Wij hebben een paard dat nog nooit een bit in heeft gehad (7 jaar). Hij is een tijd terug basis opgeleerd maar door tandproblemen is dit bitloos gebeurd. Ging prima eigenlijk.
Ondertussen is het eindelijk allemaal opgelost, en zouden we graag met bit starten (reden is vnl verzekering voor buiten rijden want in de bak gaat bitloos prima). Maar ik twijfel enorm over de bitkeuze.
Hij is erg gevoelig en misbruikt zijn kracht (tot nu toe, hout vasthouden!) niet. Hij is best smal in de mond en ik vermoed ook wel heel gevoelig.
Een bit moet er vooral zijn om eraan te hangen als we buiten rijden, zodat we in orde zijn voor onze verzekering. Dus een bit dat niet scherp inwerkt is een must. Al ligt op dat vlak natuurlijk ook veel aan de ruiter zullen de meeste zeggen
Ik heb na wat zoeken mijn keuze bij 3 bitten gezet:
- kneveltrens dubbel gebroken
- niet gebroken (rubber) bit (dit raadde onze lesgever aan, maar ik lees op internet overal dat dit net lastiger zou zijn voor je paard? Volgens mijn lesgever kan dit bit het minste kwaad als je correct rijdt met zachte hand). Maar dan ook mijn zorg, mijn verzorger zou ook met dit paard moeten kunnen rijden en rijdt (helaas nog, maar we werken eraan
) met een veel minder zachte hand dan wij.. Is dit bit dan wel zo'n goede keuze? - appelbit dubbel gebroken (dit zouden ze ook makkelijker accepteren owv de appelgeur)
Welke zouden jullie ons aanraden? (of eventueel andere bitten zijn ook welkom mits ze zachter zouden zijn. Uiteraard moet ik met dit paard niet met een pelham gaan rijden want dat zou een overkill zijn)
Bedankt