[WN] Bitloos: bosal of sidepull?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Annekexxx

Bitloos: bosal of sidepull?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 22:26

Hoi!

Ik heb eigenlijk bitter weinig verstand van bitloos rijden.
Ik wil me dus liefst vooraf grondig informeren en dit leek me al een goed begin:

Graag had ik op termijn ook dit geprobeerd met mijn Paint (of zelfs met het paardje van mijn pa - wat vaak verzet geeft op het bit).
Kan iemand me de voor- en nadelen uitleggen van een bosal en een sidepull?
Welke raden jullie aan?
Waar moet ik op letten bij aankoop? (Ook qua maat.)
Misschien heeft iemand wel goede tips of een verwijzing naar een degelijke website met tips voor bitloos rijden.
Is het verstandig naast mijn reininglessen ook lessen bitloos rijden te nemen (of kan dit ook gewoon ter ontspanning op recreatieve manier)?

Ik zou dit wel enkel in de piste willen doen en niet op buitenritten.

Alvast bedankt!

MidnightPSan

Re: Bitloos: bosal of sidepull?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 22:47

Hoe oud ,en verin training zijn jou paarden , de twee optomingen hebben beide een geheel ander nut, een sidepull heeft enkel het nut om een jong paard links en rechts aan te leren en een cirkel of te leren het hoofd te geven , een Bosal is om een paard alles te laten doen in een later deel van zijn trainig, na de sidepull of snaffle, je kan op een Bosal een paard ''klaar'' trainen op een side pull niet.

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 05:24

Mijn paardje heeft alle knopjes er al op zitten, is western gereden, reining getraind en is 9. Ik heb haar echter nog maar sinds half april en weet niet of ze hiervoor al bitloos werd gereden.

Mijn pa zijn paard is tegen de 20 aan en wordt gewoon de laatste jaren recreatief op buitenritten gereden en wat basis dressuur hier thuis.

Heb je verschillende soorten bosals?
Ik heb ooit 1 keer op een paint met bosal gezeten en daar was onderaan een dikke 'knop touw met daar iets erg hards in' (sorry, geen verstand van - daarom mijn vraagje), ik vond het eigenlijk niet zo heel erg vriendelijk als deze onder druk kwam te staan. Is dit altijd zo? Of is het maar een gedachte dat het onvriendelijk leek...

Probleem is ook dat mijn paardje 2 maand geleden door een trap haar onderkaak gebroken heeft (open kaakbeenbreuk). Controle röntgenfoto's wezen op een goed herstel en de wonde is netjes dicht. Wel moet ik nog wat oppassen ter hoogte van de klieren (deze zijn pas ontzwollen binnen een maandje of 2 en ook de breuk zal dan pas terug volledig stabiel zijn).

2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 06:20

MidnightPSan schreef:
Hoe oud ,en verin training zijn jou paarden , de twee optomingen hebben beide een geheel ander nut, een sidepull heeft enkel het nut om een jong paard links en rechts aan te leren en een cirkel of te leren het hoofd te geven , een Bosal is om een paard alles te laten doen in een later deel van zijn trainig, na de sidepull of snaffle, je kan op een Bosal een paard ''klaar'' trainen op een side pull niet.

+1

Let wel op dat wanneer je een bosal koopt dat deze op maat gemaakt is omdat hij helemaal moet aansluiten rond de neus. Anders heeft het niet heel veel nut meer en kans op schuurplekken. Dus de prijs is vaak wel nadelig van de bosal

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 07:54

@Annekexxx: als je puur om te weten hoe je paard op bitloos reageert wilt uitproberen kun je simpel een ouderwets standaard halster nemen dit goed passend om het hoofd doen (dus niet dat het 'zwabbert') en 2 halstertouwen of teugels met een clipsje aan de zijkanten vast maken.
Dit is het meest te vergelijken met een sidepull (zijwaartse druk om wendingen te maken).

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 08:19

http://www.bitloos.nl
Niet specifiek op western gericht maar hier worden wel bitloze optomingen en hun werking uitgelegd.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 08:34

Toen de mijne de kaak gebroken had, heb ik het nog simpeler gedaan. Mede ook omdat de breuk bij haar precies op hoogte was waar zowel de bosal als de sidepull overheen gingen.
Afbeelding

Dit is dus een simpele engelse lage neusriem (hannoveraanse).

