western of engels zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

pardy

western of engels zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 12:41

Hallo,

Ik wil al jaren graag een westernzadel, gewoon omdat ik dat heel mooi vind, maar het is een hele aanschaf en ik wil voordat ik er één aanschaf wel alles goed op een rijtje hebben:
- Ik rijd recreatief op een grote tinker
- ik ben geen sterruiter en ga dat nooit worden in welke discipline dan ook ;-)
- ik rijd voornamelijk buitenritjes of dressuur een beetje in het weiland en rijdt met een engels (op maat gemaakt) zadel

ik heb af en toe les (engels) en hoef niet (meer) zo nodig western te rijden, maar ik vind het gewoon zooo mooi, en het lijkt me heerlijk zitten. Ik heb al 1 keer een zadel uitgeprobeerd, en ook mijn paard, die toch gauw in de stress schiet van vreemde dingen, reageerde daar goed op.

maaaarrrr. ik ben toch benieuwd wat de kenners vinden: als ik gewoon engels blijf rijden maar wel een westernzadel opleg, vraagt dat dan van mij en mijn paard nog aanpassingen in het rijden?
waar moet ik specifiek op letten? waarom zou je mij dit aan- of afraden?
Kent er iemand een betrouwbare zadelmaker/zadelmeter op het gebied van westernzadels? (bij voorkeur tweedehands)
Alle tips zijn welkom.

Daihyo

Re: western of engels zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 14:18

Als jij geen wedstrijden start, maar vooral recreatief rijdt zou ik zeggen: zoek voor jou het meest comfortabele zadel dat goed op je paard past. Een zadel zegt niets over de training van je paard. Ik kan mijn haflinger dressuurmatig rijden met een westernzadel en mijn eerste westernlessen met hem deed ik gewoon met zijn dressuurzadel. De basis (ontspannen, soepel paard, correcte aanleuning) is niet zo verschillend van elkaar.

Wat betreft zadelpassers raad ik je Evelien van Eurohorse aan, of Country Mill.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 14:35

Westernzadel heeft niets te maken met training op zich, en je wordt ook niet echt gehinderd daarin op een westernzadel. Het enige dat ik kan bedenken is dat lichtrijden op een westernzadel wel wat anders is dan op een dressuurzadel. Het kan wel, maar vergt wel wat handigheid. Daarnaast is springen ook niet echt een aanrader.

Ik raad ook Evelien van EuroHorse aan, verkoopt geen zadel aan je als ze er geen heeft die precies goed ligt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 14:37

Springen tot 40/50cm gaat wel. Het is even de handigheid vinden inderdaad. Hoger spring ik zelf nooit overigens, maar ik heb door de knop ook niet echt de behoefte om het te proberen :=

pardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 22:43

haha ja die knop... maar voor zover ik weet kom ik ook op mijn engelse zadel nooit voor op de boom te zitten, dus ik ben daar niet zo bang voor...
ik rijdt geen wedstrijden inderdaad en ik spring misschien drie keer in het jaar, gewoon voor de lol . Als het al 40cm. is dan is het hoog

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 22:47

Ik rijd ook gewoon dressuurmatig met westernzadel en inderdaad, springen kan ook gewoon, zolang je het niet te hoog maakt. Die lage sprongetjes hoef je toch echt niet naar voren te duiken.

Ik vind het vooral veel fijner zitten met buitenritten, en krijg minder last van mijn kapotte enkel. Qua rijden, de basis is echt niet zo gigantisch anders, en een beetje recreatief rondhobbelen kun je met elk zadel. Zou zeggen als je een western zadel wilt, zoek er dan eentje die zowel jou als je paard goed past. Voel je je toch lekkerder met je engelse zadel, dan blijf je daar lekker mee rijden.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 22:49

Kleine sprongetjes gaan prima met een westernzadel. Lichtrijden ook, al zal je met een reinigzadel daar wat meer moeite mee kunnen hebben (beugelophanging meer naar voren). Bedenk wel dat een goed westernzadel prijzig is.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 14:17

Als je een western zadel moest kopen houd er dan wel rekening mee dat er veel verschillende types western zadels bestaan, afhankelijk van de discipline waarvoor ze bedoelt zijn.
Daarnaast zijn er ook nog verschillen in maatvoering en model tussen de verschillende merken.

Vooral in de zit heb je veel verschillen, je hebt zadels met een kort of lange, een brede of smalle, een vlakke of holle, gladde of stroeve , enz zit.

pardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 21:50

tja, inderdaad een westernzadel is duur, maar dat is elk goed zadel.
De verschillende types daar weet ik dus helemaal niks vanaf, dus vandaar dat ik ook om een betrouwbare zadelpasser vraag.

Ik heb wel begrepen dat er voor een tinker maar een klein aantal zadels goed zijn. 1 ding weet ik wél... ik heb een lange brede zit nodig want anders past mijn kont er denk ik niet in :o

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 22:05

Ik rijd al jaren "Engels" op een westernzadel. Ik draag ook het liefst een gewone Engelse rijbroek. Wat maakt het uit dat je je paard verder niet om schoolt. Het gaat er toch om dat je plezier hebt in je hobby. en hebben er mensen commentaar, boeien, het wordt tijd dat ze zich wat volwassener gaan gedragen dan.
Lekker doen en vergeet niet te genieten.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 16:08

Ooit gehoord van een Australian Stock Saddle? Licht een beetje tussen Engels en Western in. :)
Het bijzondere aan dit zadel zijn de "oortjes" of "poleys" die aan de bovenkant vastzitten. Deze poleys zorgen ervoor dat je stevig in het zadel zit, en bij onverwachtse bewegingen gemakkelijker in in het zadel blijft zitten. Het is wel even opnieuw uitvogelen hoe je erin moet lichtrijden, want dat gaat iets anders bij dit zadel. Er wordt gezegd dat dit zadels zijn waar je zelf uren in kan zitten zonder pijn, en ook uiterst comfortabel zijn voor het paard.
Afbeelding
(De Patrol Poley van Australian Stock Saddle Co.)

