Welke C-singel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

JMkaaay

Welke C-singel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 10:21

Even voor de duidelijkheid, hier een mooie uitleg van de verschillende anatomische singels:
pmarena @ [HAR] Welk soort singel. Banaan of anatomisch?

Ik zoek dus de laatste, de C-singel, omdat mijn zadel naar voren wordt getrokken. Het is een boomloos zadel van Barefoot (Madrid). De pommel is goed en het zadel ligt ook goed, maar zodra ik de singel vastmaak gaat de boel schuiven.

Afbeelding

Mijn paardje heeft nu een buikje en die wil ik er graag af rijden maar daarvoor wil ik dat mijn zadel goed ligt :') Ook als hij geen buikje heeft is hij vrij rond geribd, en de singel zoekt de plek met de minste weerstand.. dus..

Op de foto ligt het zadel ook te ver naar achteren omdat ik niet goed had aangesingeld (experimentje), want door meer aan te singelen kantelt hij erger naar voren. Dus meer naar voren leggen helpt niet.

Ik wil graag weten of de C singel mij gaat helpen, en zo ja, waar ik op moet letten bij de aankoop. Ik lees wel eens dat ze niet helemaal goed aansluiten bij bepaalde paarden of dat lederen singels wondjes veroorzaken. Heeft iemand goede ervaringen met een bepaald merk?

Ik sta achter mijn keus om een boomloos zadel te gebruiken. Je mag proberen me te overtuigen van het tegendeel, maar doe dit op een nette manier. Lees eerst het hele bericht voordat je reageert alsjeblieft.

betadine

Re: Welke C-singel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 10:29

Ik vrees dat je er van uit moet gaan dat het zadel niet past. Een zadel die past blijft op zijn plek liggen zelfs in draf (rechte stukken), maar mag wel nergens knellen. Een singel dient niet om een slecht passend zadel passend te maken. Duidelijk zichtbaar op de foto dat het zadel niet past, ook niet als je het 15cm naar voren schuift.

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 10:35

Hoezo past het niet dan? Het drukt nergens en sluit netjes aan. Ik weet ook wel dat een slecht passend zadel niet met foefjes passend gemaakt kan worden, maar de vorm van de buik heeft niks te maken met het zadel.

Overigens hebben een zadelpasser en de masseur van mijn paard al gekeken en heb ik de foto ook laten zien aan Bianca van Barefoot zelf. Het past volgens mij prima. Ik zoek gewoon advies voor een C-singel :)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 13:16

Ik vind het zadel ook niet passen, maar daar vraag je niet om, je vraagt om een singel.

Als dit "goed" is zou ik neigen naar een H-girt van WoW, denk dat die met de brede verdeling het beste gaat passen bij dit zadel en een stabiele ligging gaat geven.

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 13:21

Hoe kunnen jullie van 1 foto waarop een zadel niet op de goede plek ligt beoordelen of het past? Het ligt nu gewoon voor geen meter, als resultaat van niet aansingelen en het naar voren trekken van de singel.

Anyway, ik vroeg inderdaad om een singel, thanks. :) Wat is het verschil qua werking tussen een C singel en die H singel?

Ik denk ook dat door het naar voren trekken en het rijden het zadel meer is ingezakt aan de voorkant. Als het eenmaal stabiel gehouden wordt zal het weer naar een goede vorm gaan denk ik. Een barefoot kan bijna niet niet passen qua vorm want het past zich aan aan je paard. Qua maten kan hij natuurlijk wel niet passen, maar de lengte is prima en de pommel is ook opgemeten.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 14:01

Ik heb het idee dat de H de druk netter gaat verdelen en minder zal trekken. Ik heb slechte ervaring met anatomisch gevormde singels, mijn ervaring is dat singels die richting recht gaan eigenlijk altijd de mooiste ligging geven uiteindelijk.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 23:00

Ja sorry ts. Voor mij past het zadel niet. Het sluit totaal niet aan op je paard, maar ligt er op.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 14:10

Waarschijnlijk had je een hoop kunnen voorkomen door een foto te plaatsen waar het zadel wel op de juiste plek ligt ;)

Kun je niet een aantal singels uit gaan proberen van stalgenootjes oid? En wat voor singel heb je nu? Overigens is de singel die je nu hebt ook te kort..

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 07:53

Ik heb het idee dat je het zadel wel vrij ver naar achter hebt liggen, of hoort dit zo bij een barefoot?

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 13:16

Haha ik ga straks even een nieuwe foto maken! Hij ligt inderdaad te ver naar achter want ik had niet goed aangesingeld en toen gereden. Kijken wat er dan zou gebeuren, want met aansingelen trekt hij hem naar voren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 13:17

Een C singel gaat je niet helpen mijn ervaring is dat het blijft schuiven! Een anders zadel met de singelstoten op een andere plek was wel een oplossing.

