Paard rent door bit heen tijdens springen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

R_Alexanderr

Paard rent door bit heen tijdens springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 14:24

Hallo iedereen!

Ik heb wat hulp nodig! Ik heb mijn merrie in december gekocht en geïmporteerd naar Dubai. Ze sprong voorheen M in Duitsland onder haar vorige ruiter. Die ruiter reed haar in een waterford bit. Dit is een heel erg scherp bit en niet iets waar ik zelf mee wil rijden. Ik heb de eerste paar weken gewoon in verschillende watertrensen proberen te rijden maar ik vond dat ik teveel bezig was met mijn hand sinds ik geen goede reactie kreeg met alleen m'n zit. Daarna ben ik overgestapt naar een Pessoa en hier rende ze ook doorheen alsof ze een mond van staal heeft. Nu rij ik d'r in een zacht rubberen Pelham wat meestal okay werkt maar ook niet altijd en af en toe moet ik toch echt veel te streng zijn met mijn hand zodat ze stopt omdat het gevaarlijk kan worden want ze kan zo onderuit gaan.

Ik krijg regelmatig les en ik heb verschillende ruiters haar laten rijden om te kijken of het aan mij lag. Zadel is gecheckt en ze gaat elke week naar de Chiro voor d'r rug. Dierenarts heeft gekeken, tandarts ook dus hier heeft het niets mee te maken.

Ze neemt alles wat rustiger als de sprongen hoger (1.10+) zijn maar ik wil graag normaal door een lager parcours kunnen rijden voordat ik hoger ga rijden. We kunnen het beide wel maar toch liever veilig door een laag parcours voordat we hoger starten.

Ik rij liever niet in de Pelham want daar word ik toch niet helemaal blij van dat is toch een erg sterk bit dat als ik net iets fout doe toch schade kan doen. Dressuurmatig loopt het wel goed, het gaat iets harder maar ze heeft grote passen dus het valt mee.

R_Alexanderr

Re: Paard rent door bit heen tijdens springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 17:38

Niemand die mij kan helpen om een nieuw bit uit te proberen of vinden?

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 17:39

Correctie bit?

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 17:41

misschien een keertje bitloos proberen? kijken wat ze dan doet?
en nee ik ben geen compleet alles moet bitloos gek xD.
maar misschien kun je daarmee een beetje kijken of het probleem echt in de mond licht of echt aan het paard zelf.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 17:42

rij je met de pelham op 1 of op 2 teugels? als je op 2 teugels rijdt, kan je de onderste, de stang, afbouwen tot hij er voor de sier aan hangt en kan je gemakkelijker overschakelen op een lichter bit.

R_Alexanderr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 17:50

Hoe werkt een correctie bit? Is het heel sterk of heeft het hefboom werking etc?

Ik weet niet of bit loos wat word, dan moet ik name link heel veel druk op dr neus zetten. Ik weet niet zeker of dat zo goed is maar ik zal het proberen :)

Springen met twee teugels maar crossen met 1 met de pelhamriempjes. Ik probeer het af te bouwen maar het gaat niet want ze rent zelfs met hele korte strakke teugels door het bit heen :(

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 18:01

ook als je die van de trens lost en dus enkel de stang in je handen hebt?
ik doe het zo: rijden op trens, wordt ze te hevig neem ik er de stang bij (desnoods wat spelen met deze, los, vast, los, vast), negeert ze nog alles laat ik de trens los en krijgt ze de hefboom op volle kracht. Dit is zelden nodig, maar die enkele keer dat ik het nodig heb, staat ze stil op een halve meter... en heeft ze waarschijnlijk even pijn ook, maar liever pijn dan dat je op een oncontroleerbaar projectiel zit. het moet wel veilig blijven! En doordat je steeds op dezelfde manier opbouwt trens-combinatie-stang leren ze uiteindelijk die trens ook te gehoorzamen.
hoe meer je blijft trekken, hoe harder ze door het bit heen loopt. Los, vast, los, vast,... raken ze van in de war en kan je ze beter terug nemen. Trekken en blijven trekken is gemakkelijk voor hen.

R_Alexanderr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 18:06

Heb wel eens op alleen stang gereden maar ze plaatst d'r hoofd heel snel heel diep en dan valt het bit ergens in d'r mond waar ze het niet voelt en vliegen we in de rond en dan kan ik trekken en rukken en ze zal het amper tot niet voelen. Enige manier dat ik dan kan stoppen is echt goed naar een kan trekken zodat ik d'r in een soort van pirouette trek en dan kunnen we stoppen...

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 18:22

Je schrijft dat je regelmatig les hebt. Wat versta je onder regelmatig? Dress-, spring- en/of crosslessen? Eenzelfde instructeur of verschillende? Wellicht dat je daar wat verandering in aan kan brengen.
Soms wil het nog weleens helpen om op zon moment even 1 a 2 sec druk op de teugels te geven en dan ineens alle druk weg te laten vallen. Mijne reageert daar goed op, ze 'schrikt' en gelijk is het over met het doorgedram in de galop. Let wel even op dat je het de eerste keer een beetje moet aftasten, sommige paarden gaan bijna over de kop als ze ook hangen in je hand.
Succes!

R_Alexanderr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 18:29

Ik heb dressuurles en springles minimaal 1 keer per week en ook een wedstrijd een keer per week. Springles is soms cross, ligt d'r aan :) springinstructrices verschillen tussen twee instructeurs, dressuur niet. Volg ook vaak clinics als er ruiters naar Dubai worden gehaakt zoals Nick Gauntlett (cross), Vai Bruntink en Sjak Laarakkers (dressuur), Alice Debany en Abdullah al Marri (springen) en nog meer.

Andere instructie naast clinics is niet mogelijk, wij hebben hier niet echt freelance instructie en dat is volgens de wet niet eens toegestaan... Ik zal proberen wat je voorstelde, ze hangt niet dus dat zal wel okay zijn maar ze wilt dat je altijd bij d'r bent dus weet niet of ze zal stoppen of uit paniek nog harder rennen en ze is nogal snel aangezien haar moeders vader een EV was (sprong en Hann ggk maar toch) :)

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 01:11

OPG -> HAR

x_Anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 17:44

Ik heb zelf een eigen pony, en die was ook altijd druk bezig met haar mond. Ik rij nu bitloos, en laat m'n hoofdstel met bit lekker in de kast hangen! :) Ze is veel rustiger en luistert beter naar de hulpen die ik geef. Ik zal het toch eens proberen! :j

R_Alexanderr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 21:04

Ze is niet druk in d'r mond, haar mond is heel stil en tijdens dressuur makkelijk bewerkbaar maar tijdens het springen is hij van staal gemaakt en rent ze d'r doorheen. Van de week Hackamore geprobeerd en Pelham geeft toch een beter resultaat met iets wat minder (maar nog teveel) druk.

x_Anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 21:10

Dat is dan alsnog en betere vooruitgang! Maar nog steeds niet helemaal zoals het moet.. Is ze ook echt gestrest tijdens het springen?

R_Alexanderr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 21:33

Nee, oortjes staan altijd naarvoren. Ze heeft er gewoon heeeeeeeeeel veel zin in. Tijdens prijzen enz staat ze netjes stil, tijdens ererondje gaat ze iets hard maar dat doet elk paard wel en kan d'r makkelijk aan het eind stoppen maar voor of na een sprong absoluut niet.