Katrollen bij pessoa, waar moeten die dingen?!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ierusju

Katrollen bij pessoa, waar moeten die dingen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 16:02

Hi
Ik heb al een tijdje een discussie met iemand over de katrollen van de pessoa hulpteugel.
Ik heb namelijk geleerd dat de katrollen aan de longeersingel vast moeten. Van uit daar naar het bit en dan naar de gewenste hoogte op de singel.
Diegene heeft echter haar katrollen aan het bit bevestigd. Zij vroeg aan mij waarom ik het zo had en of dat een andere werking heeft dan hoe zij het heeft.
Zij zei dat ze het zo had geleerd en dat een logischere manier vond.
Nouja ik ben gaan kijken hoe mijn paard reageerde als ik de katrollen aan zijn bit vast maakte en dat was niet echt optimaal. Ik vind het persoonlijk best zware dingen die je even aan het bit hangt. Helemaal als je bedenkt dat dit heen en weer slingert door de bewegingen van het paard.
Ik vond dat mijn paard niet zo lekker ontspannen reageerde als normaal en heb het weer terug verandert.
Ik ben op de wiki gaan kijken en daar staat dit:

Citaat:
(...) gaat dan via een ring in de longeersingel naar het bit en wordt daar met een musketon waar een katrol aan zit aan het bit vastgemaakt).

Bij de plaatjes staat echter ook een foto van hoe ik het heb geleerd...
Is er nou een foute en een goede manier, of is dit echt per persoon verschillend wat hij/zij prettiger voor het paard vindt?
Wat is jullie mening?

Liefs xx

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: Katrollen bij pessoa, waar moeten die dingen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 16:10

Aan het bit is logischer: daar maakt het touw namelijk een scherpere hoek. Als je daar geen katrol hebt hangen kan het zijn dat je touw niet lekker door de bitring glijdt of zelfs blijft haken met alle onnodige druk vandien. Aan de longeersingel maakt het touw helemaal geen hoek; daar gaat ie rechtstreeks van het bontje achter de achterbenen door de ring naar het bit. Daar glijdt het touw dus prima en dus is daar geen katrol nodig.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 16:11

De goede manier is die waarop het paard het beste reageert, maar ik doe ze ook aan de longeersingel omdat de katrollen mij de veel gaan klapperen en zoals jij al zei mij te zwaar zijn. Problemen met het glijden heb ik nooit gehad, en longeer ook vrijwel altijd met touwtjes wat dan ook niet goed zou moeten gaan?

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 16:11

Ik had hem altijd aan het bit vastzitten omdat ik geleerd heb dat die dan beter doorglijd daar. Mijn paard liep er goed op nooit wat aan het gemerkt. De touwtjes stonden nooit echt strak en hij had alle vrijheid veder stond hij altijd vast tussen zijn voorbenen. Geen idee wat wel en niet goed is.

Afbeelding

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 16:15

amillia schreef:
De goede manier is die waarop het paard het beste reageert

Daar heb je zeker gelijk in, maar mijn beschrijving is zoals het ooit bedoeld is. Uiteraard heb je altijd paarden die met een andere bevestiging beter lopen, en ook eigenaren hebben allemaal hun eigen voorkeuren. En dan bestaan er ook nog eens tien andere manieren om te longeren, maar dat gaat een beetje te ver off-topic :))

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 16:18

amillia schreef:
De goede manier is die waarop het paard het beste reageert, maar ik doe ze ook aan de longeersingel omdat de katrollen mij de veel gaan klapperen en zoals jij al zei mij te zwaar zijn. Problemen met het glijden heb ik nooit gehad, en longeer ook vrijwel altijd met touwtjes wat dan ook niet goed zou moeten gaan?

Dat idee had ik dus ook :)
Longeer idd ook vaak met touwtjes

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 16:23

Ik doe de katrollen bij het bit. Leek mij het meest logische eigenlijk.
Maar volgens mij is er geen 'echte' manier van bevestigen, gewoon doen wat jij en je paard fijn vinden!

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 16:29

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 18:40

Zo heb ik m ook:

Afbeelding

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 18:44

Ik heb ze ook aan de singel, vindt het anders niet lekker zitten