Wat voor singel voor paard met gevoelige singelplek?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

AmberHeijman

Wat voor singel voor paard met gevoelige singelplek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 09:10

Hallo allemaal :)

Als stille meelezer is het voor mij alweer een paar jaar geleden dat ik echt actief was op Bokt. Met mij en m'n paard gaat het goed! Nu een klein jaartje wedstrijden aan het rijden, alles op z'n gemak, maar ik ben ondertussen al M1-geklasseerd. Niks te klagen dus! *D

Toch is er iets wat de laatste tijd een beetje dwarszit, en dat is de singel, of eigenlijk de singelplek van mijn paard. Marene heeft altijd al een gevoelige huid daar gehad, maar het is nu op een punt dat het echt niet meer kan.

Ik zal het even kort uitleggen. Marene is een Arabische Volbloed, erg rond gebouwd (brede ribben) met vrij smalle schouders en een schoft van, ja, welke schoft? Ze heeft nauwelijks schoft. :D Haar bouw is zozeer het probleem niet, was het wel toen we een goed zadel zochten, maar ze heeft nu een goed passend zadel. Wat wel problemen geeft is haar erg naar voren liggende singelplek. Dit zorgt er namelijk voor dat de singel na het opzadelen toch steeds meer naar voren schuift zodat het op de 'goede plek' komt te liggen.

Zoals ik al zei had ze altijd al een gevoelige huid daar, maar toen ik Marene van de week voor het eerst sinds 7 weken reed en ik afstapte, zag ik dat de huid daar gewoon helemaal open was, tot bloedens toe.

Ik vraag mij nu af wat volgens jullie misschien een goede oplossing zou kunnen zijn. Ik ben nu aan het wachten tot de wond genezen is, maar wil eigenlijk nu gewoon een singel kopen waarmee dit probleem heel erg vermindert. Ik heb nu een normale neopreen dressuur singel.

Nu heb ik mij al ingelezen en ik kom vaak uit op een maanvormige singel of een singel met uitsparingen bij de benen. Nu denk ik dat bij beide het probleem niet helemaal wordt opgelost, omdat de maanvormige singel alsnog tegen die huid aandrukt (maar wel iets minder wrijving geeft omdat hij dus niet naar voren wordt getrokken, weliswaar) en de singel met uitsparingen naar mijn idee nog steeds te ver naar voren zal komen te liggen waardoor het eigenlijk hetzelfde effect heeft als een normale singel.

Ik sta open voor alles! Wel moet ik erbij zeggen dat ik niet het geld heb om zomaar allemaal singels uit te proberen, ik ben een arme studente haha, dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen iets te vinden dat goed is! Alvast bedankt!

bliver

Re: Wat voor singel voor paard met gevoelige singelplek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 09:14

rek je weleens zijn voorbenen naar voren als je hebt aangesingeld?

Rose123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 09:14

Ik heb geen verstand van wedstrijd regels en dergelijke maar herken het probleem.
Mijn vorige paard had ook een gevoelige huid in het singel gebied.
Ik heb toen een singel bontje gekocht van schapenwol en dit heeft het hele probleem zo goed als opgelost. Maar ik reed en recreatief en weet niet of dit op wedstrijden ook gedragen mag worden?

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 09:16

Rose123 schreef:
Ik heb geen verstand van wedstrijd regels en dergelijke maar herken het probleem.
Ik heb toen een singel bontje gekocht van schapenwol en dit heeft het hele probleem zo goed als opgelost. Maar ik reed en recreatief en weet niet of dit op wedstrijden ook gedragen mag worden?

ja hoor bontje erom mag gewoon. Al moet je wel altijd beetje opletten dat er geen zand tussen gaat zitten want dan schuurt het drie keer zo hard

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 09:16

bliver schreef:

Altijd!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 09:16

Singelhoes van schapenwol kopen! Is het probleem waarschijnlijk opgelost!

Aidenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 09:17

mijn merrie heeft ook een behoorlijk gevoelige huid, en persoonlijk werkte een maanvormige singel niet echt ( maar keuzes verschillen). maar naar heel veel dingen proberen en een hoop weggegooit geld heb ik een singel gekocht met schapenbont, het is betaal baar en mijn merrie loopt er lekker bij , dus misschien iets voor jouw ?

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 09:18

Rose123 schreef:

Bontje is volgens mij gewoon toegestaan inderdaad. Heb er zelf ook wel is over nagedacht, maar vroeg mij af of het nou echt zo goed zou werken, aangezien je dan toch het probleem niet helemaal oplost maar de singel alleen maar zachter maakt.

Meer mensen ervaringen met een bontje?

