Waarvoor zijn oornetjes?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Weidemaatje

Waarvoor zijn oornetjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 16:19

Zoals in de titel al staat, waarvoor zijn Oornetjes?

max66

Re: Waarvoor zijn oornetjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 16:24

dat vroeg ik me ook altijd al af. Ik heb me laten vertellen voor het geluid, dat het geluid gedempt wordt.
Imo worden ze gebruikt voor de "mooi"...

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 16:25

dat wil ik eigenlijk ook wel eens weten

Alexandra__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 16:26

Tegenwoordig vooral mooi.
Vroeger werden ze gebruikt voor insecten om de oren van gevoelige paarden bij mijn weten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 16:26

Oornetjes zijn mode.

Van oorsprong zijn ze bedoeld om het geluid een klein beetje te dempen. En dan moet je denken aan een situatie waarin een heet sportpaard op een groot internationaal concours net iets minder afgeleid is door de omgeving.

De overgrote meerderheid van de paarden heeft die dingen helemaal niet nodig, en dragen ze alleen omdat hun ruiters in de verkooptrucs van slimme marketingjongens getrapt zijn ;)

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 16:27

meestal nu voor de mooi.
Maar ook voor sommige paarden die nerveus zijn op wedstrijd zodat die minder horen.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 16:28

ik dacht altijd dat oornetjes gebruikt werden om insecten uit de oren van het rijdier te houden?

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 16:28

Nee hoor max66. Hier gebruik ik outdoor altijd een oornetje tegen de vliegen. Met de pony ooit een keer gehad dat er een vlieg in het oortje kwam, als dat in je proeven gebeurt baal je toch behoorlijk. Mijn paard reageert heel gevoelig op vliegen bij z'n oren.

Beetje overdreven Koper. :roll: :roll: Je roept zomaar dingen, maar ik vind een gewoon knotje mooier, maar gebruik het toch. Ik ben daar echt niet de enige mee hoor.

Dat ze minder er van gaan horen lijkt mij toch echt stierenpoep, dat stukje stof houdt echt niet veel geluid tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 16:29

Op wedstrijden worden er soms wel eens watjes in de oren van de paarden gestopt om het geluid te dempen. De oornetjes verbergen dat en houden ze op hun plaats :)

Alexandra__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 16:30

Dat dacht ik eigenlijk ook essie!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 16:38

essie_blue schreef:
Nee hoor max66. Hier gebruik ik outdoor altijd een oornetje tegen de vliegen. Met de pony ooit een keer gehad dat er een vlieg in het oortje kwam, als dat in je proeven gebeurt baal je toch behoorlijk. Mijn paard reageert heel gevoelig op vliegen bij z'n oren.

Beetje overdreven Koper. :roll: :roll: Je roept zomaar dingen, maar ik vind een gewoon knotje mooier, maar gebruik het toch. Ik ben daar echt niet de enige mee hoor.

Dat ze minder er van gaan horen lijkt mij toch echt stierenpoep, dat stukje stof houdt echt niet veel geluid tegen.

DeMolenhoek heeft het antwoord al gegeven.

Geeft niet als jij onnodige dingen voor je paard wil gebruiken hoor. En let op ik schrijf ALS. Maar dat houdt nog niet in dat ik zomaar wat roep.

Tegen insecten hebben paarden ingebouwde oorbeveiliging in de vorm van haren. Maar ja. als mensen die haren er eerst uit scheren heeft een paard daar niet zo veel meer aan.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 17:28

en dat oorhaar dempt ook het geluid (als je het er niet uit scheert).

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 17:38

Ik gebruik het ook tijdens het outdoor seizoen. Om meerdere redenen
1. Voor de insecten. Ik heb echt een watje en zou graag zonder willen maar is helaas biet mogelijk
2. Het dempt het geluid een beetje en zo reageert hij minder op de omgeving
3. Het maakt mijn outfit compleet ;)

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 17:45

max66 schreef:
en dat oorhaar dempt ook het geluid (als je het er niet uit scheert).

Ik weet niet in hoeverre het waar is maar ik had begrepen dat dit dus ook niet meer mag. IN de oor dan. Alles wat buiten de oren groeit mag je wel weghalen. Maar dit heb ik van horen zeggen, dus geen idee of het klopt.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 17:51

Ik heb oornetjes voor het geluid te dempen omdat ze dan niet zo snel dingen hoort en schrikt en vooral buiten voor de vliegen.

HeavensLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 17:51

ik gebruik het enkel bij de jonge paarden die niet zo een fan zijn van veel wind en meestal zijn dat dan de paarden die wat nerveus zijn
OF
nu bij 1 van de jonge paarden die ik leer, doe ik het tijdens de training omdat hij niet graag heeft dat men aan zijn oren komt ... dus die heeft "pech" dat ik elke rit een mutsje opzet, zodat ik steeds zijn oren vast moet nemen :)

voor de rest doe ik het niet aan, maar ik ken wel mensen die watten in de oren steken en dan het mutsje over de oren trekt, zo kunnen ze niet horen, voor de rest is het voor de show :)

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 17:57

Ik gebruik oornetjes tegen de vliegen en zodat ik de oren van mijn paard niet hoef te wassen, ik heb een schimmel die zich echt heel vies maakt. Wassen vind hij niet zo erg, maar zijn oren.. :n en ja, dan is een oornetje de ideale oplossing :j

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 18:04

Oornetjes zijn onzin.
Als je de oren niet uitscheert heeft het paard geen last van vliegen en is een oornetje niet nodig. (mag dat trouwens nog steeds oren uitscheren?)
Ze maskeren het ongeoorloofd gebruik van oordoppen in de sport.
Oornetjes zijn een mode verschijnsel op de outfit op te leuken. Wat dan meteen het enige nuttige gebruik er van is. (mits je dat dus leuk vind)

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 18:07

Btw de oren van mijn paard knip scheer ik niet uit, maar toch reageert hij op vliegen :n

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 18:48

Dat hoort ook zo

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 18:57

mrie schreef:
Oornetjes zijn onzin.
Als je de oren niet uitscheert heeft het paard geen last van vliegen en is een oornetje niet nodig. (mag dat trouwens nog steeds oren uitscheren?)
Ze maskeren het ongeoorloofd gebruik van oordoppen in de sport.
Oornetjes zijn een mode verschijnsel op de outfit op te leuken. Wat dan meteen het enige nuttige gebruik er van is. (mits je dat dus leuk vind)

Ik scheer de oren van mijn paard niet, maar toch heeft die vaak last van vliegjes en andere beestjes als we aan het rijden zijn.
Dus liever een oornetje dan een paard wat een uur lang met zijn hoofd schud.

Om even antwoord te geven op TS haar vraag:
Ik gebruik ze thuis tegen de vliegen, en op concours ook zodat mijn paard minder op geluid reageert.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 18:57

Nou in het bos heeft mijn paard toch veel last van de vliegen en blijft ze schudden. Een oornetje helpt wel dat ze niet blijft schudden. Want ik kom daar ook niet met de vliegenspray.

Alexandra__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 19:50

Zowel uitscheren van de oren als het wegknippen van de neusharen is verboden tegenwoordig. Vind het een prima regel!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 21:57

ik ook, die haren zitten er niet voor niks!
Mijn paard heeft nooit last van beestjes/vliegjes in de oren.....

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 21:58

Zo dat er geen insecten in komen, of watjes in de oren met oornetje er over zo dat je dit niet ziet, voor schrikkerige paarden.
En mensen die ze mooi vinden ook niet te vergeten :+