Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
MidnightPSan schreef:Hoe oud ,en verin training zijn jou paarden , de twee optomingen hebben beide een geheel ander nut, een sidepull heeft enkel het nut om een jong paard links en rechts aan te leren en een cirkel of te leren het hoofd te geven , een Bosal is om een paard alles te laten doen in een later deel van zijn trainig, na de sidepull of snaffle, je kan op een Bosal een paard ''klaar'' trainen op een side pull niet.

Annekexxx schreef:Misschien moet ik mijn bitloos idee dan maar aan de haak hangen...
Want ik neem momenteel al privé-lessen reining en binnenkort een extra opleiding western riding basis (theorie en praktijk) erbij... Nog extra lessen bitloos, dat kan mijn budget niet echt aan, vrees ik... En mijn weekplanning ook niet. :-(

Wranglerbutt schreef:Cyella schreef:Met een touwhalster kan je geen dresuur oefeningen doen omdat je geen stelling kan vragen. Je kan gewoon niet constant contact hebben, daar is een touwhalster niet voor gemaakt.
Gelukkig is dat ook niet de bedoeling met westernrijden
rina schreef:Toen de mijne de kaak gebroken had, heb ik het nog simpeler gedaan. Mede ook omdat de breuk bij haar precies op hoogte was waar zowel de bosal als de sidepull overheen gingen.
[ Afbeelding ]
Dit is dus een simpele engelse lage neusriem (hannoveraanse).
Een bosal moet dus idd goed passen anders krijg je schuurplekken. En imo is het rijden met een bosal ook heel anders dan met een sidepull. Echt goed op bosal rijden is een kunst wat niet iedereen zomaar kan. Voor iemand om te testen zou ik dan ook altijd de sidepull adviseren.
je zou het eens op je gemakje moeten kunnen proberen met iemand die er iets vanaf weet. Een ruiter heeft een voorkeur in optoming maar een paard kan dat ook hebben. Zeker als het gaat om twee verschillende manieren waarin de optomingen druk verdelen. Mijn pony kan alleen op touwhalster rijden terwijl mijn Brabander geen fan is van die manier van sturen en liever een kaptoom heeft. Als ik dat zou omwisselen dan zijn het allebei heel andere paarden.
. Caaatje schreef:maar met een hannoveraanse neusriem kun je toch enorm veel schade aanrichten aan het neusbot?
Er is geen hefboomwerking dus hoe zou ik schade moeten rijden aan dat neusbot?? Zo hard kan ook ik niet trekken hoor
Annekexxx schreef:...Heb t eens geprobeerd met een gewoon halster en touwteugels, maar qua nageeflijkheid neemt ze dan haar vrijheid.
Ik heb dus wel nog een pak werk.
Vooral aan mezelf en mijn rijkunsten dan!!

Je kunt er iig aan afmeten wat iets in de mond voor effect heeft .... (en dat hoeft niets te maken te hebben met een harde hand c.q. dwang).