als het halster erg vies is zou ik het eerst een tijdje in een emmer laten weken zodat het vuil loskomt, vervolgens goed uitspoelen, tot het water nagenoeg schoon is. en daarna de roest verwijderen met cola (en daarbij dus goed oppassen dat je niet weer op je halster knoeit)
ik heb geen eigen paard, dus ook geen halsters om schoon te maken, maar als ik dat wel zou hebben dan zou ik het volgens bovenstaande methode doen.
Met groene zeep en een nagelborsteltje kom je al een heel eind. Is het metaal verroest, dan zou ik een nieuwe kopen. Goedkope halsters roesten nu eenmaal snel. En een halster hoeft niet zo veel te kosten, kijk maar eens op Agradi.
Als ik ze koop of was smeer ik de gespen daarna altijd even in met vaseline. Dan roesten ze minder snel. Gaan ze dan toch roesten mik ik ze gewoon weg.
Eerst een nachtje weken in warm water met groene biotex. En daarna in de wasmachine met véél andere zooi, zodat de gespen geen deuken in de trommel maken.
Roest haal ik niet weg. Het is een hálster... geen showhoofdstel
wasmachine ..in een handdoek en dan een kussensloop en bv donkere was ....En roest van gespen krijg je er in de wasmachine wel uit anders even tandenborstel met cola gebruiken en daarna uitwassen dan zijn ze weer als nieuw .
Ik ken dat inderdaad ook. Paarden net een nieuwe halster en na een week zijn ze zo vies als wast;(
Maar ja daar is het dan ook een halster voor. En gelukkig hebben wij altijd een voorraadje halsters hangen. Mocht er een kapot gaan ofzo.
De gewone simpele halsters kopen we vaak als we naar de zuidlaardermarkt gaan. Gisteren waren we er ook weer en hebben er weer een aantal gekocht. Maar heb nu ook een site ontdekt waar ik ze wel eens bestel. Daar zijn ze ook maar 4,- per stuk en hebben ze ook leuke leren halsters. ( www.halsterwinkel.nl )
Ik doe een gewoon stoffen halster in een kussensloop en dan in de wasmachine. Werkt hadstikke goed Alleen uit eindlijk gaan de gespen wel roesten Maar las net een tip over cola dus dat gaan we hier ook proberen!
pipo
Geplaatst: 22-10-14 15:58
Ik doe ze in zo'n katoenen tasje die je dicht kan knopen en dan idd in de wasmachine. Vaak even extra spoelen.
Wyb_ster
Geplaatst: 22-10-14 16:02
Een teil of grote emmer met water en biotex ! Dat is altijd mijn oplossing voor alles wat betreft paardenspullen, van dekens tot peesbeschermers