dressuurzadel met zeer stevige zit - welke?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

SuperZodiaX

dressuurzadel met zeer stevige zit - welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-14 17:13

Hallo iedereen,

Een aantal jaar geleden heb ik bij een val van een jong paard mijn rug gebroken met redelijk wat zenuwbeschadiging en krachtverlies tot gevolg. Ik kan daardoor niet goed steunen in mijn beugels en niet meer doorzitten en heb door verminderde coördinatie wat hulp nodig van mijn zadel om goed in balans te kunnen zitten.

Sinds een tweetal jaar rij ik met een anatomica octant.
Een fijn zadel maar ik merk dat ik soms neig richting een stoelzit en dat ik daardoor mijn evenwichtspunt niet goed boven mijn beugels kan houden. Dit komt er o.a door dat de beugelophanging te ver naar voren zit. Ook is het zadel een half inchmaatje te groot dus dit zou ook niet mee kunnen helpen.

Voordat mensen dat vragen; nee dit is niet meer beter te krijgen met training, ik hou dit helaas mijn hele leven dus ik probeer de beste oplossing voor mij en mijn paard te zoeken.

Ik zit nu dus te denken aan een ander zadel, maar welke?
De anatomica cygnus long roll? Hulsebos WB3? fryso lux( heeft verstelbare beugelophanging).
Ik wil dus een diepe zachte zit en veel kniewrong en een zadel dat je beenligging mooi naar beneden toe corrigeert.

Hopelijk hebben jullie ideeën!

Groetjes Suzanne

Indi_Vito

Re: dressuurzadel met zeer stevige zit - welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 17:15

Euroriding titaan 2

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 17:16

Ik had een Prestige toen op proef met een diepe zit en veel kniewrong (daarom wilde ik hem niet haha) Misschien is dat iets voor je??

Noraly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 17:18

ik heb zelf sinds kort een anatomica octant en deze doet voor mij precies waar jij naar opzoek bent. Mijn been ligt mooi stil naar beneden en het zit heerlijk zacht!

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 17:19

Ik zou eens bij Custom gaan kijken als ik jou was.

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-14 19:14

De anatomica octant heb ik nu dus noraly, maar die voldoet helaas niet helemaal.

Inge, ik ga mij inderdaad eens verdiepen in de zadels van custom, ik heb er net 1 in het echt gezien en het sprak me wel erg aan!

Britt_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 22:15

Wow-zadel, heerlijk en je kan ze in allerlei vormen en maten bestellen en aanpassen!

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 00:18

Kentaur andromeda, diepe zit, veel wrong

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 00:23

Ik heb nu een spalding britanica en die zit echt heerlijk, veel wrong en diepe zit, ik vind het echt als een huis zitten!

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 03:15

Kentaur Elektra is het proberen waard

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 09:24

Waar je op moet letten, is dat je een zadel neemt waar de beugelophanging iets verder naar achter ligt (of een optie) waardoor je been recht naar beneden kan hangen en dit voorkomt dat je een stoelzit krijgt.
Bij sommige merken heb je die optie.

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 10:53

Enig idee welke merken Nombrado? Ik heb het bij fryso gezien maar verder heb ik geen flauw idee. Vandaar dat ik ook meer zat te denken aan een maatzadel

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 11:00

Schleese en DK maken zadels met de beugelophanging verder naar achter.
Wow heeft ook de beugelophanging verder naar achter en je kan zelf kiezen voor de extra diepe zit en extra dikke wrongen. Ze hebben ook wrongen die verder naar achter staan. Verder is suede ook mogelijk, waarschijnlijk zit je dan vaster.
Zaldi heb ik gehad, versie met diepe zit en dikke wrongen. Voor mij te dik, maar voor jou waarschijnlijk fijn.
Albion kan je volgens mij ook naar wens aan laten passen. Ik zag laatst een Albion met dijbeen wrongen (wrongen op je zadelrokje), dat is misschien voor jou ook fijn.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 11:26

SuperZodiaX schreef:
Enig idee welke merken Nombrado? Ik heb het bij fryso gezien maar verder heb ik geen flauw idee. Vandaar dat ik ook meer zat te denken aan een maatzadel

Zaldi heeft nu een maatzadel, waarin je als ruiter ook de optie hebt op bv beenwrong grootte, zitzachte, beugelophanging . Dus ook de voorkeur van de ruiter. Zaldi Kira Klass
Ik heb de extra grote beenwrong geprobeerd, maar door mijn lange bovenbenen kom ik daarmee in de knoop. Ik heb dus nu de medium wrong. ( er is ook nog een optie kleine wrong)En inderdaad de beugelophanging iets verder naar achteren (zijn 2 opties)
Daardoor krijg je een lange klassieke zit. Voor je rug beter (zo recht mogelijk)

Melchiorre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 16:47

Imperial Riding Siërra, weet niet of die nog in de winkel is maar die is geweldig!

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 16:49

Equestor zadels zitten fijn! Maar een rossner dressuurzadel met die bovenbeen wrongen.. zalig! Blijf je perfect stil in zitten.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 11:42

Hallo kom zo het topic binnenvallen...
Weet iemand in mijn regio een zadelpasservice die de Anatomica in huis heeft?
Over het DrunensRuiterhuis lees ik hier op Bokt teveel negatieve zaken dus die heeft niet mijn voorkeur ookal zijn zij de importeur van dit zadel.
Verder ben ik ook wel geïnteresseerd in een Custom zadel :o

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 11:53

Ik heb zelf besloten om voor een hulsebos zadel te gaan, ze komen 19 sept voor een passessie. Als de modellen niet geschikt zijn voor mij dan laat ik custom komen.

Anatomica zou ik idd drunens ruiterhuis zeggen PaysBas. Ik heb nooit problemen met ze gehad. Van rijs levert ze ook, maar die zitten helemaal niet bij de in de buurt.
Heeft de anatomica website geen dealerlijst?

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 13:13

Jawel een dealerlijst maar degene die bij mij in de buurt zit is niet de zadelpasser waar mijn voorkeur naar uit gaat....
https://sites.google.com/site/anatomica ... mica-zadel

Het kwalitatief goed aanmeten van een zadel is echt nog een vak apart, iedereen lukt het om te verkopen maar dan gaat pas het spel beginnen en juist dat spel wil ik positief kunnen afronden en niet berooid achter blijven.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 13:28

Ik zou voor een custom gaan, geheel op maat en naar wens, ze maken ook de zadels voor de Para ruiters :)

mywayzidane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 21:34

@listiglistje toch niet voor allemaal. Het zadel van Sanne Voets komt van Arno van den Brandt vandaan. Hij heeft sowieso nog meer Para ruiters grade 3 en 4.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 21:36

Gewoon alles gaan proberen. Wat voor de een een droom is betekend voor de ander rugpijn.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 21:37

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-14 06:52

Bedankt voor de reacties! Ik ga gewoon even proberen wat voor mij werkt. Ik heb bijv te weinig druk op mijn beugels en de balance van hulsebos is zo gebouwd dat je been langer gehouden wordt met meer druk op de beugels. Als er geen geschikt model tussen zit dan laat ik custom komen, ik had inderdaad de para zadels ook al op hun website zien staan. Ok hoorde alleen van meerdere mensen dat de customs best wel hard kunnen zijn (tot doorrijden aan toe) en ik vind hulsebos juist mede door de zachte zit altijd heel fijn.