Zoveel bitten, zo weinig tijd...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kirania

Zoveel bitten, zo weinig tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-14 19:43

Of misschien zoek ik gewoon verkeerd, dat kan ook :')

Ik vraag me dus al een tijdje af wat toch allemaal het verschil is tussen die honderden bitten dat mijn neus voorbijgaan in de paardenwereld. Ik weet wel dat ze bestaan, maar hoe werken ze en hoe noemen al die bitten precies? Op welke manier werken ze anders in? Of is het voor controle, dat sommigen overstappen van een simpele trens naar een dubbelgebroken bit/gedraaid bit/stang met kinketting,.... (in dat geval ga je mij echt niet meekrijgen, want je bit controleert je paard niet, je bit is voor precisie)

Maar dus - wat zijn alle verschillen in inwerking met verschillende bitten, en hoe noemen al die talloze bitten? Je hebt een stang, een trens, een pelham,... zoveel, ik verdrink in info en ik ben nieuwsgierig :o

Foto's van dergelijke bitten waar je uitleg over geeft kunnen ook geen kwaad, is altijd leuk om een volledig beeld te hebben!

Oliiviia

Re: Zoveel bitten, zo weinig tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 19:48

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 19:50

Dat filmpje is vrij overdreven...

Ik ben ook wel benieuwd, ik volg even!

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 19:51

EskeGirl schreef:

Tgoh ik heb er toch wel wat van bijgeleerd.
En op zich is de werking van een gewoon bit wel logisch na dit filmpje, het kan toch niet anders dan prikken in het gehemelte (in meer of mindere mate)?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 19:53

Oliiviia schreef:
EskeGirl schreef:

Tgoh ik heb er toch wel wat van bijgeleerd.
En op zich is de werking van een gewoon bit wel logisch na dit filmpje, het kan toch niet anders dan prikken in het gehemelte (in meer of mindere mate)?

Het is in zekere mate wel waar, maar het doet ook alsof een bit een martelwerktuig is :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 19:58

Heel simpel...

Een enkel/dubbelgebroken bus of watertrensje is het makkelijkste, gewoon een handig bitje, loopt ongeveer ieder paard prima op. Is even passen wat fijner zit voor het paard, enkel of dubbelgebroken, bus of watertrens.

Dan heb je paarden die fijn lopen op dikke en dunne mondstukjes, rechte of gebogen mondstukjes.

Dan merk je dat je paard het niet fijn vind, dus dan ga je proberen of een stang fijner past (misschien houd het paard niet van druk op het gehemelte/heeft hij een laag gehemelte). Als die fijner past dan probeer je verschillende stangen (dik, dun, gebogen, recht, met boog, zonder boog).

Is het niet zo dat je paard een trens niet fijn vind maar bijvoorbeeld niet te rijden is bij een parcours. Dan kies je (als je geen zin hebt om het paard te leren rijden op trens) een bitje met ketting omdat deze meer pijn doen bij druk, paard loopt rustiger, klaar is kees.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-14 20:01

EskeGirl schreef:
Het is in zekere mate wel waar, maar het doet ook alsof een bit een martelwerktuig is :)

Ik heb begrepen dat de meeste pro-bitloze filmpjes zo zijn.. ik vindt bitloos evengoed als een bit, maar volgens de meerderheid van de pro-bitlozen is een bit het ultieme kwaad :')

En xSlvna, dat lijkt me best logisch! Heb ook gehoord dat sommige paarden zo'n kleine mond hebben, dat een juist bit zoeken echt moeilijk is. :/ Je moet het maar meemaken...

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 20:07

Dat filmpje is alleen in extreme, zeer overdreven en/of in foutieve situaties van toepassing. Gebruik de zoekfunctie van Bokt maar eens, dit filmpje is al zó vaak voorbijgekomen namelijk.

Verder geeft ik je als tip om rond te kijken op http://www.paardenbitten.nl. Stel gerust vragen als je ergens meer over wilt weten. :)
Je vraag is namelijk zo groot, dat dit mij het makkelijkste lijkt.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-14 22:25

Magda_90, dankjewel! Hier staat erg veel informatie op. Ik ben niet zo thuis in de benamingen van bitten, en hier staat een redelijk complete uitleg bij. Dit is heel goed om te informeren! :)

