Paard met pony zadel, gaat dat?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Paard met pony zadel, gaat dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 07:42

Omdat dochterlief (5 jaar oud, erg smal) begint met "rijden" wil ik graag een zadel kopen waar ze meer steun aan heeft dan aan mijn 17,5 inch dressuurzadel (waarbij ze niet met voeten onder zweetblad uitkomt, en dus ook niet bij de beugels kan).

Wat is wijsheid? Passen boomloze ponyzadels kwa breedte wel op een paard (paard heeft een boommaat fit 2) ??

Rijden is het nu nog niet echt te noemen, ze mag 5 minuutjes aan de longe rijden in stap en 2 rondjes draf. Dit gaat natuurlijk wel meer worden als ze ouder wordt. Kwa maat zou het fijn zijn als ze tot een jaar of 9 a 10 in het zadel past.

Hoor graag jullie ervaringen!

hverburg

Re: Paard met pony zadel, gaat dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 09:16

toen mijn kinderen kleiner waren en ook graag wilden rijden op mijn paard, heb ik zo'n pinokiozadel/shetlanderzadel voor ze gekocht. Paste prima, alleen was er een langere singel bij nodig dan die er bijgeleverd werd. Daar hebben ze (en ik) heel lang plezier van gehad.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 09:20

Fit 2 is smaller dan 9 van de 10 pony's dus moet best te passen zijn. Alleen de juiste singel erbij vinden zou wel eens pittig kunnen worden!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 19:46

Kwa singel ben ik niet heel bang, hij is niet heel groot/rond gelukkig. Het zal best een lange singel worden, maar het moet te doen zijn :)

Fijn te horen dat het kwa breedte moet kunnen. Lijkt me voor dochterlief (en daardoor ook voor mijn paard) toch fijner als mijn eigen zadel. En gezien de beugels als extra steun ook wat veiliger.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 19:54

Kijk anders eens naar een Barefoot drytex kids.
Heb die eigenlijk voor mijn mini, maar als een van de kids graag op de grote wil gaat de barefoot gewoon op mijn paard. Is een super soepel flexibel zadeltje. Nadeel is dat het geen kniewrongen heeft, maar dat heeft een pannenkoek of pinokio zadeltje ook niet.

http://www.boomlooszadelbecidor.nl/a-23 ... s-dry-tex/

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 20:01

gekke vraagv misschien maar is het niet hartstikke slecht om je kind op een paard te leren rijden wat betreft de beedte. Slecht voor heup en bekken bedoel ik dan? is het niet beter om een pony te nemen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 20:50

bliver: als mijn kind dagelijks zou rijden, dan wel, en iedere week een uur misschien ook wel. Van 5 minuten per week, straks misschien 15, daar krijgen ze echt niets van. Ze kan immers ook zo lang zonder consequenties op een skippiebal zitten, of wijdbeens over een stoel, of of... Bovendien is dat de vraag niet van het topic, het zou dus fijn zijn om ontopic antwoorden te krijgen. Offtopic berichten kunnen immers ook per pb :)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 21:08

Ik leerde als meisje van 7 rijden op een groot paard ... Dat is heus geen probleem.
Je kan prima een pony zadel op een paard leggen :-)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 21:15

Jahoor, waarom niet? Beter dat er nog wat ruimte over is, dan dat het zadel te groot is.

AM01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 21:18

De Norton Rexine is een betaalbaar kunststof zadel met een goede zit. Ook in 15 inch te krijgen en de boom is verstelbaar. Past ongetwijfeld op een paard. Is volgens mij een goede optie. We hebben hem voor een grote shet, waar altijd kleine kinderen opzitten. Dit zadel houdt ook aardig zijn waarde. Let wel op bij tweedehands dat je er een met een verstelbare boom koopt. De oudere Nortons hebben dat niet.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 21:19

Het waarom niet zat hem niet in de lengte van het zadel, maar wel in de boombreedte. Dat blijkt dus prima te kunnen als ik het zo lees, en dat is fijn.

Voor iedereen die zich zorgen maakt: bij ons op stal komt de zadelmaker regelmatig, en ik zal dan ook zeker even laten checken of de juiste pommel gebruikt wordt, en of eventuele andere onderleggers noodzakelijk zijn. Gelukkig is ook paardlief heel duidelijk over wat hij van zijn zadel vind, dus dat scheelt :)

Iedereen bedankt voor de tips, ook per PB!
Laatst bijgewerkt door Angela op 20-08-14 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 21:19

Ik ben ook begonnen op dikkertjes te rijden, dus brede paarden. Ben nu 22 en mijn bovenbenen schuren nog lekker tegen elkaar aan, geen wijde benen haha. Ik zou inderdaad zeggen een bare foot of een pinnokio, Lange singel eronder en gaan. Voor haar prettig en voor het paard. Vind het een leuk idee! :D

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 21:22

Oja, dit zijn paard en dochterlief:

Afbeelding

Meest lastige aan zijn rug is dat de schoft erg ver doorloopt, maakt dat nog iets uit voor die zadeltjes?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 21:28

Ik zou er een soort van dikke pad met een singel met handvat opleggen. Soort van bontdek en haar dan heerlijk laten hobbelen, dan heeft ze straks een dijk van een zit. (kunnen misschien ook wel beugels aan)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 21:39

Dat dijk van een zit gaat wel goedkomen als ze echt mag lessen, daar moet ze nog even mee wachten.

Paard is braaf genoeg, maar als ze gaat lessen gaat dat wel op de pony's zijn (die van de rijschool).