Synthetisch boomloos zadel, doen of niet doen.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Welliej

Synthetisch boomloos zadel, doen of niet doen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 20:38

:wave:
Mijn 27e jarige gelderse merrie haar zadel ligt niet meer zo lekker. Hij is al behoorlijk op leeftijd (het zadel :P) en ik rijd af en toe lekker buiten. En heeeeel soms in de bak. Nu ben ik een beetje gaan kijken naar een boomloos zadel, even proberen of dat ons bevalt.
Zodoende kwam ik op marktplaats bij deze advertentie

http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

Wat vinden de altijd kritische en deskundige bokkers hier nou van?

Groetjes :evaw:

siskeh

Re: Synthetisch boomloos zadel, doen of niet doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 20:40

Absoluut niet! Ik heb erop gezeten(op een bok) en ik zou het niet vrijwillig op mijn paard leggen (en erop zitten) en ook niet als ik ervoor betaald zou krijgen.
Kijk dan naar een 2e hands barefoot, of een vergelijkbaar zadel.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 20:41

Dit is echt een onding, geloof me ...

Als je boomloos wilt gaan, investeer dan liever in een gebruikte Barefoot of een ander kwalitatief goed zadeltje :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 05:13

Zeker bij een ouder paard is het al snel lastig om genoeg ruimte bij de schoft te hebben, en dit soort zadels zijn daar helemaal niet verstelbaar. Ik zou inderdaad voor een tweedehands barefoot gaan :j met een andere pommel kun je eventueel nog de ruimte bij de schoft aanpassen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 05:31

Ik gebruik ze op het laatst van de dracht bij de drachtige merries, maar dan zonder beugels. De meeste zijn scheef, maar voor dat staplesje neem ik dat maar even op de koop toe. De beugel ophang is prut, materiaal gaat langer mee dan ik dacht. Wil ooit wel een duurder zadel is dit model aanschaffen. Ik vind de zittings van barefoot namelijk niets.

voor mijn oudje gebruik ik de startrekk dressuur zij heeft holle rug, hoge schof en hoger liggende ruggegraad. Heel fijn zadel.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 06:11

Dat klopt inderdaad lailapri, de zadels die ik ervan gezien hebt zijn ook scheef.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 08:11

Waarom zou je vrijwillig een scheef zadel op je paard leggen ?
Zelfs, of juist niet, voor een staplesje, je belast er immers zowel paard als ruiter op een verkeerde manier mee :?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 09:12

Waarom legt iedereen dan een barefoot op zijn paard, die zijn ook scheef in de pommels voor zover ik ze in handen gehad heb. Daarbij zijn deze dusdanig flexibel en zit er geen pommel in zoals bij barefoot dat ik ze als een soort barebackpad met meer steun en drukverdeling gebruik. Ze worden vaak toch iets schraler bovenop. Ze lopen er prima onder, en als ik erop zit merk ik niet heel veel van het scheve. Bij mij zadel is het voornamelijk dat een inlage iets minder lang is als de ander en de midden naad ligt iets uit het midden.