Mini met kleine mond, dubbel gebroken bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Wispeltuur

Mini met kleine mond, dubbel gebroken bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 00:06

Voor mijn mini wil ik zijn eerste bitje aan gaan schaffen maar er is zoveel keus dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Het gaat om een kleine van 84 cm met een nog fijner hoofdje dan zijn lijf.

Toen de tandarts voor het laatst langs is geweest vertelde hij mij dat mijn paardje een heel klein mondje heeft en dat ik daar goed op moest letten bij de aanschaf van een bit. Nu vertelde hij mij ook om voor een enkel gebroken bitje te gaan aangezien er voor dubbel gebroken te weinig ruimte was.

Maar nu ik zo eens aan het nadenken ben lijkt een enkel gebroken bitje me niets door het eventuele scharen. Als hij een klein mondje heeft zal zijn gehemelte ook niet echt hoog zitten en ik wil hier absoluut niet perrongeluk in gaan porren.. Dubbel gebroken lijkt me veel vriendelijker maar zal dit dan wel passen?

Wat is de beste oplossing voor kleine mondjes?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 00:33

Misschien een leren bitje?

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 00:37

die zullen dan helaas te dik zin voor haar pony :)
Laatst bijgewerkt door romyloverrr op 07-08-14 00:37, in het totaal 1 keer bewerkt

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 00:37

Mijn mini heeft een lerenbitje en anders een bitje alleen met rubber..
hij is 85cm en heeft een mini mini hoofdstelletje waarbij zijn neusriem nog een 5cm + kleiner gemaakt moest worden -.-
miniskuul mondje dus haha

Ik vind het prima werken en omdat ik hem vanaf het begin daarmee getraind heb gaat hij voor de wagen ook prima op dit bit ;)

(je hebt ze ook voor mini mini pony's, heb de mijne van een amerikaanse site, voor eigenlijk hun mini horses, niks te dik!)

Hannanas

Re: Mini met kleine mond, dubbel gebroken bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 00:42

Ongebroken trensje zou een goede optie zijn.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 00:46

Die rubberen heb ik in het heel klein liggen, zijn fijn in de omgang!

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 02:31

BaileyMix schreef:
Misschien een leren bitje?

Misschien had ik dit iets eerder moeten vermeldde maar het is nu vooral voor het longeren bedoeld. Zodat hij overal aan kan wennen en we lekker aan het werk kunnen. Het is dan ook de bedoeling om straks met dubbele longe te gaan werken.

Werkt een leren bitje hier ook goed voor?

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 02:32

KingYasFenn schreef:
Mijn mini heeft een lerenbitje en anders een bitje alleen met rubber..
hij is 85cm en heeft een mini mini hoofdstelletje waarbij zijn neusriem nog een 5cm + kleiner gemaakt moest worden -.-
miniskuul mondje dus haha

Ik vind het prima werken en omdat ik hem vanaf het begin daarmee getraind heb gaat hij voor de wagen ook prima op dit bit ;)

(je hebt ze ook voor mini mini pony's, heb de mijne van een amerikaanse site, voor eigenlijk hun mini horses, niks te dik!)

Ik heb inderdaad ook al zitten kijken naar happy mouth bitjes en rubberen bitten. De happy mouth bitten werden weer afgeraden omdat ze kapot kunnen gaan door het kauwen, beetje een akelig idee.. Rubberen bitten heb ik weer van alles over gelezen dat deze zouden schuren en schaaf/brand wondjes veroorzaken aan de mondhoeken en dergelijke.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 02:34

Hannanas schreef:
Ongebroken trensje zou een goede optie zijn.

Ongebroken trensje wilde ik in de eerste instantie voor gaan. Maar aangezien ik nog veel te leren heb ben ik bang dat dit te streng zal werken zolang als ik er nog geen handigheid in heb. Of valt dit toch wel mee?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 05:41

Een ongebroken bit is in mijn ogen minder streng... Een bitje wat het best bij een pony past is het vriendelijkst.

Bij mij is het een enkel gebroken kneveltrens ivm de druk op de zijkant die voor hem heel duidelijk is. maar voor een ander werkt een dubbelgebroken beter.

Kwestie van smaak zegmaar.

In jouw geval zou ik voor een ongebroken (knevel)trens gaan.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 11:56

Ik moet zeggen een lerenbitje heeft 'gevaar' dat het breekt..
maar leer is enorm sterk en daarbij is leer eigenlijk alleen breekbaar als het uitdroogt, zoals je tuigage kan doen als je het nooit verzorgd..
Ik heb mijn lerenbitje nu bijna 1jaar en nooit enige last gehad van scheurtjes etc.
ik check het natuurlijk altijd dubbel want op weg met de kans dat het kapot gaat is niks..
heb er sws altijd een tweede bij op de wagen voor de zekerheid, maar die heb ik nog nooit hoeven te gebruiken..
ik behandel het bitje overigens maar heel af en toe met olijfolie, dat is al genoeg verzorging en was hem altijd af als gement...

het is natuurlijk jouw keuze,
maar ik vind persoonlijk dat er geen echte gevaren aanzitten al helemaal niet als je geen bitkauwer hebt ;)

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 12:00

Ik zou gaan voor een dun ongebroken trensje of myler als die in die maat bestaan.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 12:05

Ik zou ook kiezen voor een bitje die niet kan buigen. Dus een ongebroken of bijvoorbeeld een myler/billy allen. Daarin heb je nooit het notenkraker effect wat je zeker wel hebt bij een dubbel gebroken bitje, helemaal bij die kleine kaken. Een bit is zo streng als dat de hand is, maar qua ruimte is het ongebroken prettiger in de ze situatie.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 12:08

Ongebroken half cheeck werkt perfect voor jonge pony's
Heb er zelf al diverse op gehad en ken ook veel mensen met mini's die deze gebruiken.
Ligt mooi rustig in de mond

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 12:12

Bij de minihorseshop hebben ze een soort van Myler bitjes met een half cheeck
Die zijn echt super fijn :j

Ik heb zelf een echte Myler uit USA laten komen, maar zie die niet meer op de website staan waar ik ze vandaan heb.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 12:19

Ik gebruik mijn leerbit ook om mijn paard aan de dubbele longe aan het werk te zetten. Regelmatig even met zonnebloemolie insmeren, en je hebt een geweldig bit dat zich vormt naar de mond, zacht is én welke erg stil ligt. Ik zou het zeker overwegen.