bit voor mijn paard

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

kippetje2007

bit voor mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-14 12:07

hallo,
ik heb een D pony, schoft 144cm
ik heb momenteel een enkel gebroken watertrens voor hem
ik heb dit nu een paar weken maar in de manege reed hij ook 2jaar met een enkelgebroken watertrens
toch moet ik op zoek gaan naar een andere
mijn pony houdt zijn mond wat open tijdens het rijden waardoor ik zeer goed de tanden kan zien
de ringen zitten vlak naast het vel van zijn lippen, waardoor ik bang ben voor wondjes
soms is hij zo moeilijk te sturen dat het bit helemaal te ver langs rechts of links zit getrokken
ik ben bang dat hij pijn heeft of het bit niet goed vindt

wat kan ik best kopen in functie van mijn pony?
ik denk dat we wel wat te hard rijden, hoewel ik probeer zacht te zijn :s ik zou een bit willen waarbij hij zich het best voelt

ik dacht in eerste instantie aan een dubbel gebroken watertrens met bitschijven, maar misschien is er iets anders nog beter? en hoe groot koop ik best voor hem?

_Rachelle_

Re: bit voor mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 13:15

Meestal is 11,5cm een goed passende maat voor D-pony's. Een dubbel gebroken watertrens met bitschijven vinden de meeste paarden en pony's prettig. Je zou ook voor een (dubbelgebroken) D-trens of kneveltrens kunnen gaan. Bij deze trensen kun je het bit niet door de mond trekken.

kippetje2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-14 13:44

_Rachelle_ schreef:
Meestal is 11,5cm een goed passende maat voor D-pony's. Een dubbel gebroken watertrens met bitschijven vinden de meeste paarden en pony's prettig. Je zou ook voor een (dubbelgebroken) D-trens of kneveltrens kunnen gaan. Bij deze trensen kun je het bit niet door de mond trekken.

dus kan ik best geen watertrens nemen?
ik dacht dat een D trens harder inwerkte?

FastLane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 13:49

Beste advies: haal iemand met verstand van bitten erbij. Niet zelf gaan klooien. Een instructeur of iemand van een ruitersportzaak.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 14:04

Ik zou gaan voor een dubbel-gebroken kneveltrens. Het hardere inwerken van een D-trens is duidelijker inwerken. Het stuurt namelijk aan de zijkant van het hoofd, net als een halster. Eigenlijk combineer je de kracht van een sidepull en een bit in één met een kneveltrens (die doet dat extremer dan een D-trens en er is meer keus in bitten in). Geen kans op een bit dat door de mond gaat, mits hij niet te groot is. Geen kans op velletjes tussen de ringen. Hij is er in 16mm (hkm heeft die, met argentaan mondstuk), dus dat is ook aardig dun en dus minder kans dat de tanden van elkaar worden gedrukt door te weinig ruimte in de mond.

tessjaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 14:12

mijn shetlander heeft al maatje 11??? of die van mij heeft een enorme grote mond haha :$