Ervaringen Kieffer longeersingel op D-pony? Wie oh wie?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Ervaringen Kieffer longeersingel op D-pony? Wie oh wie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-14 23:30

Momenteel ben ik aan het overwegen een Kieffer longeersingel aan te schaffen voor mijn D-pony Sam. Ik wil graag meer gaan werken aan de lange lijnen (methode Emiel Voest) en begreep dat de ringetjes op deze longeersingel op de juiste hoogte (of beter gezegd, laagte ;) ) zitten dan bv mijn huidige longeersingel (die sowieso wel aan vervanging toe is, dus....). Maar ik zie overal alleen maar een maat full verkrijgbaar. Iemand enig idee of dit op een maatje Cob ook past (ik wil ook niet dat die ringen te laag hangen) of desnoods met een andere singel er aan? Moet hem namelijk op internet bestellen en heb niet zo'n zin in terug sturen e.d.

Graag jullie ervaringen. Alvast vriendelijk bedankt! :)

Liselot

Re: Ervaringen Kieffer longeersingel op D-pony? Wie oh wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 07:28

Mijn ervaring is dat àlle longeersingels heel groot vallen. Ik gebruik bij een paard van 1.62 met best wat massa zelfs een coblongeersingel. Denk dus dat jij zeker een cob of misschien wel een pony maat nodig hebt

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 07:31

Volgens mij heb ik een kieffer maat full, zolang je een korte singel eraan doet is het geen probleem.
Ik heb er zelf een 55 cm singel aan, die past net, als je op bijv. 40 of 45 zit past het wsl beter.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 07:36

Ik gebruikte op mijn ranke D-pony (1,41) ook een kieffer longeer singel.
Wel in combinatie met een dressuur singel van haar zadel.
Dat singeltje was meen ik 40cm lang.
Ideaal hoor.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 08:08

Had een kieffer longeersingel voor zowel mijn Groninger (massaal, fors paard) als onze fijngebouwde A-welsh. Had een speciaal kort sigeltje erbij gekocht voor haar. Ging prima.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 08:49

Bedankt voor de tips!! Dacht al dat ik met een korter singeltje het probleem ook oplos van een te grote longeersingel. Dus denk dat ik deze longeersingel dan maar gewoon bestel en het oplos met een korter singeltje erbij. Bevalt hij jullie verder goed?

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 09:20

Ik vind de qualiteit niet wat ik verwacht had van de kieffer longeersingel, de singelstoten scheuren heel makkelijk, als ik dat had geweten had ik wel een goedkope versie gehaald.
Ook vind ik de full te groot voor mijn D-pony, zelfs met een kleine singel zit deze nog op het bovenste gaatje.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 13:46

Het gaat me meer om de laagste ringetjes, Risky. Ik kan geen goedkopere versie vinden met zulke lage ringetjes...... Nou heb ik een vrij 'volle' D-pony 's zomers, maar in de winter heeft hij een slank gewicht en dan ben ik dus ook bang dat ik het niet red met een kortere singel. Vandaar mijn vraag.......

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 17:06

Ik heb de Kieffer singel en hang er voor de pony een kortere dressuur singel aan . En voor t paard de bijgeleverde singel , werkt prima

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 17:10

Twiggy2008 schreef:
Het gaat me meer om de laagste ringetjes, Risky. Ik kan geen goedkopere versie vinden met zulke lage ringetjes...... Nou heb ik een vrij 'volle' D-pony 's zomers, maar in de winter heeft hij een slank gewicht en dan ben ik dus ook bang dat ik het niet red met een kortere singel. Vandaar mijn vraag.......

Je kunt ook je bijzetteugel om de singelstoten vastmaken ipv aan ringen, dat doe ik ook wel eens.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 17:39

Ik denk dat het niet bedoelt is om bijzets aan vast te maken.
Emiel voest longeert volgens mij niet met bijzet

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 18:57

Als je een korte dressuur singel neemt ga je het makkelijk redden . Ik gebruikte hem om een grote maar smalle C pony . En nu op haf Mexx en op mijn Zinti

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:44

Ik heb kennelijk een oudere, betere versie, want de mijne is na 8 jaar nog helemaal heel.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 22:21

Die van mij heb ik ook al paar jaar en doet het nog steeds prima

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 12:07

risky schreef:
Twiggy2008 schreef:

Je kunt ook je bijzetteugel om de singelstoten vastmaken ipv aan ringen, dat doe ik ook wel eens.

Ik gebruik geen bijzetteugels ;-). Wil 'm gebruiken voor het werken aan de lange lijnen (Emiel Voest methode). Een gewone longeersingel heb ik al, maar zoek er juist eentje met extra lage ringen voor deze training.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 12:08

Nou, ik ga 'm gewoon bestellen en zal er een andere singel bij gebruiken. Komt goed. Bedankt voor jullile reacties!! Altijd handig het even te delen zo :) .

Kimbeerly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 12:19

Wat leuk dat je gaat werken met lange lijnen. Ik doe dat met mijn paard ook en met deze longeersingel bevalt mij dat tot nu toe erg goed.
Ik heb er alleen wel een andere singel aan gedaan, omdat die erbij zat te groot was.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 12:41

Kimbeerly schreef:
Wat leuk dat je gaat werken met lange lijnen. Ik doe dat met mijn paard ook en met deze longeersingel bevalt mij dat tot nu toe erg goed.
Ik heb er alleen wel een andere singel aan gedaan, omdat die erbij zat te groot was.

Ja, precies.... Mijn stalgenootje/instructrice raadde me deze aan, maar ik zat ook met het maat Full probleem voor mijn D pony. Maar denk dat het met een kortere singel dan wel op te lossen is, zoals ik het hier lees. Heb er echt zin in om weer iets nieuws met mijn paard te leren en gaan doen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 20:57

Overigens is via de site van Epplejeck wel een kleinere maat Kieffer te krijgen *\o/* . Raar dat sites als Divoza e.d. dat niet hebben......