Boommaat = 24!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Charr_x

Boommaat = 24!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 16:44

Hoi hoi!

Vandaag is de zadelmaker langs geweest, Filip Martens van http://www.passievoorpaarden.be.

Hij werkt met de Equiscan om een zo duidelijk mogelijk beeld van de paardenrug te krijgen (foto's voor de geïnteresseerde krijg ik nog :))

Hij keek toch enigszins verbaasd naar mijn paard (1,65) /3 en krabte zich achter het oor:

- boommaat = 24 (zadelmaker had zelden zo'n smalle schoft gezien, zijn meettoestel kende de maat net eens!)
- hoge schoft
- diepe rug
- vrij korte rug

Mijn zadel was onmogelijk passend te maken. Dus begint vanaf nu de zoektocht naar een nieuw zadel :)

De zadelmaker stelde zijn eigen merk voor, Fine Saddlery, dat volledig op maat gemaakt kan worden.

Andere optie was volgens hem de Massimo Trail. Nu vind ik dat eerlijk gezegd geen mooi zadel, maar dat is natuurlijk niet doorslaggevend in mijn keuze.

Zijn er Bokkers die zeggen, hé dit of dat merk is misschien wel een optie?

Bedankt alvast voor jullie advies! *\o/*

LoveChamp

Re: Boommaat = 24!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 16:48

Ik zou graag foto's zien van de rug van je paardje :)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 16:51

LoveChamp schreef:
Ik zou graag foto's zien van de rug van je paardje :)

Ik ook !

En in elk geval een aanrader is Ninon Schutte ! Zadelatelier.nl

LoveChamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 16:52

Ik heb nu een rider pro zadel zit en licht fijn :)

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 16:53

Ik heb een Massimo Trail, die zit echt heer-lijk :j Verder heb ik geen ervaring met het passen van dat zadel, die hoorde bij het paardje toen ze bij mij kwam. Het zadel zit ook supergoed op haar rug, ik was een keer vergeten aan te singelen, maar het verschoof geen millimeter, terwijl de singel echt heel los zat. Ze heeft ook een korte rug trouwens.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 16:54

Ik heb dan wel geen paard met een smalle schoft, maar precies het tegenovergestelde. Ik heb een pony met zeer brede rug en tevens extreem kort (34 cm draagvlak).

Ik ga voor hem een Hidalgo aan laten meten. Een zadel met een leren boom. Dit door de combinatie breed en kort.
Mijn andere pony is enigzins breed en kort. Deze heeft Groeneveld van firma Kootstra in behandeling. Hij heeft een Stubben zadel omgebouwd en passend gemaakt.

Andere opties voor jou wat ik op mijn zadelpas reis tegen ben gekomen in anderhalf jaar zoeken:

Standaarden:
-Massimo trail idd (41 cm zijn de Franse kussens, zeer fijn zadel!), zit je rond de 800-1000 euro

Maatwerk:
- Schleese, erg veel om te doen de laatste tijd, zoekfunctie op bokt even gebruiken, schijnt er veel voordelen te hebben. Wordt geheel op maat gemaakt. Je zit op zo'n 4000 euro.
- Strada (Exclusive saddles) Zeer fijn en worden op maat gemaakt. Je zit tussen de 1500 en 2500 euro.

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 16:59

Bedankt voor alle reacties!
Foto's zal ik plaatsen zodra ik ze heb gekregen van de fotograaf :)
Prijsklasse van zijn eigen merk zadel is tussen de 2.000 euro en de 3.500 euro.
Best wel pittig! Voor mijn zadel geeft hij me nog ongeveer 500 euro.

Ik kijk even naar de door jullie voorgestelde merken! Franse kussens zijn inderdaad een aanrader!