De kwalitatief goede zijn wel alleen in Australië en Amerika te koop, al worden ze compleet op maat gemaakt naar je toegestuurd. ;)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 16:36

Ik heb de indruk dat het nóg lastiger is een kwalitatief én passend stockzadel te kopen dan een westernzadel... Gaaf zijn ze zeker! :)

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 13:33

Valt eigenlijk best mee!
Je stuurt foto's en afmetingen van de rug en schoft op (naar het originele stocksaddle bedrijf) zodat alles compleet op maat kan worden gemaakt. :D

pardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 13:42

heel gaaf! maar voor iemand die er nog de ballen verstand van heeft is het wel een hele grote stap om van een afstand te bestellen dus dat is op dit moment geen optie voor mij helaas.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 13:52

Ik raad ook Evelien van Eurohorse aan.
Voor een westernzadel moet je toch minstens 800euro rekenen voor een 2e hands zadel hoor.
Er staan tal van 250euro's zadel te koop, maar die wil je echt niet op je paard.
Je kan rijden hoe je wil, met of zonder westernzadel...

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 13:53

Op WN TR staat trouwens ook nog een hele berg aan informatie. :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 13:56

Heb je trouwens wel eens gedacht aan bijvoorbeeld een massimo trail?
Zeer geschikt voor een koudbloed en zit voor lange ritten echt goddelijk! Kun je ook prima dressuur mee rijden. Ik ben er zelfs nog mee gestart :D
Afbeelding

pardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 15:47

Amanda schreef:
Heb je trouwens wel eens gedacht aan bijvoorbeeld een massimo trail?
Zeer geschikt voor een koudbloed en zit voor lange ritten echt goddelijk! Kun je ook prima dressuur mee rijden. Ik ben er zelfs nog mee gestart :D
[ Afbeelding ]

nee ik heb een goed engels zadel, wat ook echt voorlopig niet weggaat. Ik ga voor het plaatje (heb altijd al een cowgirl willen zijn :o

luron

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 15:57

Ik heb al vele jaren een westernzadel voor mijn tinker er zou ook nooit meer anders willen. Met dit zadel rij ik overigens ook mijn merens ruin. Die is ook behoorlijk fors en daar past hij ook goed op. Let wel op dat je echt een kwalitatief goed zadel aanschaft en er diverse laat passen. Kost wat maar dan heb je ook wat. Enige nadeel vind ik wel dat ze wat zwaar zijn aan de andere kant wordt de druk wel over een groter oppervlak van de rug verdeeld. Op afstand op maat laten maken zou ik niet doen, de kans dat het past is gewoonweg klein. Buiten dat het zadel moet voor jouw ook lekker zitten;)

Succes!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 16:01

Ik vind mijn westernzadel heerlijk, maar als ik puur recreatief zou rijden dan zou ik toch liever een veelzijdigheidszadel hebben. Daar kun je makkelijker mee springen (heb weleens de knop in mijn maag gehad toen ik 80 cm wou springen, niet fijn :') ), plus een veelzijdigheidszadel is veel lichter. Met mijn westernzadel sjouw ik me de rambam (ruim 21 kg is ie). Ik rijd nu zelf ook niet meer, maar mijn pony word nog wel door kinderen gereden af en toe. Dan is een westernzadel ook niet handig, ze hebben veel te veel ruimte

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 16:04

Ik rijd ook geen western- of dressuurwedstrijden maar no way dat ik liever een veelzijdigheidszadel wil hebben. Ik rijd wel wat langere afstanden. Ik spring incidenteel maar heb geen enkele moeite met lage hindernissen (rijdt nooit een parcours, altijd enkele hindernissen of een boomstam ofzo).
Comfort... :D (en het robuuste, het makkelijk meenemen van spullen, looks, enz. hihi)

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 21:55

Inderdaad...Evelien van eurohorse laten komen :)* . Ik rijd met mijn Noordzweedse Brukhast ook lekker recreatief/western. Ik heb een Massimo trail zadel laten aanmeten toen hij 3 was. Deze heb ik nog steeds.(Hij is nu 6 ) Echt een heel fijn zadel. Echter wilde ik ook heel graag een westernzadel. Vooral nu ik aan het overstappen ben op western. Ik vind het gezien zijn enorme brede bouw wel heel belangrijk dat daar een kundig oog naar kijkt. Gisteren is Evelien geweest. Wat een toppertje. Er was maar 1 zadel achteraf wat paste. Maar hij liep er echt heerlijk onder (en mijn paard laat heel duidelijk weten wat ie wel of wat ie niet prettig vind). Ik vond het ook heerlijk zitten. Alleen moet ik nog een beetje aan de beenlegging wennen. Ik ben echt blij dat ik er een deskundig iemand als Evelien bij gehaald heb.
Succes met je zoektocht!