Een bosal moet dus idd goed passen anders krijg je schuurplekken. En imo is het rijden met een bosal ook heel anders dan met een sidepull. Echt goed op bosal rijden is een kunst wat niet iedereen zomaar kan. Voor iemand om te testen zou ik dan ook altijd de sidepull adviseren.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 08:43

Voor western zou ik kiezen voor een bosal, hackamore of crossrope bridle. Kin en kaakgekruiste hoofdstellen vind ik goed geschikt voor dressuur (rijden met wat meer druk op de teugels) en de sidepull vind ik persoonlijk helemaal niks. Geen goede ervaringen mee naarmate je serieuzer gaat rijden. Prima om gewoon mee rond te hobbelen, dat wel.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 17:38

Heb enkele jaren gelden met de trainer, waar onze paint haar basistraining heeft van gekregen, een heel gesprek gehad over het gebruik van een bosal en daar kwam uit :
Gebruik alleen een bosal van zeer goede kwaliteit en die perfect past.
Leer het onder leiding van een trainer die ervaring heeft met het gebruik van een bosal.
Slecht materiaal en/of foutief gebruik kan je paard serieuze kwetsuren bezorgen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 17:39

Dat geldt niet alleen voor een bosal, maar net zo goed voor een gewoon bit. En dat hangt iedereen er zonder problemen/nadenken in.

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 19:51

Misschien moet ik mijn bitloos idee dan maar aan de haak hangen...
Want ik neem momenteel al privé-lessen reining en binnenkort een extra opleiding western riding basis (theorie en praktijk) erbij... Nog extra lessen bitloos, dat kan mijn budget niet echt aan, vrees ik... En mijn weekplanning ook niet. :-(

2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 22:01

Annekexxx schreef:
Misschien moet ik mijn bitloos idee dan maar aan de haak hangen...
Want ik neem momenteel al privé-lessen reining en binnenkort een extra opleiding western riding basis (theorie en praktijk) erbij... Nog extra lessen bitloos, dat kan mijn budget niet echt aan, vrees ik... En mijn weekplanning ook niet. :-(

Je kan het toch ook over een tijdje doen? Gewoon kijken wat je paardje nodig heeft en wanneer het allemaal uitkomt ivm tijd en budget.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 06:28

DubbelDun schreef:
Dat geldt niet alleen voor een bosal, maar net zo goed voor een gewoon bit. En dat hangt iedereen er zonder problemen/nadenken in.

Trainers die ervaring hebben met een bosal zijn veel dunner gezaaid dan trainers die ervaring hebben met een bit.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 07:56

Ik vind een touwhalster echt heel fijn rijden.

Wil je perse bosal of sidepull?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 07:59

@marcR: Ik heb het niet over trainers , maar over het gebruik van 'stuur'middelen in het algemeen.
Ik vind het vreemd dat men altijd om het harst loopt te roepen dat je bij bosalgebruik les moet nemen omdat je zoveel verkeerd kunt doen, terwijl er zonder dat geroep allerlei bitten geadverteerd en gebruikt worden waar nooit een trainer/lesgever om hulp wordt gevraagd. Sterker nog men krijgt les met een stuurmiddel waar zowel ruiter als paard nog niet aan toe zijn.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 08:00

xxpinczowxx schreef:
Ik vind een touwhalster echt heel fijn rijden.

Wil je perse bosal of sidepull?

Met een touwhalster kan je geen dresuur oefeningen doen omdat je geen stelling kan vragen. Je kan gewoon niet constant contact hebben, daar is een touwhalster niet voor gemaakt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 08:04

Wij rijden hier western en dat wordt geacht zonder druk te gaan ;)
Een touwhalster is qua sturen (dus vanuit onder de kin) ongeveer te vergelijken met een bosal.

Als TS nu al (gezien de leeftijd van het paard én het feit dat ze reining training heeft) met een shank op één hand rijdt en dus via neckreining kan sturen, dan is een bosal of een simpel touwhalster prima om eens in een bak te kijken hoe het paard daarop reageert.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 08:05

Cyella schreef:
Met een touwhalster kan je geen dresuur oefeningen doen omdat je geen stelling kan vragen. Je kan gewoon niet constant contact hebben, daar is een touwhalster niet voor gemaakt.

