Ik wil al jaren graag een westernzadel, gewoon omdat ik dat heel mooi vind, maar het is een hele aanschaf en ik wil voordat ik er één aanschaf wel alles goed op een rijtje hebben:
- Ik rijd recreatief op een grote tinker
- ik ben geen sterruiter en ga dat nooit worden in welke discipline dan ook

- ik rijd voornamelijk buitenritjes of dressuur een beetje in het weiland en rijdt met een engels (op maat gemaakt) zadel
ik heb af en toe les (engels) en hoef niet (meer) zo nodig western te rijden, maar ik vind het gewoon zooo mooi, en het lijkt me heerlijk zitten. Ik heb al 1 keer een zadel uitgeprobeerd, en ook mijn paard, die toch gauw in de stress schiet van vreemde dingen, reageerde daar goed op.
maaaarrrr. ik ben toch benieuwd wat de kenners vinden: als ik gewoon engels blijf rijden maar wel een westernzadel opleg, vraagt dat dan van mij en mijn paard nog aanpassingen in het rijden?
waar moet ik specifiek op letten? waarom zou je mij dit aan- of afraden?
Kent er iemand een betrouwbare zadelmaker/zadelmeter op het gebied van westernzadels? (bij voorkeur tweedehands)
Alle tips zijn welkom.

), plus een veelzijdigheidszadel is veel lichter. Met mijn westernzadel sjouw ik me de rambam (ruim 21 kg is ie). Ik rijd nu zelf ook niet meer, maar mijn pony word nog wel door kinderen gereden af en toe. Dan is een westernzadel ook niet handig, ze hebben veel te veel ruimte 
. Ik rijd met mijn Noordzweedse Brukhast ook lekker recreatief/western. Ik heb een Massimo trail zadel laten aanmeten toen hij 3 was. Deze heb ik nog steeds.(Hij is nu 6 ) Echt een heel fijn zadel. Echter wilde ik ook heel graag een westernzadel. Vooral nu ik aan het overstappen ben op western. Ik vind het gezien zijn enorme brede bouw wel heel belangrijk dat daar een kundig oog naar kijkt. Gisteren is Evelien geweest. Wat een toppertje. Er was maar 1 zadel achteraf wat paste. Maar hij liep er echt heerlijk onder (en mijn paard laat heel duidelijk weten wat ie wel of wat ie niet prettig vind). Ik vond het ook heerlijk zitten. Alleen moet ik nog een beetje aan de beenlegging wennen. Ik ben echt blij dat ik er een deskundig iemand als Evelien bij gehaald heb.