Hoe weet je of een zadel goed past

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ReJo

Hoe weet je of een zadel goed past

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 16:28

Ik lease op het moment een ijslander (sinds kort) en nu vroeg de eigenaar of ik wilde
kijken of het zadel goed lag tijdens het rijden. De pony is pas sinds kort bij hun op de manege en ze zijn nog bezig met een passend zadel te zoeken.
Maar ik heb niet zoveel verstand van zadels dus ik dacht laat ik hier een topic openen..

Hoe controleer je of een zadel goed past? Waar moet ik precies na kijken?

(Natuurlijk heeft de eigenaar het zadel e.d. ook gecontroleerd maar ik vind het toch wel fijn als ik wat tips heb hoe ik nu moet kijken of hij goed past)

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: Hoe weet je of een zadel goed past

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 16:30

Dat kun je niet zelf, dat doet iemand die daar voor geleerd heeft: Een zadelmaker.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 16:34

je kunt best zelf voor een deel zien of het zadel goed past.
Bij een zadelmaker heb ik altijd het gevoel dat ie altijd wel IETS ondekt dat niet goed is, hij wil graag verkopen namelijk....

ReJo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 16:34

Ik snap dat een zadelmaker daar voor geleerd heeft..
Zijn er geen kleine puntjes waar ik zelf na kan kijken?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 16:36

max66 schreef:
je kunt best zelf voor een deel zien of het zadel goed past.
Bij een zadelmaker heb ik altijd het gevoel dat ie altijd wel IETS ondekt dat niet goed is, hij wil graag verkopen namelijk....

Hm, totdat het jaren met een "voor jou gevoel" goed zadel rijd, en ineens de rug van je paard kapot is. ;)

TS, gewoon een zadelmaker laten komen. Zorgt voor de minste problemen en de grootste kans op slagen.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 16:39

Ik zou ook zeggen, laat het door een zadelmaker doen.

Maar tips, om te zien of je boom goed is kun je je hand van boven naar onder, onder het zadel langs halen. Als dat vrij soepel gaat is je boom relatief goed. Gaat het te makkelijk of te moeilijk is hij te breed of te smal. Maar daarvoor moet je meerdere zadels passen om echt dat verschil te kunnen voelen.

Verder moet je kijken of je zitvlak horizontaal ligt. Als het achter of voor over ligt is ook je boom niet goed.

Goed opletten dat je kussens mooi om de ruggengraat liggen maar wel zo dat ze rug vrij ligt. Dus niet erbovenop maar mooi aangesloten. De rug mag het zadel niet raken.
Ik ken al die termen niet zo goed maar zo hebben ze het mij ook eens uitgelegd.

Verder kan je zadel te lang zijn maar ik weet nooit zo goed hoe je dat precies moet zien. Hij mag niet voorbij een bepaalde rib, maar welke ? Geen idee.

Nogmaals ! Laat er gewoon iemand naar kijken die er echt verstand van heeft ! Ook ik heb dat niet !

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 16:39

Misschien moet je even het samen doen met de eigenaar. Zij stelde een vraag of je dat wil doen, en jij weet nu niet precies hoe dat moet... dus is het verstandig om even te vragen of ze dat samen met jou willen doen. Dan kan je daar ook weer van leren.

ReJo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 16:49

Naja een zadelmaker laten komen is niet aan mij, dat laat ik bij de eigenaar zelf

Ik wou het morgen ook vragen aan de eigenaar of ze samen naar het zadel kan kijken maar ik dacht wat tips kunnen nooit kwaad ;)

Dankjewel voor de tips in ieder geval!

AnnaxArchie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 12:48

gewoon inderdaad even de zadelmaker laten komen! en zowiezo laat het paard het wel merken als het zadel niet 100% fijn zit bij hem. en zelf kun je ok snel wel zien of het te krab zit enz! m aar de zadelmaker is de beste optie!, succes. :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 12:50

Waarom zeg je niet gewoon eerlijk dat je er niet genoeg van af weet? Ik zou het ook niet kunnen zeggen als iemand mij de vraag zou stellen hoor. Ik denk dat er toch beter een zadelpasser bij gehaald kan worden, dan is er zekerheid.

ReJo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 21:09

@ Larasilver; De pony die ik lease staat gewoon op een manege dus het is niet aan mij om een zadelmaker te laten komen.
Was een beetje een ongelukkig moment dat ze het vroeg dus ik kon niet meteen reageren, inmiddels heeft mijn instructrice al gekeken naar het zadel.. hier kan dus ook een slotje op!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 21:42

toevallig vanmiddag het tijdschrift Ros gekocht, staat een heel artikel in over hoe zadels moeten liggen, staan best nuttige tips in!