Gelukkig is dat ook niet de bedoeling met westernrijden ;)

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 08:18

Wranglerbutt schreef:
Cyella schreef:

Gelukkig is dat ook niet de bedoeling met westernrijden ;)

Klopt, maar ik dacht dat de bedoeling was dat er ook dressuur gedaan mee moest worden. Maar zie dat ik dat verkeerd heb gelezen :o

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 08:32

rina schreef:
Toen de mijne de kaak gebroken had, heb ik het nog simpeler gedaan. Mede ook omdat de breuk bij haar precies op hoogte was waar zowel de bosal als de sidepull overheen gingen.
[ Afbeelding ]

Dit is dus een simpele engelse lage neusriem (hannoveraanse).

Een bosal moet dus idd goed passen anders krijg je schuurplekken. En imo is het rijden met een bosal ook heel anders dan met een sidepull. Echt goed op bosal rijden is een kunst wat niet iedereen zomaar kan. Voor iemand om te testen zou ik dan ook altijd de sidepull adviseren.

maar met een hannoveraanse neusriem kun je toch enorm veel schade aanrichten aan het neusbot? Die bosal en sidepull hangen zo hoog omdat je je paard anders pijn doet of gewoon zijn neus kunt breken.
Leuk dat je geïnteresseerd bent in bitloos rijden :) je zou het eens op je gemakje moeten kunnen proberen met iemand die er iets vanaf weet. Een ruiter heeft een voorkeur in optoming maar een paard kan dat ook hebben. Zeker als het gaat om twee verschillende manieren waarin de optomingen druk verdelen. Mijn pony kan alleen op touwhalster rijden terwijl mijn Brabander geen fan is van die manier van sturen en liever een kaptoom heeft. Als ik dat zou omwisselen dan zijn het allebei heel andere paarden.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 08:41

Sorry, maar dit is een broodje aap verhaal. Geen kans op dat je met die neusriem een neusbot kunt breken. Heb je enig idee hoe sterk zo'n bot is ?en je hebt niet eens een hefboom, enkel rechtstreekse druk. Nee, dit is klinkklare onzin.
Een bosal is een erg specifieke optoming, en niet zo makkelijk als een hackamore of sidepull. Bovendien erg duur. Een goede kost algauw een paar 100 euroos. Verder vind ik het wel een fijne optoming, maar niet elk paard loopt er goed mee en zacht is het al zeker niet.

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 08:46

Dix kan je zelfs basis enkel met de benen besturen (dit wel alleen in de piste, NIET op buitenrit) ;-).
Je kan haar netjes op een cirkel zetten, overgangen op benen en/of stem rijden.
Enkel de stop, daar is nog wat werk aan.
Nageeflijk zijn, is er dan wel niet bij.
Heb t eens geprobeerd met een gewoon halster en touwteugels, maar qua nageeflijkheid neemt ze dan haar vrijheid.
Ik heb dus wel nog een pak werk.

Vooral aan mezelf en mijn rijkunsten dan!!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 09:12

Caaatje schreef:
maar met een hannoveraanse neusriem kun je toch enorm veel schade aanrichten aan het neusbot?

Precies wat Sevke al schrijft. Dat is een broodje aap verhaal. Waarbij ik de neusriem zelfs ook iets hoger heb hangen dan hij normaal zou moeten. En mijn merrie op de pinken te rijden is ;) Er is geen hefboomwerking dus hoe zou ik schade moeten rijden aan dat neusbot?? Zo hard kan ook ik niet trekken hoor :D ;)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 09:41

@Anneke : dan zou ik gewoon met sidepull rijden. Je hebt er met lederen en met rawhide neusbanden, afhankelijk van de nageeflijkheid van jouw paard. Een sidepull is een degelijke basisoptoming, die duidelijke signalen geeft. Veel gevorderd werk zul je er wel niet mee kunnen verrichten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 09:42

Annekexxx schreef:
...Heb t eens geprobeerd met een gewoon halster en touwteugels, maar qua nageeflijkheid neemt ze dan haar vrijheid.
Ik heb dus wel nog een pak werk.
Vooral aan mezelf en mijn rijkunsten dan!!

Het is soms ook wel afhankelijk van het werkwillige karakter van een paard hoor :)
Als je er eentje hebt die er onderuit probeert te komen zullen ze zeker hun vrijheid met bitloos nemen. Dit kun je accepteren.. of niet :) Je kunt er iig aan afmeten wat iets in de mond voor effect heeft .... (en dat hoeft niets te maken te hebben met een harde hand c.q. dwang).