze begint nu met uit proberen hoe ver ze kan gaan)

Maar zou ik haar dan beter met kneveltrens kunnen rijden, of met bit ringen. En moet die kneveltrens dan dubbel of enkel gebroken? Kan het natuurlijk ook gewoon zo houden.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 21:00

Wáárom een kneveltrens ??
En wat bedoel je met ''met bitringen rijden'' ? Wat voor bit heb je er nu in hangen dan ? :)

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 21:04

Tessa_93 schreef:
Wáárom een kneveltrens ??
En wat bedoel je met ''met bitringen rijden'' ? Wat voor bit heb je er nu in hangen dan ? :)

Tja, waarom niet? Bij jonge paarden werkt dat soms best prettig als het bit stiller in de mond ligt, verder kunenn ze ook minder makkelijk wegtrekken.

Maar ik zie niet in hoe dat hier gaat helpen. Waarom wil je een kneveltrens TS?

Nataschax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 21:08

Ik las inderdaad ook dat het beter is voor jonge paarden.
Ik heb nu een gewoon dubbel gebroken bit voor haar.

Ze is mn eerste jonge paard en ik moet nog veel leren
Laatst bijgewerkt door Nataschax op 22-08-14 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 21:08

Is je huidige bit dubbel of enkelgebroken?

Bitringen vind ik onhandige dingen.

Ik heb voor mijn jonge merrie nu ook een enkelgebroken kneveltrens, merk dat de steun wel helpt.
Hiervoor had ze dubbelgebroken trensjes en als ik een dubbelgebroken knevel vind wil ik dat nog wel proberen maar voorlopig reageert ze het beste op het huidige bit.

Als het bit altijd aan 1 kant uitsteekt is het te groot en is er ongelijke druk op de teugels, ofwel door jou, ofwel door de scheefheid van het paard, ofwel door beiden.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 21:08

Kneveltrens vind ik persoonlijk een heel fijn bit. Ligt stil en is een zacht bitje. Heb er meerdere paarden super fijn op gereden. :j

Nataschax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 21:11

Ze had laatst een fotoshoot gewoon los zonder mij en toen viel het me ook weer op.
Nogmaals. Ik heb een dubbel gebroken trensje.
Nee het is niet te groot.Had eerder 1maat kleiner en die paste niet

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 21:12

als het bit altijd een stukje uitsteekt, dus ook als je er naast staat, is het dan niet gewoon te groot? mensen hebben tegenwoordig de neiging om een te grote (te brede) trens in te willen hangen.

kneveltrens is verder wel heel fijn bit. ik zou dan een enkelgebroken nemen. dat is zachter qua inwerking dan een dubbelgebroken.
Laatst bijgewerkt door quadripes op 22-08-14 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 21:12

Een kneveltrens is een zeer geschikt bit voor een jong paard. Echter zou het, scheef in de mond hebben van het huidige bit, niet de hoofdreden moeten zijn om hierop over te stappen. Onderzoek eerst wat de reden is van dit gedrag. Wanneer is ze voor het laatst bij de tandarts geweest. Met 4 jaar worden er heel wat tandjes gewisseld. Is je huidige bit niet te dik?

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 21:14

Mijn vierjarige die net een paar maand onder het zadel is, rij ik ook met een enkelgebroken kneveltrens. Hij doet het er prima op, het zorgt voor rust in zijn mond.

Nataschax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 21:15

Te groot is het zeker niet.
Te dik weet ik dan niet.. ze heeft er altijd mee gereden sinds ze beleerd is.
Ze moet nog naar de tandarts, de afspraak staat al

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 21:17

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 21:17

Zeker voor 4 jarigen is een tandartsbezoek belangrijk. Er kunnen problemen zijn met het wisselen. De tandarts kan meteen kijken of je bit niet te dik is.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 21:18

wat je verder moet overwegen: hou jij altijd zelf 1 kant vast? dat je bijvoorbeeld altijd meer 'kracht' zet met dezelfde hand?

als het paard die zijde zelf vasthoudt - wat niet ondenkbaar is - dan moet je dat rijtechnisch oplossen door losmakende oefeningen te rijden, maar dat kun je niet even leren via internet.

