Appelbit, niet gebroken of kneveltrens

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

FjordHorse

Appelbit, niet gebroken of kneveltrens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 15:26

Dag,

Wij hebben een paard dat nog nooit een bit in heeft gehad (7 jaar). Hij is een tijd terug basis opgeleerd maar door tandproblemen is dit bitloos gebeurd. Ging prima eigenlijk.

Ondertussen is het eindelijk allemaal opgelost, en zouden we graag met bit starten (reden is vnl verzekering voor buiten rijden want in de bak gaat bitloos prima). Maar ik twijfel enorm over de bitkeuze.

Hij is erg gevoelig en misbruikt zijn kracht (tot nu toe, hout vasthouden!) niet. Hij is best smal in de mond en ik vermoed ook wel heel gevoelig.
Een bit moet er vooral zijn om eraan te hangen als we buiten rijden, zodat we in orde zijn voor onze verzekering. Dus een bit dat niet scherp inwerkt is een must. Al ligt op dat vlak natuurlijk ook veel aan de ruiter zullen de meeste zeggen :)

Ik heb na wat zoeken mijn keuze bij 3 bitten gezet:

- kneveltrens dubbel gebroken
- niet gebroken (rubber) bit (dit raadde onze lesgever aan, maar ik lees op internet overal dat dit net lastiger zou zijn voor je paard? Volgens mijn lesgever kan dit bit het minste kwaad als je correct rijdt met zachte hand). Maar dan ook mijn zorg, mijn verzorger zou ook met dit paard moeten kunnen rijden en rijdt (helaas nog, maar we werken eraan :) ) met een veel minder zachte hand dan wij.. Is dit bit dan wel zo'n goede keuze?
- appelbit dubbel gebroken (dit zouden ze ook makkelijker accepteren owv de appelgeur)

Welke zouden jullie ons aanraden? (of eventueel andere bitten zijn ook welkom mits ze zachter zouden zijn. Uiteraard moet ik met dit paard niet met een pelham gaan rijden want dat zou een overkill zijn)

Bedankt

Cioccolato

Re: Appelbit, niet gebroken of kneveltrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 15:30

Ik heb hele goede ervaring met een ongebroken rubberen bit bij een paard met gehemelte klachten. Erg vriendelijk bit. Voor de rest heb ik geem ervaring met je genoemde bitten. Ik vind zelf een dubbel gebroken bit fijner dan een enkel gebroken bit. Daarin maakt me niet uit of het water- bus of knveltrens is. Weinig verschil. Dan moet je kijken maar de dikte van het bitje zelf, dat maakt een bit scherp of juist niet.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 15:31

Is dit bijvoorbeeld een idee?
http://www.equimatch.nl/_clientfiles//G ... %20399.jpg

Het is geen rubberen bit, dus minder kans op een droge schurende mond. Het is een kneveltrens, maar ook een kunststof (=vaak makkelijker om aan te nemen voor het paard) bit. Het heeft alleen geen smaakje.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 15:34

Dubbel gebroken trensje. Bus of watertrens is maar net wat die fijn vind (vind er zelf weinig verschil in). Middenstukje van 'speciaal' metaal (had zelf een dat was geen koper maar wel een bruinige kleur) liep die van mij het fijnst op terwijl die van mij eigenlijk niet op bit te rijden is.

Ik zou niet kijken naar rubber etc. maar gewoon 'een simpel bitje'. Niet zo een mond-vol ding maar gewoon een (niet te) dun ijzeren bitje.

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 15:44

Gravity

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 18:28

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 14:57

Bedankt voor de tips. Het is uiteindelijk een dubbelgebroken kneveltrensje geworden.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 15:07

Je bent buiten net zo goed verzekerd zonder bit. Ik rijd al jaren bitloos buiten.

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 15:18

Bij welke verzekering zit je? Ik heb lang gezocht achter een verzekering dat dit wel verzekerde, maar niet gevonden want als het erop aan komt, dan komt het er toch op neer dat ze je dan het verwijt sturen van "kijk er is iets gebeurd WANT je had geen bit in, dus je kan je paard niet controleren". Dit terwijl ons paard perfect controleerbaar is zonder bit.. Dus wil vooral alle mogelijke scenario's vermijden en gewoon bit in doen. Kunnen ze je daar al niet over zeveren, Een verzekering doet echt lastig op alle mogelijke scenario's als ze willen en gezien het zo al moeilijk genoeg is om er iets van gedaan te krijgen wil ik het risico liever niet nemen.
Het is net als wanneer er zonder tok gereden wordt, of wanneer je zonder zadel gaat rijden. Gaan ze ook lastig over doen als ze dat willen. En ze willen dat want dan moeten ze niet uitbetalen ...

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 17:33

Volgens mij is dit met bit ook niet te garanderen. Hier zijn geen normen voor.
Zelfde als je zonder cap rijdt. Ben je net zo hard verzekerd als zonder. En ja. Ik kan het weten. Heb het zelf ondervonden.

Rijd jij ook braaf op de grote weg met je paard dan ? Want op fietspad mag immers niet. En zo ken ik d'r nog wel 100.

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 18:34

Wij proberen ons daar wel aan te houden ja. Brave ruiters :')

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 18:39

Kun je dan niet beter een combinatie doen? Bitloos hoofdstel icm bakstukken met bit. Dan rijd je met dubbele teugelvoering en laat je de bitteugel voor wat het is.

Maar ik twijfel erg of dit überhaupt nodig is, het verzekeringsverhaal heb ik nog nooit gehoord namelijk.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 18:58

Ik heb nog nooit een uitsluiting op een polis gezien 'alleen met bit buitenrijden'. Ik denk wel dat als je er naar gaat vragen dat men zal zeggen dat het wel hoort, maar dan hoogstens omdat de vraagstelling al aangeeft dat het niet veilig zou zijn.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 20:07

Ga jij haar fijn op een 80 weg rijden.
Ik doe het niet.
Met of zonder bit. Met of zonder cap. Met of zonder zadel. Je bent gewoon verzekerd.

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 06:46

Elk kiest geloof ik nog altijd zelf wat je doet met je paard en wat niet. Je bent met een paard op de baan, dus je moet je net zozeer aan de regels houden als de andere weggebruikers. Trouwens, een ruiter dat beetje met verstand erbij is, zoekt ook gewoon geen banen waar ze 80 rijden denk ik zo, op of naast het fietspad.

En dit is offtopic, maar als je zonder tok rijdt ben je toch wel niet in alle gevallen verzekerd hoor.. Val je eraf, loop je hersenschade op, doen ze er onderzoek naar en de verzekering kan eronder uit door niet te betalen omdat je geen tok op had.. waarom zouden ze dan je ziektekosten vergoeden? Genoeg voorbeelden in mijn omgeving gezien waarbij de verzekering dan niet betaalt (of slechts een héél klein deel) dus je gaat me nou niet wijsmaken dat je wel altijd verzekerd ben. Neen, correctie, je bent verzekerd, ja. Maar heb je iets aan je verzekering als je valt? Dat is wel een heel ander verhaal dan. Maar het hangt geheel ook van de good will van je verzekering af op dat moment.
Een kennis van me is buiten gevallen met haar paard, had geen tok op en verzekering heeft er mooi zijn handjes vanaf getrokken wegens geen tok.

Bit is zelfde verhaal, onze verzekering dekt dit niet. Simpel. Als ik dan veel miserie kan oplossen door een bit in te steken, dan is dat zo. Dit is wel voor Belgie, dus misschien is het in Nederland anders.