Hoefschoenen, welke zijn geschikt?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

xAnthea

Hoefschoenen, welke zijn geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 20:41

Hey Bokkers!

Ja, ik weet het, er zijn al heel veel topics over hoefschoenen, maar ik heb hier een paard staan die niet zo simpel blijkt te zijn als ik de maattabellen bekijk...
Ik heb ze gisteren gemeten, vond het wel lastig, dus mss was het niet helemaal correct gemeten. Ik kwam uit op 15,2 cm breed en 15 cm lang aan de linkse hoef en 15,8 cm breed en 15 cm lang aan de rechtse hoef. Zoals je al ziet, hij heeft al geen gelijke hoeven. Nu is mijn hoefsmid daarmee bezig, door jarenlang slecht bekapt geweest te zijn, zijn zn hoeven eigenlijk erg slecht, dus het is een hele opgave voor mn huidige smid om ze iets of wat goed te zetten.

Het 'probleem' is dus dat zijn hoeven op lange termijn nog helemaal gaan veranderen, dus op maat gemaakte hoefschoenen zal een beetje een miskoop zijn aangezien zijn hoeven er na een halfjaar al heel anders gaan uitzien. Onze hoefsmid zegt dan ook om te wachten met die hoefschoenen te kopen, maar nu zijn zn hoeven het slechtste, waardoor hoefschoenen nu erg hard nodig zijn.
Vandaar dat ik een goedkopere variant zoek die wel goed past bij mn paard en waar ik toch af en toe een buitenritje mee kan maken van een 2-tal uurtjes. Verder gebruik ik ze dan vooral om mijn paard van en naar de wei te brengen (hij moet een stuk over stenen gaan en hij weigert om door te lopen, dus het is altijd een heel gedoe om hem in de wei te krijgen).

Via Bokt ben ik dan aan hoefschoenen geraakt, Renegades. Ik mocht ze passen, zijn ze niet goed, dan mochten we ze terugbrengen. Oke, dus passen. Links leek die wel oke, rechts helemaal niet (daar ging ie niet eens aan). Maar oke, ik wou eens zien hoe hij liep met 1 hoefschoen en toen scheurde die dus helaas, Renegades lukken niet voor mijn paard (was al de grootste maat).

Welke hoefschoenen raden jullie mij aan? :)

EDIT: ijzers zijn geen optie, daar ga ik niet meer mee beginnen. Ze hebben eigenlijk meer schade aan de hoef gebracht dan wat anders... Oke, hij loopt daar niet gevoelig mee, maar dat is dan ook het enige voordeel aan de ijzers. Verder alleen maar nadelen.

dejong_wever

Re: Hoefschoenen, welke zijn geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 20:49

Beschadigd de hoefschoen de hoeven niet? Waarom wil je eigenlijk hoefschoenen gebruiken?

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 20:53

Zodat hij minder gevoelig loopt op de stenen. Hij loopt echt kreupel op stenen.
Zijn zool is niet zo goed, dus ik wil die wat meer ondersteunen zeg maar.

Hoe bedoel je, beschadigen?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 20:57

Je zou de cavallo's kunnen passen. Maat 6 verwacht ik. Gezien de vorm van je paard zijn voeten de simple (die zijn 5mm breder). En dan eventueel met zooltjes. Het zijn zover ik weet de goedkoopste schoenen. En aangezien de voeten nu aan de bovenmaat zitten, kunnen ze waarschijnlijk nog wel even mee. Maar als je de mogelijkheid hebt om de 5 ook te passen is dat zeker de moeite waard, want ze vallen wel ruim. En des te kleiner des te beter verwacht ik (of verwacht je dat de hoeven groter worden?). Want des te langer je ermee kan doen.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 21:03

De hoeven worden smaller :j Daarmee dat mijn smid het zo stom vindt om er geld aan uit te geven, maar goed, ik vind het voor mijn paard super erg dus ik wil hem nu een oplossing bieden.

Ik kijk daar dan eens naar!