Akhal_Teke

Re: kneveltrens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 21:20

Volg je nog les?

Nataschax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 21:21

Bedankt iedereen voor de tips, ga er zeker iets mee doen!

Nee ik trek al heel lang niet meer aan 1kant van het bit dat heb ik per direct afgeleerd van de moeder van mn vriend toen ik daar was met mijn paard

Ik heb nu ook weer goede les :)

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 21:24

Is eventueel een D-trensje geen idee? Ik heb deze voor mijn 8 jarige ruin. Ik hoorde van mijn (nieuwe) instructrice dat ik een vrij stille hand heb. Dus heb hem niet speciaal voor mezelf maar hij ligt toch wat stiller dan een bus- of watertrensje.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 21:25

Een D trens is vergelijkbaar met een kneveltrens qua inwerking.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 21:29

Ik denk dat je het het beste gewoon uit kunt proberen..
Dan natuurlijk niet een paar keer maar een tijdje.

Mijn merrie vond een kneveltrens erg irritant. Juist de bitten met een stillere ligging bleek ze vervelend te vinden.
Bitten die wat meer beweging hadden loopt ze fijner op, houd het hoofd stiller en ziet er in het algeheel meer tevreden uit.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 21:46

ben het eens met de persoon boven mij, misschien de tandarts laten kijken naar het huidige bit en dan gewoon een paar keer een kneveltrens proberen. Mijn verzorgpony heeft er altijd erg fijn onder gelopen en het geeft meer rust in de mond. Zeker voor jongere paarden kan die rust erg prettig zijn. Als het bit stiller in de mond ligt pakt ze hem met een kant misschien ook minder vast, maar ik heb daar geen ervaring mee.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 21:53

quadripes schreef:
Ik zou dan een enkelgebroken nemen. dat is zachter qua inwerking dan een dubbelgebroken.

Nee, een dubbel gebroken is zachter dan enkel gebroken. Enkel gebroken heeft notenkraker effect op de lagen en het kan het gehemelte raken. Dubbel gebroken verdeelt de druk mooi over de lagen en de tong.

Nataschax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 21:56

Super veel tips en ideeën. Dank jullie wel :) als er nog meer is hoor ik dat graag!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 21:57

De inwerking is anders maar niet harder of zachter. Het notenkraker-effect kan alleen ontstaan bij hefboomwerking, daarom zijn gebroken pessoas en pelhams zo vals. Behalve bij een zeer laag gehemelte raakt een enkelgebroken kneveltrens het gehemelte ook niet (dit doordat het bit zakt in de mond bij druk).

Wel vinden een hoop paarden de wijze waarop de druk verdeelt wordt door een dubbelgebroken bit fijner en duidelijker. Maar er zijn ook echt paarden die liever enkelgebroken of ongebroken hebben en paarden die het gewoon niet uitmaakt.

Ik rijd zelf het liefst met een dubbelgebroken kneveltrens. Ik heb er nu 1 van hkm en van busse. Die van hkm is 16mm en argentaan mondstuk, busse is 18mm en volledig rvs.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 22:10

Ik reed mijn jonkie met een jointed locked kneveltrens van Trust - erg fijn bit!

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 20:16

een dubbelgebroken werkt op lagen en tong in, het paard kan dit bit zelf minder goed regelen (het is feitelijk een geschakelde ketting die je in de mond legt). een enkelgebroken werkt op de tong in en alleen op de lagen als het paard dit bit zelf niet met de tong omhoog tilt.

omdat het paard het enkelgebroken bit zelf kan regelen door middel van de tong omhoog te brengen als het de druk op het bit als niet prettig ervaart, is het dus zachter voor het paard, maar als het paard de tong niet kan bewegen (door aangesnoerde neusriemen) dan maakt het inderdaad niet uit qua werking.