Pessoa bit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

SanneFK

Pessoa bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 18:23

hallo medebokkers!

ik heb van mijn vriendin een pessoa bit te leen gekregen! nou lees ik er niet veel fijne dingen over maar die paarden hebben wel dezelfde symptomen als mijn paard

Lissy haar symtomen:
- hard in de mond
- stijf in nek
- niet nagevelijk te rijden
- erg sterk
- en zodra je haar nagevelijk wil rijden gaat ze haar hoofd wegdraaien of hangen

door mijn slechte rug kan ik dit er niet uitrijden helaas maar ik las dat de pessoa een hefboomwerking heeft die daardoor zou zorgen dat ik haar wat losser kan rijden!

mijn vriendin die ZZ dressuur rijd heeft er eens opgezeten en zelfs zij krijgt hem niet nagevelijk! Lis doet alles om het "zware" werk te mijden zo loopt ze ook niet met haar achterhand onder haar lijf! hier een aantal foto's zou een pessoa makkelijker zijn voor haar en mij?

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

miszblueeyes

Re: Pessoa bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 18:25

een scherper bit is een tijdelijke oplossing. dit moet je rij technisch oplossen niet door scherper bit erin te hangen. ik zou dus les gaan nemen

SanneFK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 18:27

miszblueeyes schreef:
een scherper bit is een tijdelijke oplossing. dit moet je rij technisch oplossen niet door scherper bit erin te hangen. ik zou dus les gaan nemen

we hebben al les! van die ZZ vriendin :D maar echt vooruitgang zit er nog niet in :s daarom wouden we dit eens proberen! :) maar wou eerst wat meningen weten!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 18:32

Dan zou ik kijken voor een andere instructie. Al rijdt iemand internationaal, diegene moet nog wel les kunnen geven en hét kunnen overbrengen. :)

Als je nu een pessoa gebruikt, "helpt" het wellicht voor 3 weken. Daarna komt het paard er dubbel zo hard tegen in.

Je paard probeert je duidelijk te maken dat er iets niet goed is. Jij moet ernaar luisteren en dit kundig oplossen. Dat doe je niet met een scherper bit. :n

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 18:36

Een bit kan idd tijdelijk helpen, maar in dit geval denk ik dat de oplossing hier niet een ander bit is. Je foto's tonen in elk geval dat er aan je houding toch nog werk is. Je lijkt je handen vast te zetten en je zit voorover. Zit je er zelf wel ontspannen op? Als jij niet ontspannen kan meebewegen, gaat je paard nooit ontspannen en nageeflijk lopen.

Iemand kan zelf op een hoog niveau rijden, maar daarom nog niet altijd andermans problemen oplossen. Je instructrice zou het toch eigenlijk moeten weten...

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 19:14

Misschien een ander systeem van rijden proberen? Zou je zelfs met je huidige instructie kunnen proberen, als ze zich genoeg kan inleven lijkt me dat geen probleem! :)

SanneFK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 19:38

dankjullie wel voor de tips! ik rijd idd beetje voorover komt door een ongeluk als ik recht rijd krijg ik na een tijdje rugpijn dus rijd ik iets naar voren gaat automatisch werk ik aan! handen vastzetten heb ik nooit eerder iets overgehoord? misschien net de moment opname?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 19:41

Als je vriendin de lesgeefster is die jou een Pessoa bit heeft gegeven, zou ik op zoek gaan naar een andere goede instructrice en jouw vriendin, fijn als vriendin houden :)

Ook omdat je zelf zegt dat jullie niet vooruitgang boeken, dan zou ik toch eens 'shoppen" voor een ander :)

BelleTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 19:42

Ik denk dat je eerst aan je eigen houding moet werken voor er een ander bit in te hangen. Hoe jij op je paard zit, heeft direct effect op de houding van je paard.
Wellicht inderdaad een andere lesgever, dit kan op een andere manier opgelost worden dan met een scherper bit.

EDIT: is zij al eens onderzocht of er geen lichamelijke reden is van haar "gedrag"?

SanneFK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 19:54

BelleTessa schreef:
Ik denk dat je eerst aan je eigen houding moet werken voor er een ander bit in te hangen. Hoe jij op je paard zit, heeft direct effect op de houding van je paard.
Wellicht inderdaad een andere lesgever, dit kan op een andere manier opgelost worden dan met een scherper bit.

EDIT: is zij al eens onderzocht of er geen lichamelijke reden is van haar "gedrag"?

ja tandarts en fysio niks aan de hand ;)

JamieC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 19:58

Ik zou dan toch nog voor een second opinion gaan, dit is geen natuurlijk gedrag.
M.aaike van S.chie uit Schoorl is erg goed met dit soort dingen, misschien een idee om haar te mailen?

NishwiKiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 21:31

Niet lopen prutsen met een hefboomwerking, neem anders een keertje les van iemand anders en kijk of dat beter gaat

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 21:44

Nageeflijk rijden doe je ook niet via de voorkant, maar vanuit de achterkant. Hoe rij je haar, werk je los, schakel je veel, vraag je buigingen? Etc.. Helpt allemaal mee om het paard onder jou ook losser te krijgen.

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 21:55

Ik raad je mijn instructrice aan, ze werkt vanuit de academische rijkunst, vanaf de grond rechtrichten en de ontspanning opzoeken. Ook kan ze je erg helpen met je houding. Als je meer wilt weten dan moet je me even appen ;)

SanneFK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 10:25

Sokje_6 schreef:
Nageeflijk rijden doe je ook niet via de voorkant, maar vanuit de achterkant. Hoe rij je haar, werk je los, schakel je veel, vraag je buigingen? Etc.. Helpt allemaal mee om het paard onder jou ook losser te krijgen.

ik probeer los te werken, schekel veel en vraag ook buigingen! maar alleen in haar nek loopt ze stijfjes als je buiging vraagt doet ze gewoon haar hoofd opzij dat is alles!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 10:31

Dan zul je meer moeten gymnastiseren om haar ook dáár soepel te krijgen. Een ander bit gaat je daarbij niet helpen, wel andere instructies. :)

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 10:34

Ik zou ook eerlijkgezegd eens een andere instructrice nemen.
Soms heb je periodes dat ht wat minder gaat, maar er moet wel weer verbetering in komen!
Bijvoorbeeld door een andere instructrice eens uit te proberen.

SanneFK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 10:41

romyloverrr schreef:
Soms heb je periodes dat ht wat minder gaat, maar er moet wel weer verbetering in komen!

oke dankjulliewel! ik zal eens een andere instructrice gaan proberen!

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 10:54

De stappen die nodig zijn voor dit arme paardje:
- zadel eruit (is namelijk veel te lang, drukt op lendenen, wie weet waar het nog meer drukt en knelt), goede zadelmaker laten komen voor een goed passend zadel
- bit eruit, en helemaal deze!! en zonder bit gaan rijden, weg met de pijn in haar mond
- instructrice eruit!! wat denkt ze wel, een paard nageeflijk kunnen rijden dmv pijn in de mond? neem iemand met gevoel voor paarden en kennis van zaken
- osteopaat erbij om alle blokkades weg te nemen, die er ongetwijfeld zullen zijn

Ik hoop dat je dit ter harte neemt. Succes!

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 10:55

met een bit is niets mis mee, alleen een hefboom bit er in hangen omdat nagefelijk niet lukt is niet oke, gewoon met een normaal trensje blijven rijden

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 10:57

SanneFK schreef:
romyloverrr schreef:

oke dankjulliewel! ik zal eens een andere instructrice gaan proberen!

Ik snap dat het moeilijk is om haar te vertellen, maar ik zou de stap wel proberen te zetten.
Zo ken ik iemand met een vreselijk slechte smid, maar dat is een vriend van haar. Dus durft ze na een aantal jaar nog steeds geen andere smid te zoeken, maar de hoeven van de pony's worden slechter en slechter.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 11:12

Het bit is geen oplossing voor een rijtechnisch probleem. Het gaat mis in de basis, want ieder paard dat basis goed loopt, loopt nageeflijk. Je moet dus instructie zoeken die je kan helpen om JOU basis, en daardoor die van het paard goed op orde te krijgen. Je moet het zoeken bij jezelf. Zoek een instructie die verstand heeft (echt, dus niet een beetje) van beweging van paard en ruiter. Zo'n instructie kan je helpen om goed, en pijnloos te rijden.

Bedenk je wel dat het een lange weg is, je paard zal onder jou niet ineens nageeflijk lopen. Zo te horen loopt het paard al een hele tijd met de rug vast, en dat vraagt veel werk om dat los te krijgen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 15:45

Hoe denk je een paard los te laten laten door zelf alles strak te zetten? Je moet toch ook echt zelf ontspannen en dat gaat een ander bit niet voor je doen.

NibbitLotus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 15:53

Ik heb mijn hete springpaard ook eens op een pessoa geprobeerd, na 5 minuten heel snel uit gegooid want ze werd er alleen maar sterker van. Ik gebruik nu een ongebroken water trens. Lijkt een stang, is het niet, heeft geen hefboomwerking. Wordt ook gebruikt als scholings bitje. Paard loopt nu hardstikke fijn, ook in het parcours. Super licht in de hand en kam het bit niet vast pakken. Misschien een tip?