zere enkels en onder de voeten kramp

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

manumol

zere enkels en onder de voeten kramp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 20:45

Mocht het niet goed staan, dan graag verplaatsen :o

Tijdens het rijden heb ik altijd last van een soort kramp onder mijn voeten. Ook heb ik last van mijn enkels, dat ik er door heen zwik, in draf met lichtrijden. Dit is altijd aan de buiten kant van mijn enkels.

Mijn beugels zitten niet te kort, en ik rij nu met schuine beugels én daar nog eens schuine blokjes in.

Toch hou ik een ruimte "over" onder de bal van mijn voeten. Dus die ruimte wordt niet opgevuld zeg maar, waardoor ik dus als het ware op de buiten kant van mijn voeten "sta".

Nu kwam ik op het internet beugels tegen, die mij erg aanspreken i.v.m. mijn "probleem" Maar... dit zijn western beugels :( dus nu mijn vraag; zijn dit soort beugels ook in de dressuur variant???

Ik heb gezocht op het net, maar ik ben niets tegen gekomen.
Dus weet je iets dan hoor ik dat graag! Andere tips zijn ook welkom :)

Als voorbeeld doe ik er een foto bij. foto is van internet, bedankt voor het lenen ;)

Afbeelding

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 20:48

Waarom nog eens schuine blokjes in schuine beugels doen? :?

Jetta

Re: zere enkels en onder de voeten kramp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 20:49

Of beugels met van die flexibele zijkanten. Helpt echt bij zere gewrichten.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 20:51

kun je eens foto's of een filmpje maken van jou te paard?

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 20:54

FriesWytske schreef:

Alleen schuine beugels hielpen niet, vandaar nog schuine blokjes er in. Dus dubbel op, waardoor de buitenkant van de beugel "korter" werd.
Het is iets beter maar nog geen succes ;)

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 20:55

Ik lees even mee :)
Ik raak de beugels ook enkel met de buitenkant van de bal van mijn voet. Inmiddels meerdere houding -en zitlessen gehad bij verschillende lesgevers, maar niemand ziet echt vanwaar het probleem komt. Vermoedelijk gewoon puur uit de enkel, want dat zijn in het dagelijkse leven ook al lastpakken :)
Buiten dat het er vreemd uitziet, doet de bal van mijn voet ook gewoon pijn na een half uurtje rijden.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 20:57

Waar zit de kramp. Ik heb een kramp onder mijn voet bij bepaalde manier van strekken dus soms ook bij paardrijden en surfen ofzo. Ben er weleens bij de huisarts mee geweest, maar is niet duidelijk, maar onschuldig. Heb het al jaaren!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 20:58

Ik wil net als de anderen wel eens een foto of filmpje van jouw zien. Want ik heb het vermoeden dat jouw euvel wel eens door die dubbelop constructie kan komen.

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 21:01

Afbeelding

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 21:02

RavenIris schreef:
Ik lees even mee :)
Ik raak de beugels ook enkel met de buitenkant van de bal van mijn voet. Inmiddels meerdere houding -en zitlessen gehad bij verschillende lesgevers, maar niemand ziet echt vanwaar het probleem komt. Vermoedelijk gewoon puur uit de enkel, want dat zijn in het dagelijkse leven ook al lastpakken :)
Buiten dat het er vreemd uitziet, doet de bal van mijn voet ook gewoon pijn na een half uurtje rijden.

Ja heel herkenbaar!!

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:02

manumol schreef:
FriesWytske schreef:

Alleen schuine beugels hielpen niet, vandaar nog schuine blokjes er in. Dus dubbel op, waardoor de buitenkant van de beugel "korter" werd.
Het is iets beter maar nog geen succes ;)

:? :o De binnenkant vd beugel moet dan toch juist korter worden? tenminste als ik naar het voorbeeld van die schuine westernbeugels kijk is ook de binnenkant korter ;)

Verder zijn voor je enkels misschien van die flexibele beugels fijn?!
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door grid op 10-08-14 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

boefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:03

Deze westernbeugels geven hetzelfde effect dat je kan bereiken door schuine blokjes zo in je beugels te plaatsen, dat het hoge stuk aan de BINNENkant zit.
Zo heb ik ze al jaren zitten, en dat heeft mij erg geholpen.
Laatst bijgewerkt door boefie op 10-08-14 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 21:03

gekvanfleur schreef:
Waar zit de kramp. Ik heb een kramp onder mijn voet bij bepaalde manier van strekken dus soms ook bij paardrijden en surfen ofzo. Ben er weleens bij de huisarts mee geweest, maar is niet duidelijk, maar onschuldig. Heb het al jaaren!

Onder de "bal" van de voet zeg maar....

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 21:05

boefie schreef:
Deze westernbeugels geven hetzelfde effect dat je kan bereiken door schuine blokjes zo in je beugels te plaatsen, dat het hoge stuk aan de BINNENkant zit.
Zo heb ik ze al jaren zitten, en dat heeft mij erg geholpen.

oke dan...... Nooit aan gedacht! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:06

Al bredere beugels geprobeerd? Mogelijk dat die ook een hoop kramp kunnen voorkomen doordat je een groter draagvlak hebt?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:06

Deze foto is voor mij niet duidelijk genoeg om te zien waar het probleem evt. zit.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:09

Heb je er ook last van buiten het rijden? Dus met gewoon lopen? Zo ja, dan zou je kunnen overwegen om je steunzolen aan te laten meten en daar ook mee te rijden.
Uiteindelijk zijn alle beugel noodgrepen ook maar symptoombestrijdingen, denk ik :)

En hoe is de rest van je houding? Wellicht gaat er al in je knieën of zelfs in je heupen iets scheef?

