Equiflex zadels

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

wolflupin5

Equiflex zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 10:22

hey ik wil alles weten over de serie equiflex.
ik weet dat het geen echte boomzadels zijn maar ook geen boomloze.

ik wil graag jullie eigen ervaringen weten over de equiflex (flexibele zadels)
welke types zadels er zijn (voor wandelen/ endurance/ western maar vooral recreatie) als er ook dressuur, veelzijdigheid en springen bij zit waar je ervaring over hebt is dat niet erg.

wat doet het met je paard?
wat is de pasvorm? veranderd dat veel tijdens het rijden ja of nee?

waarom heb je voor zo'n zadel gekozen?

en voor de mensen die negatief zijn over deze serie:
waarom heb je niet deze soort zadel gekozen?

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 10:34

Sinds bijna 1 jaar in het bezit van een Continental equiflex.
Gebruiksdoel = uitsluitend buitenritten
Soort paard = koudbloed met klein beetje schoft
Maat zadel: 16 inch FQ boom

Paard werd hiervoor gereden met barefoot Arizona maar de kwaliteit viel tegen en ik miste wat steun

Een boomzadel voor dit type paard kregen we niet goed passend en in overleg met zadelmaker op dit zadel uitgekomen.
Ik weeg 60 kg paard 800 (equiflex boven 85 wordt afgeraden geloof ik)

Ben heel blij met het zadel met de pasvorm en de zweet afdruk na het rijden (links en rechts gelijk en ruggegraat vrij)
Omdat het paard uitsluitend in het bos gereden wordt kan ik niet veel zeggen over buiging in lijf en ruggebruik enz. Paard is ook niet dermate afgericht.

Wel is de kwaliteit en stabiliteit voor mij een stuk prettiger dan van de barefoot.
Omdat de zitting een dik halve inch maat te groot is heb ik er wel een bontje in.

Afbeelding

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 10:43

wolflupin5 schreef:
ik weet dat het geen echte boomzadels zijn maar ook geen boomloze.

Nou dat boomloze laat echt maar weg. De Equiflex is echt gewoon een boomzadel. Het enigste wat de Equiflex kan en doet is licht en minimaal meeveren met de beweging. Dat ook alleen maar van voor naar achter, en dat licht en minimaal is ook echt dat licht en minimaal.

Ik heb meerdere Equiflexen gehad, allemaal westernmodellen, en deze moeten gewoon net als een gewoon boomzadel goed passen.
De Equiflex is er in Western en Endurance. Voor zover ik weet zijn er geen engelse modellen. Equiflex is alleen maar een tree merk die in verschillende merken zadels wordt ingebouwd.
En voor de rest, zoek eens op het westerngedeelte van bokt, daar zijn meerdere topics en info over de Equiflex te vinden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 10:50

Ik heb een continental equiflex zadel voor onze tinker, maat xxl. Beviel bij gebruik erg goed op zijn brede lijf.

Is gewoon een boomhoudend zadel alleen is de boom niet star maar licht flexibel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 11:58

Ik hoor wel goede reacties over Equiflex zadels, mensen die er heel bewust voor gekozen hebben zijn er vaak wel erg blij mee. Alleen het flexibele is maar heel erg matig zoals al gezegd werd: het zadel moet echt gewoon goed passen dus het is niet ineens een flexibele wonderboom ofzo. Wat dat betreft hoor ik ook wel verhalen dat het mensen erg tegenviel omdat ze meer aanpassingsvermogen van het zadel verwacht / gehoopt hadden.

Friesam: jij had een vrij oud model Barefoot nog zonder VPS toch?
Die zijn qua kwaliteit wel totaal anders dan de huidige Barefoots, veel slapper en ook heel ander leer :)