Ik heb al een tijdje een discussie met iemand over de katrollen van de pessoa hulpteugel.
Ik heb namelijk geleerd dat de katrollen aan de longeersingel vast moeten. Van uit daar naar het bit en dan naar de gewenste hoogte op de singel.
Diegene heeft echter haar katrollen aan het bit bevestigd. Zij vroeg aan mij waarom ik het zo had en of dat een andere werking heeft dan hoe zij het heeft.
Zij zei dat ze het zo had geleerd en dat een logischere manier vond.
Nouja ik ben gaan kijken hoe mijn paard reageerde als ik de katrollen aan zijn bit vast maakte en dat was niet echt optimaal. Ik vind het persoonlijk best zware dingen die je even aan het bit hangt. Helemaal als je bedenkt dat dit heen en weer slingert door de bewegingen van het paard.
Ik vond dat mijn paard niet zo lekker ontspannen reageerde als normaal en heb het weer terug verandert.
Ik ben op de wiki gaan kijken en daar staat dit:
Citaat:(...) gaat dan via een ring in de longeersingel naar het bit en wordt daar met een musketon waar een katrol aan zit aan het bit vastgemaakt).
Bij de plaatjes staat echter ook een foto van hoe ik het heb geleerd...
Is er nou een foute en een goede manier, of is dit echt per persoon verschillend wat hij/zij prettiger voor het paard vindt?
Wat is jullie mening?
Liefs xx