Overstap Bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

fortune

Overstap Bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 09:44

Hallo allemaal

3jaar geleden heb ik mn eerste paardje gekocht. Ik wist toen nog niet zo veel over paarden(nu wel :j).
Toen moest ik het hele harnachement aanschaffen, maar ik wist er niks over. Ben naar een paardenwinkel geweest(met oude 'eerste' bit van paardje) en daar hebben ze random een bit in mn handen gedrukt. Dat was een driehoekig(gevormd) enkelgebroken bit. Maar nu ik wat meer dressuurmatig rij heb ik het gevoel dat mn paardje het lasting vind om na te geven. Niet op mij, maar echt op het bit. Kauwen op het doet ze wel maar het stopt bijna meteen nadat ze 1kauwbeweging heeft gemaakt. Nu vraag ik me af of ik niet beter een 'rond' dubbelgebroken bit zou aanschaffen, Kwestie van aangenamer voor paardje.

Ik vraag gewoon om sugesties
Ik heb geen baat bij comentaar als 'Neem les' en dat soort dingen, want ja ik heb les. Alles gaat ook eerst met mn lesgever besproken worden.
Dus nog maals enkel sugesties, ik ga niet rondam een bit kopen Ok?

Hartelijk bedant om dit te lezen
Laatst bijgewerkt door C_arola op 18-08-14 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Poll verwijderd, dit is onnodig

maj0

Re: Overstap Bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 09:48

Tja dat ligt er aan waar je paardje fijn op loopt dat is zo vanaf hier niet te zeggen.

wij hebben een haflinger waar we denk ik al 6 verschillende bitten in hebben gehad. We denken nu dat we het juiste gevonden hebben. Maar het is gewoon een kwestie van uitproberen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 09:54

Heb je ook een foto van je bit?

Past het bit wel in de mond van je paard?

Sommige paarden hebben een laag rooster + een dikke tong. Die moeten een smal bitje hebben.
Meeste paarden kunnen maximaal 18 mm in de mond verdragen. Want meer ruimte is er vaak al niet.
Toch zie ik, heel veel ruitersportzaken, met 20 mm aankomen, of zelfs dikker. Met de gedachten van "Hoe dikker, hoe vriendelijker"
Zo werkt dit echter niet.

Als jou paard bijvoorbeeld 14 mm aan ruimte in zijn mond heeft. En je stopte er een 18 mm in. Kun je dit zelfde vergelijken, als jij een maat 40 van schoenen hebt, maat 38 aan trekt, en de veters strak trekt.

Ook de vorm van de mond van het paard, kan issues geven.
Vergeet ook niet, dat een paardengebit ook groeit, en er haakjes op de kiezen kunnen ontstaan. Of door een scheve kaak, rare groeiing. Kun jij niet zoveel aan doen. Maar een goede tandarts wel.

Dus wat zou ik doen?
Geen ruitersportzaak om advies vragen. Maar een goede tandarts/bittenpasser.
Kan er meteen naar het gebit gekeken worden!! En vind je (vaak) het juiste bit voor jou paard.

0101

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 09:56

Ik zou advies vragen bij een 'goede' ruitersportzaak

fortune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 10:03

Nou van dat van een tandarts is geen probleem die komt elk jaar. Maar wel pas in November.
Zal effe zoeken naar een foto

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 10:06

Dat is al super!

Misschien kan jou tandarts een advies geven. Als is dit nog wel 3 maanden weg......

fortune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 10:16

Maar hier is het geen kwestie van zo snel mogenlijk?

fortune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 10:20

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
ik hoop dat ze niet te klein zijn

fortune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 10:20

ja ok veel te klein

fortune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 10:21

Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 10:22

Heb je geen mensen op stal die hun bit even willen uitlenen zodat je kan testen wat werkt? Ik zou vooral eens een iets dunner bitje testen (12 mm of 14 mm) (al lijkt die van jou op de foto ook niet heel dik) en een dubbelgebroken of ongebroken. Zelf ben ik erg tevreden over de billy allen bitten, die zijn dubbelgebroken, maar blokkeren bij druk op de teugels zodat ze dan wel als een ongebroken bit inwerken en dus niet in het gehemelte kunnen prikken of de mondhoeken naar elkaar toe knijpen. Mijn paard loopt er erg fijn op. Je vindt ze vooral in westernwinkels, maar ook in grotere ruitersportzaken zie je ze wel eens liggen. Een duurdere variant is de myler, die schijnt ook heel fijn te zijn.

fortune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 10:24

Afbeelding
Afbeelding

Nog een vraagje is het normaal dat altijd voor ik haar bit in doe ze geewt?

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 10:26

Dat is een bustrens.

Ik zou ook de tandarts afwachten, je rijdt nu al jaren op dit bit, dus zou gewoon nog 3 maanden zo rijden en na advies van de tandarts een nieuw bit kopen. Anders koop je nu een nieuw bit, blijkt die ook niet goed te zijn (misschien zelfs slechter dan dit bit) en dan moet je daarna alsnog een bit aanschaffen.

fortune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 10:26

Deze woensdag gaat er ook een osteopaat komen, kan ik hierover ook vragen aan hem stellen?

fortune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 10:28

mavantos schreef:
Dat is een bustrens.

Een bustrens? Ik dacht altijd dat ik met een gewoon trensje reed...
Wat is hier het verschil tussen?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 10:37

Een bustrens is een gewone trens. Je hebt een watertrens, bustrens, kneveltrens en d-trens. Zelf rij ik het liefst met een kneveltrens, watertrensen vind ik niks, maar dat is persoonlijk.

Ik rij het liefst met een dunne dubbelgebroken kneveltrens (nu een 16mm van argentaan besteld van hkm).