Ik wil graag weten wat de voorkeur heeft van anderen voor een trainingspad. Willen jullie dat een pad precies onder je zadel past of liever een randje over houden?
Ik heb nu pads in de maat 31x32. Ik hou dan een rand over aan alle kanten, maar komt precies goed uit verder. Heb ook wel showspads gehad die 34x36 waren volgens mij. Die kwamen achter wat ver, maar niet storend.
Nu wilde ik een Diamon wool trainingspad bestellen en die zijn alleen 30x30 of 32x32. Het scheelt maar 1 inch, maar toch is het 2,5cm meer.
Ik vroeg me dus af wat mensen zelf prettig vinden bij trainingspads. Zag laatst mensen rijden met pads die precies onder het zadel pasten en niet eronder vandaan kwamen. Kan geen kwaad als het volledig past, maar vind men dat randje over dan storend? En zo ja, waarom?
Eigenlijk gewoon nieuwsgierig en zoekende naar een extra pad.
Ik heb de Diamond Wool pad (30'' dacht ik) en hij komt netjes vooraan een klein stukje en achteraan een stukje vanonder mijn zadel. Vind ik absoluut niet misstaan. Show blankets zijn altijd een stuk langer, dacht ik. En als ik de foto's van wedstrijden bekijk, lijkt het bij iedereen wel zo...
30 lijkt me zo klein. Showpads/blankets zijn natuurlijk een ander verhaal. Gaf het als vb van de maten. Maar bij een trainingspad heb ik ook altijd een stukje over. Ik zag het nu enkele keren bij mensen dat het precies pas was en zag nu die maten dat ik me afvroeg waarom??
Hoe groot een pad moet zijn is afhankelijk van de afwerking van de pad en zijn stevigheid. Een stugge pad draagt heel iets bij aan de verdeling van het gewicht (heel iets !! ) Dan is het dus logisch dat deze iets langer dan het zadel is. Maar hij mag ook weer niet te lang zijn en tegen het heupbot op lopen. Verder moet een pad glad zijn op de punten waarop hij het zadel raakt. Dus geen dikke stikranden c.q omgevouwen randen op die plekken. Dat kan nl druk/schuurplekken geven.
Verder is het prettig als prettig als aan de zijkant het aansingelpunt (de D) niet direkt tegen het paard drukt.
Het heeft dus niets met maat te maken, maar met de omstandigheden.
sevke
Geplaatst: 23-08-14 09:01
30' is een ponymaat. 32' is de courante maat voor een trainingspad. Te zien welk zadel je hebt, maar een 30' ga je alleen mooi passend krijgen onder een roundskirt zadel. Ik zou voor de 32' gaan.
DD, hoe die ''hoort'' dat weet ik wel. Het gaat mij erom dat ik pads invoor mij afwijkende maten tegenkom en laatst mensen zag rijden met precies passende pads. Ik heb dat zelf nooit zo gedaan, maar in combinatie met wat ik kan bestellen, vroeg ik me af wat de mensen daar een voordeel aan vinden.
sevke, Ik heb zelf pads 31x32 en 32x32 zoals bij Diamond wool gaat toch 2,5cm schelen. Echt meer uitsteken bij een trainingspad zou ik nu niet willen.
Zeg wel eerlijk dat ik eigenlijk nooit op de maat heb gelet en gewoon een pad kocht voorheen. 1x had ik een te kleine en die omgeruild.
30' gebruik ik onder een ponyzadeltje. Is ook nog merkelijk kleiner dan een 32. Mijn trainingspad is 32' en die steekt ook niet uit. Komt een klein randje onder het zadel uit. Ik heb een Bobs met butterfly skirts.
Oke, wij hebben een shet en 2 hele kleine pads voor hem, dan is 30'' nog wat groot
Maar dank je wel, ga ook voor de 32'''. Komt dichterbij wat ik nu heb en dat stukje over heb ik nooit last van.
Vraag me nog wel steeds af waarom mensen met precies pas pads rijden? Ik zag het laatst en vond het best een raar gezicht, hoewel het qua gebruik niet echt hinderlijk is verder.
Kan hoor, maar waren toevallig mensen van 1 zelfde stal en dacht dat het misschien iets ''nieuws'' was? Als iemand dat als voordeel ervaart en dat goed kan onderbouwen ben ik gewoon nieuwsgierig voor we weer iets nieuws bestellen.
Met een 34"x 38" showpad lijkt mijn paard wel een mini shetlander x) Daarom heb ik ook een voorkeur voor pads die klein beetje van onder het zadel vandaan komen :p
Ja, die van mij is ook klein en heb ik wel een showpad op gehad van 34x36. Ik vind een showpad wel anders. Maare en trainingspad die echt niet onder het zadel uitkomt, vind ik een raar gezicht. Vroeg me af waarom mensen dat doen?