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 09:18

Ik hoor alweer twee positieve bontjes-ervaringen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 09:21

Jouw topic ga ik even volgen, want zit met precies hetzelfde probleem (ook een AV, misschien moeten we ze inruilen voor een ander ras :D )

Ik kan alvast verklappen dat bij mij een singelhoes van schapenwol/een bontje helemaal 0,0 uitmaakte, en de benen naar voren trekken ook niet. (Heb ook geprobeerd de benen juist níet naar voren te halen na het singelen, maar dat maakte ook niet uit.)

Iemand anders raadde me de Prestige dressuursingel met elastiek aan, die bij hun arab het probleem voorkwam. Misschien is dat iets en hebben anderen daar ervaring mee?

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 09:23

met die singel heb ik toevallig ervaring. Ik heb er een met zon uitsparing maar heb dan juist het idee dat ie naar voren schuift.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 09:24

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 09:25

WildWings schreef:
Jouw topic ga ik even volgen, want zit met precies hetzelfde probleem (ook een AV, misschien moeten we ze inruilen voor een ander ras :D )

Ik kan alvast verklappen dat bij mij een singelhoes van schapenwol/een bontje helemaal 0,0 uitmaakte, en de benen naar voren trekken ook niet. (Heb ook geprobeerd de benen juist níet naar voren te halen na het singelen, maar dat maakte ook niet uit.)

Iemand anders raadde me de Prestige dressuursingel met elastiek aan, die bij hun arab het probleem voorkwam. Misschien is dat iets en hebben anderen daar ervaring mee?

Ruilen voor een ander ras zou inderdaad een hoop zadel gedoe voorkomen hebben! :D Zou haar toch voor geen goud willen missen, haha!

Zijn er misschien dan toch mensen die goede ervaringen met maan/banaan singels hebben? Ik kan er veel over vinden op Google, maar ik zelf ken niemand die er ervaring mee heeft.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 09:27

Ik heb dus de neopreen banaansingel gehad van norton, hielp geen zak, hij trok gewoon scheef en is uiteindelijk geknapt onder het rijden, levensgevaarlijk! (reed buiten op een zandpad langs het spoor, gelukkig op mn bomproof Tinker die gewoon door bleven grazen in de berm toen ik met zadel en al op de grond lag en er een goederentrein langs raasde)

Heb nu een lederen anatomische, probleem opgelost en supersterk. Zie post hierboven.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 09:30

Caily schreef:
Ik heb dus de neopreen banaansingel gehad van norton, hielp geen zak, hij trok gewoon scheef en is uiteindelijk geknapt onder het rijden, levensgevaarlijk! (reed buiten op een zandpad langs het spoor, gelukkig op mn bomproof Tinker die gewoon door bleven grazen in de berm toen ik met zadel en al op de grond lag en er een goederentrein langs raasde)

Heb nu een lederen anatomische, probleem opgelost en supersterk. Zie post hierboven.

Jeetje zeg, mooi gevaarlijk inderdaad! :oo

Een lederen singel is inderdaad wel een stuk steviger! :j Helemaal nog niet aan gedacht eigenlijk!

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 09:30

Ik zat met hetzelfde probleem. Ik gebruikte eerst de Kieffer Comfort, ook die gaf plekken jammergenoeg. Sinds ik de overstap maakte naar de Mattes is het hele probleem verleden tijd.
Sudocreme in combinatie met de Mattes heeft ons goed geholpen met het genezen van de singelplekken.
Wij gebruiken de asymmertische singel, deze uit de link.

http://www.kramer.nl/MATTES-Korte-singe ... &ci=257105

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 09:32

Doe mij die tinker van jou even Caily :')

Zou gaan voor een lederen singel en daarbij eventueel een bontje kopen! Vind zelf dat neopreen echt 10 keer niks. :) Ik gebruik zelf een Fairfax, erg dure singel, maar je kan 'm wel testen :)

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 10:20

Hier hetzelfde probleem. Ik heb een jaar met bontje gereden wat in principe goed ging. Alleen, het bontje droogt zeer slecht. Met nat weer niet ideaal. Ook had mijn merrie wat singelnijd.
Nu heb ik een fairfax, het probleem is opgelost. Hoop dat het na het scheren ook zo blijft.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 10:32

Ik heb twee bontjes voor als een nat is :)

Fairfax ziet er goed uit, alleen de prijs iets minder :=

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 13:36

Bedankt weer allemaal!

Ik ga denk ik voor een singelbontje, of ik koop een nieuwe lederen anatomisch gevormde singel. Twijfel dus nog een beetje daartussen. Dat van dat langzaam drogen is inderdaad wel een goede..

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 14:42

AmberHeijman schreef:
bliver schreef:

Altijd!

Dat is iets wat ik je sterk zal afraden! Je trekt de hele huid naar voren en maakt dan een ophoping van plooien voor de singel..