Voor degenen die nog geïnteresseerd zijn, ik ben een goed uitgelegd filmpje tegengekomen (in het Engels, maar ik geloof dat dat niet zo stoort), en ze legt het algemene van verschillende bitten goed uit. Dus als iemand er wat aan heeft - Nog meer info! *\o/*

http://youtu.be/WOll8n2q5tg

R_Alexanderr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 20:55

Ik rij in een Baucher bit voor dressuur. Dit bit is bij de KNHS en FEI toegestaan maar alleen als de enkelgebroken variant. Het heeft een hefboomwerking en hierdoor vind ik en vind mijn paard het makkelijker om zit te dragen en valt ze minder snel op de voorhand waar we in het begin problemen mee hadden. Daarnaast omdat het ook druk op de bovenkant van het hoofd (woord is mij onsnapt in het Nederlands) word gezet kan ik veel subtieler mijn handen gebruiken ook met minder druk door het hefboomeffect. Het ligt er stabiel in de mond en word vooral veel in Engeland gezien zowel tijdens het springen en de dressuur. Mijn merrie die normaal heel onrustig in d'r mond was en niet blij was met haar watertrens loopt hier ook heel rustig op en ze had de neiging om te diep te lopen en dat is nu ook weg. Hier in Dubai is dit ook een beetje het "go to" bit als een trens niet goed is voor het paard. Ik geloof dat we 9 paarden op stal hebben met hetzelfde bit.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 16:18

Ik heb een Kimblewick bit besteld, een stang met lage tongboog. Mijn paard is een trekpaard type die heel onrustig loopt op een gebroken of dubbelgebroken bit. Hij gaat hierop hangen (als hij de kans krijgt) en kanteld veel met het hoofd. Met een stang is hij heel rustig is zijn hoofdhouding en het kantelen is direct verdwenen. De Kimblewick kun je bevestigen als gewone trenswerking of met een hele kleine hefboomwerking, gelijkwaardig als hierboven het genoemde Baucher bit denk ik. Het heeft even geduurd voor ik erachter was dat hij een stang het prettigst vond, het is een kwestie van proberen. De Kimblewick heeft wel een kinketting, dit is juist erg vriendelijk omdat je dan met een hefboomwerking niet teveel kan inwerken.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 16:28

Ben je opzoek naar een geschikt bit voor jou en je paard? Dan is informatie natuurlijk fijn, maar het blijft een kwestie van uitproberen.

Ik rijd zelf een fjord met een combinatie van een touwhalster en een simpel dubbelgebroken bustrensje. Is wel een dun bit, omdat hij weinig ruimte heeft in zijn mond. Ook wel andere bitten geprobeerd, maar deze is het fijnste.

FerreroRoche: mag ik vragen hoe je het voor elkaar krijgt je paard door een bit meer te laten dragen en minder op de voorhand te laten lopen? Ik heb altijd geleerd dat dit een kwestie van gedragenheid van achteren?

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 16:32

Op zich is dat filmpje niet super overdreven, maar gewoon waar.
Hoe vaak zie je niet dat mensen in de teugels hangen om het hoofd in de krul te krijgen.
Maar zo lang jij gewoon je handen licht houdt hoeft het er van binnen niet zo uit te zien. :)
Verder kan ik je niet echt helpen met al die bitten, want dat weet ik ook niet allemaal haha! :D

R_Alexanderr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 23:54

@san4nie: door de hefboomwerking die ik qua sterkte met mijn hand kan bepalen, gaat ze niet aan het bit hangen en het zorgt ervoor dat ze zichzelf omhoog moet brengen en dus op d'r kont moet zitten en goed door haar hele lijf bewegen en over haar rug werken. De hefboomwerking "activeerd" zichzelf zodra ze er aan probeert te hangen want dan gaat ze naar beneden maar mijn handen niet en dus kantelt het bit en dit activeert de hefboomwerking met als gevolg dat ze weer omhoog komt en zichzelf leert te dragen en dit zet haar netjes op de achterhand want het bit houd haar tegen om te gaan hangen en te diep te lopen zolang ik constant ben met mij handen en waar ze zijn en dat ik ervoor zorg dat ik niet met d'r mee ga als ze gaat hangen wat niet altijd makkelijk is maar oefening baart kunst! :Y)

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 00:04

FerreroRoche schreef:
Ik rij in een Baucher bit voor dressuur. Dit bit is bij de KNHS en FEI toegestaan maar alleen als de enkelgebroken variant.

Dit bit is toch pas toegestaan vanaf het Z1?

R_Alexanderr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 00:30

@Arantes: Dat staat nergens bij het KNHS zover ik weet en ik rij in de FEI dus veel van KNHS weet ik niet behalve dat het in reglementen staat als een toegestaan bit. Het word bekeken als een trens dus is gewoon toegestaan zover ik weet. In het FEI mag het in ieder geval vanaf elk niveau. KNHS probeert zo dicht mogelijk de FEI regels te volgen (zeggen ze) dus het zou me verbazen als het niet het zelfde zou zijn.

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 00:43

R_Alexanderr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 03:42

@Arantes: Niet eens op gelet :') Nja, ik rij FEI dus geen last van! :D