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 21:27

Ik heb ook last van mijn enkels als ik op hakken loop. Glip en glij ik onderuit omdat mijn enkels dan ook door zwikken :s Dusssss ik loop niet meer op hoge hakken ;)

Steunzolen heb ik al, en met of zonder rijden maakt geen verschil.

Elke 3 maanden ga ik langs de giropractor. Ik heb iets been lengte verschil en 1 voet is wat platter dan de andere, vandaar ook mijn (op maat gemaakte) steunzolen voor beide voeten.

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 21:29

Judith_ schreef:
Al bredere beugels geprobeerd? Mogelijk dat die ook een hoop kramp kunnen voorkomen doordat je een groter draagvlak hebt?

Ik heb wel mooie gezien ja... maar de hoek blijft dan het zelfde voor mijn enkels. Denk niet dat het dan oplost dat ik op mijn buiten kanten van mijn voeten sta.

zidane07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:33

ik ben ook benieuwd of je het alleen tijdens het rijden hebt.
een andere soort beugel zoeken kan een oplossing zijn maar waarom niet uitzoeken van waaruit de 'kramp' komt? ik heb dit met mijn kuiten gehad en dit was merendeels houdingsprobleem, door naar cesartherapie, fysiotherapie en nu ook nog eens een goede instructrice heb ik er nooit meer last van. dus misschien ook ook iets voor jouw ( cesar therapie/ sport fysio ) omdat mee te nemen.....

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 21:44

wat me zelf opvalt is dat ik mijn hielen heel erg uitdruk. Mijn tenen zijn recht naar voor. Ik klem licht met mijn knie tegen het zadel, maar rij licht op mijn enkels. Misschien zijn die spieren daardoor uitgerekt omdat ik alle "klappen" opvang op die plek.

Ik rij de laatste jaren alleen maar buiten of ik men. Heb geen les (meer) maar misschien is het wel goed om weer eens wat lessen te volgen, om te kijken waar het aan kan liggen. Ik ben natuurlijk ouder geworden en heb (misschien wel verkeerde) houdingen aangenomen.

zidane07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:55

niemand is continu bezig met een correcte houding ( dus ook buiten het paardrijden om) en dan kan je dus snel een andere 'lekkerdere'houding aannemen, wat je uit eindelijk gaat voelen. en dat heeft niks met leeftijd te maken O:)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:59

Je zou beugels met met een dubbele veer kunnen proberen. De beugels zouden wat van de schok kunnen opvangen voor je voet. Bow balancers zijn de meest bekende. De linker en rechter kant van de beugel kunnen apart veren. Dat kan de klap opvangen.

Besef wel dat die beugels geen oplossing zijn voor het probleem. Als je meer gewicht op de buitenkant van je voet hebt hangen dan houden je enkelbanden die niet stabiel. Een rechte beugel hangt namelijk in principe stabiel onder je voet. Je lichaam moet dus instaat zijn om recht in beugels te gaan staan (je staat ook niet op de buitenkant van je voet als je loopt)
Fysiotherapeuten zijn de aangewezen mensen om je te leren de enkelbanden te trainen of ondersteunend te tape.

Het kan ook zijn dat je je knie naar buiten houd (kan ook en en zijn) en daardoor op de buitenkant van je enkels hangt. Je krijgt dan een klapperverbinding tussen het zadel en je knie.

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 22:07

Veulen84 schreef:
Je zou beugels met met een dubbele veer kunnen proberen. De beugels zouden wat van de schok kunnen opvangen voor je voet. Bow balancers zijn de meest bekende. De linker en rechter kant van de beugel kunnen apart veren. Dat kan de klap opvangen.

Besef wel dat die beugels geen oplossing zijn voor het probleem. Als je meer gewicht op de buitenkant van je voet hebt hangen dan houden je enkelbanden die niet stabiel. Een rechte beugel hangt namelijk in principe stabiel onder je voet. Je lichaam moet dus instaat zijn om recht in beugels te gaan staan (je staat ook niet op de buitenkant van je voet als je loopt)
Fysiotherapeuten zijn de aangewezen mensen om je te leren de enkelbanden te trainen of ondersteunend te tape.

Het kan ook zijn dat je je knie naar buiten houd (kan ook en en zijn) en daardoor op de buitenkant van je enkels hangt. Je krijgt dan een klapperverbinding tussen het zadel en je knie.

Ik denk ind. dat ik dan met mijn knie naar buiten gedraaid zit.... maar ik klapper niet met me knie/binnenkant been op het zadel, die ligt eigenlijk heel stabiel. Ik ga er is op letten.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 11:28

Die flexibele beugels helpen mijn dochter enorm. Geen zere enkels.en voeten meer en ook haar knieën gaan niet meer steken. Ze zij niet zo duur. Je hebt ze al voor €35, - . Die beugels met veren zij heel prijzig.