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 18:10

Afbeelding

Los en vast. Je ziet dat de singel naar voren schuift en daarmee ook het zadel kantelt.. met rijden wordt dat erger. Paard reageert er verder niet op, loopt er ontspannen onder en naderhand ook geen drukplekken maar ik vind het gewoon geen prettig idee en gezicht.. En wss krijgt hij er op den duur wel last van.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 08:51

De grap is ook dat je ziet dat het zadel los op de rug wel netjes ligt en de singelstoten ook netjes recht naar beneden, op een mooie afstand van de elleboog liggen.

Het is puur het vastmaken van de singel waardoor het fout gaat: singel schuift te veel naar voren (naar het smalste deel van de "buik" ) waardoor de singelstoten schuin naar voren meegetrokken worden, en het zadel wat voorover trekken.

In principe zou een (meteen wat langere) singel waarbij het middenstuk alsnog naar voren schuift (want dat hou je waarschijnlijk toch...) maar de gespen wat verder naar achteren liggen, een oplossing moeten kunnen bieden.

Je kan op zich ook voor een ander type zadel gaan waarbij de singelstoten verder naar voren bevestigd zitten maar dan nog heb je het risico dat ook daarbij de voorkant van het zadel naar beneden getrokken wordt, en dat de singel wat dicht tegen de ellebogen aan blijft liggen wat toch wrijving veroorzaakt waarbij je bij intensievere ritten wat meer risico hebt op stuklopen van de huid.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 09:04

Ik ben bang dat dit type zadel nooit mooi op jouw paard blijft liggen. Je ziet als het goed ligt (foto 1) de singelstoten mooi naar beneden afhangen, maar je gaat daar nooit een singel kunnen bevestigen. Een singel die ong. 5 tot 10 cm kan corrigeren bestaat ben ik bang niet.

Wat bij ons wel scheelde was een willekeurige anatomische singel verkeerd om gebruiken. Op de een of andere manier schoof het zadel dan niet. Maar dan heb je het over 2 a 3 cm wat gecorrigeerd moest worden.

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 08:32

Zou de Rossner comfort met de bolling naar voren kunnen schelen? Zal ook eens kijken of ik de singel ophanging kan aanpassen maar volgens mij niet..

Als ik idd een wat langere koop dan zal de hoek van singel naar stoten ook minder scherp worden en minder trekken misschien.. gelijk maar een singelbontje erbij zoeken voor eventueel schuren?

Waarom zou het aan het type liggen van het zadel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 08:36

De plek waar jouw singelstoten liggen daar past bij je paard nooit een singel... ook de rossner gaat je daar niet bij helpen alles blijft dan naar voren schuiven (heb ik zelf ervaring mee) ik heb nu zelf een zadel die de singelstoten verder naar voren heeft dat ligt super en schuift niet meer en hij loopt ook de oksels niet kapot.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 08:41

Duidelijk geen geschikt zadel voor jouw paard..... Ik heb ook zo iets gehad, en ik kan je nu al vertellen dat een andere singel je niet verder gaat helpen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 08:41

Wat vaak zo is dat mensen denken dat als het zadel goed ligt het een geschikt zadel is... maar je zadel kan los nog zo goed liggen.. als de singelmanier niet geschikt is, is het gewoon geen passen zadel :n

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 09:01

Nja, een andere singel is altijd nog het proberen waard, een ander zadel kan daarna altijd nog. Wie weet is het in dit geval wél opgelost met een andere singel. Het zou niet de eerste keer zijn.

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 11:42

Maar ik kan me zo gauw geen zadel verzinnen waarbij de singel verder naar voren zit...?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 15:24

De singelstoten zitten bij de Madrid vrij ver naar achteren, vergelijk het voor de grap eens met bvb. de singelstoten van de Barrydale, binnen hetzelfde merk al een heel verschil :)

Toch geef ik je een goede kans met de juiste singel, bij het zadel los op de rug zie je dat de singelstoten echt niet zo gek verkeerd uitkomen, als je die handbreedte ruimte die je normaal gesproken achter de elleboog van het paard wilt hebben, aanhoudt.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 15:37

Ik vond de rossner c singel een drama..veel te hard en mijm paard liep zich er na 10 min al op stuk..

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 05:02

Bij de Barrydale staat idd ook nog 's dat je de singel kan verplaatsen voor een verder naar voor of achter gelegen singelgroeve..

Voel me echt stom :') Heb een paardenopleiding gedaan maar daar leer je vrijwel niks over zadelpassen, en wat je leert gaat over de ligging van het ding zelf en niks over de singel. Zou best wel wat bekender mogen zijn..

Ik kan naast de Rossner geen extreme C singels vinden in bruin leer. Iemand ideeën? Dan ga ik ondertussen wel sparen voor een nieuw zadel. :'(

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 08:32

Ik zou eens verschillende zadels gaan proberen voordat je straks weer iets niet echt goed passends hebt. Ik heb ook een zadel waar je de singelstoten naar voor of achter kunt verplaatsen omdat mijn paard ver doorlopende en brede schouders heeft.

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 08:53

Nja dit zadel heb ik ook niet zo maar gekocht maar nieuwe Barefoots liggen zo hoog, moet je eerst inrijden. Volgens leverancier is het optisch bedrog maar ik vind het niet prettig..