paard lang stil; ingevallen schoft

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mist

paard lang stil; ingevallen schoft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 19:19

mijn 26 jarige (1.84cm) is vanwege ziekte/verhuizing de laatste 1.5jr niet gereden en nu zijn natuurlijk alle spieren weg maar is ze ook bij de schoft ingevallen. Normaal bouwt ze wel snel weer spieren op, maar ik weet niet hoe dat nu gaat zijn natuurlijk. Ik ga haar na het dazen seizoen weer oppakken, zit hier 50m van het bos af waar we nu smorgens om 5-6 uur wandelen maar ik heb er nog niet opgezeten. Ze werkt graag en niets staat ons in de weg dus pensioen is geen optie.

Ze heeft een (Wintec) zadel dat voor haar op maat gemaakt is, die past nu totaal niet meer! Van mijn andere merrie heb ik ook nog een Stubben scandic, die haar nu beter lijkt te passen. De wintec valt momenteel te diep over haar schoft heen. De wintec gebruik ik ook voor mijn (nog andere) 9 jarige merrie, 25cm kleiner qua schoft maar past haar wel goed.

Ik heb een bont onderlegger gekocht die de ruggengraat vrij laat. de combi met Stubben lijkt goed te passen. Verkoopster van het bontje zei wel dat ze snel "inzakken" maar hoe snel is "snel" ?

zijn er nog andere oplossingen voor een "ingevallen schoft" of moet ik aan een nieuw zadel (is ook geen probleem, maar dan laat ik die liever gelijk aanmeten- levertijd is vaak en 2 tal maanden toch ?) met het gevaar die deze al heel snel nog een keer aangepast moet worden omdat ze wel een gedeelte van haar spieren terug krijgt.

Mizora

Re: paard lang stil; ingevallen schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 19:46

Mijn paard heeft ook flink ingevallen schoft- en rugspieren. Helaas voor een deel door een slecht passend zadel en alleen met zeer intensieve training komen deze weer terug, maar wanneer de training tijdelijk op een laag pitje staat zijn ze ook zo weer weg. Ik los het op door een grandeurpad met moosegummy inlages te gebruiken. Eigenlijk zijn deze gemaakt voor barefoot zadels, daarvan heb ik hem ook. Ik kreeg met een barefoot alleen zijn schoft niet vrij. Maar ook onder andere zadels is hij geschikt. Wel opletten dat het zadel niet te smal wordt.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 19:52

Er bestaan zgn. ProLite pads met aan weerskanten van de ruggengraat 3 vakjes (voor, midden, achter) waar je van die blauwe foam inlages in verschillende diktes in kunt doen om een zadel beter pas te maken.

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door Eirikur op 05-08-14 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 20:18

mmmm. ga eens even googlen ! ik heb trouwens ook een stubben airpad maar dat helpt niet bij haar schoft natuurlijk.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 11:18

Ik raad je ook de Tri pad aan met vakjes die op kan vullen. Heeft bij ons revalidatie paard goed gewerkt om zijn zadel tijdelijk weer even te kunnen gebruiken en op te bouwen :)

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 13:08

Ik heb ook goede ervaring met een prolite tripad in een soortgelijke situatie.

carien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 17:36

Ik heb van kalvalkade een pad met Memory foam. Ideaal want dat zakt niet in.

Let wel op; als je een pad, bontje oid onder het zadel legt, maakt dat het zadel wel smaller.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 17:39

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 17:51

ProLite pads voor de schoft inderdaad ! Heb er hier zo ééntje voor mijn merrie, want zadel is ietsje te breed vooraan voor haar en dat gaat al lang goed !
Maar die gels zoals in het linkje van Rindin lijken mij ook wel wat ! Kende ik nog niet ...

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 19:43

heb wat ik gekocht heb teruggebracht naar de winkel en ga de prolite tripad bestellen !

Ollientje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 09:37

Wat toevallig, mijn 25jarige heeft ook een tijdje stil gestaan door tijd gebrek. Daardoor is hij bij de schoft ingevallen, met als gevolg dat het zadel niet goed meer paste.
Ik heb toen een tip gekregen van n stal genoot om mijn paard te gaan rechtrichten aan de hand ( met kaptoom). Ik ben nu 3maanden bezig ( om de dag 10 a 20min en langzaam opbouwen) en nu ligt mijn zadel weer als van ouds op zn rug. Zijn bespiering is terug gekomen en hoef geen poes pas dingetjes meer te gebruiken voor onder het zadel.
Je kan ook eens op youtube zoeken naar marije (marijke?) de jong. Of googlen op rechtrichten aan de hand.

Britt_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 22:23

Ik ken een paardje ook erg arm bespierd en spieren kwamen er moeilijk op. Bleek last van maagzweer, oude blessure wat verkleving aan en qua bespiering etc had ie best wat problemen.. Na behandeling maagzweer en 2 x sportmassage liggen de spieren er al een stuk beter op! Denk dat dat ook veel scheelt? En voor de rest wel echt een kwestie van training als hij lichamelijk gewoon in orde is. Evt een onderlegger erbij wat hierboven aangegeven is zou in het begin ook niet slecht zijn idd totdat hij weer terug is waar hij vandaan kwam :) succes!