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 17:03

Ik heb de Massimo Trail ook. Zit echt heel erg lekker, maar ik denk dat deze minder aanpasbaar is dan zijn eigen merk, als ik dat zo hoor. Ik heb echter geen ervaring met zijn merk en heb er ook nog nooit van gehoord.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 17:05

je zou ook naar custom kunnen kijken, die kunnen ook veel qua afmetingen.

ik heb er zelf geen, maar vriendin van mij heeft er een in bestelling, paard heeft ook een onmogelijke rug en dit was de enige van heel veel zadels (ook maatwerk) die passend te maken was. Paard heeft een hele hoge schoft en atrofie. Alle zadels raken zijn schoft, alleen de custom lag er keurig boven.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 17:08

Je hebt het niet over de Lipizzaner he? Een Lipizzaner met boommaat 24. Uberhaubt een paard met boommaat 24. Mist je paard niet heel veel bespiering en is de rug niet vreselijk weggereden door slecht passende zadels?

nutts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 17:16

arno brand maakt ook zadels op maat is echt een aanrader(www. brand-zadels)

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 19:03

2005 schreef:
Je hebt het niet over de Lipizzaner he? Een Lipizzaner met boommaat 24. Uberhaubt een paard met boommaat 24. Mist je paard niet heel veel bespiering en is de rug niet vreselijk weggereden door slecht passende zadels?

Nee inderdaad niet de Lipizzaner, haha!

Het is een paardje dat ik sinds een aantal maandjes voor iemand rij :)

Hij mist inderdaad wel bespiering! Hij is nog maar weinig bereden voor mij tijd, dus denk dat slechte zadels een minimale invloed hebben gehad.

Hij is heel iel gebouwd, beetje type Engels volbloed.

Ik ga eens kijken naar het andere maatwerk, maar denk dat de prijsklasse overal wel beetje zelfde is.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 19:05

Wauw 24 is echt wel heel smal....... :wow: Ben ook wel benieuwd naar een foto. Zou wel een maatzadel worden, denk ik zo.

nutts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 19:46

bij arno brand zit je tussen de 1500 en 2000 dacht ik

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 19:53

Charr_x schreef:
2005 schreef:

Nee inderdaad niet de Lipizzaner, haha!

Het is een paardje dat ik sinds een aantal maandjes voor iemand rij :)

Hij mist inderdaad wel bespiering! Hij is nog maar weinig bereden voor mij tijd, dus denk dat slechte zadels een minimale invloed hebben gehad.

Hij is heel iel gebouwd, beetje type Engels volbloed.

Ik ga eens kijken naar het andere maatwerk, maar denk dat de prijsklasse overal wel beetje zelfde is.

Kijk naar een zadel wat makkelijk een aantal maten aan te passen is of iets semiboomloos, want met werk zou dit paard een paar maten moeten groeien door de bespiering die je er op traint.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 11:09

Als hij nog echt veel bespiering mist zal hij breder worden op de rug en bij de schoft.
Neem je dan een zadel dat qua boom niet aanpasbaar is zal hij er binnen korte tijd uitgroeien of juist niet kunnen ontwikkelen omdat de boom al snel te smal is voor groei.

Ik zou in de eerste instantie kijken voor een zadel met een aanpasbare/wisselbare boom, zo kan je je zadel mee laten groeien met de bespiering van je paard.
Of anders eerst een poosje longeren en ander onbelast werk laten doen tot de rug meer bespierd is en dan pas een zadel aan laten meten.

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 11:24

Denk dat het een combinatie wordt van rugspieren trainen aan de dubbele lijnen en een verstelbare boom :)
Niet evident.
Zou Wintec een tijdelijke oplossing zijn? Zadelmaker verdeelde die niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 11:32

Wintec is de kleinste boom 29cm dan zou je nog 5cm teveel hebben.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 11:38

Mijn merrie had ook een enorm slechte bespierde rug toen ik haar net had, ik heb toen van alles geprobeerd en ben toen uiteindelijk op een WoW uitgekomen.
Door de zachte vulling kon de rugbespiering bijkomen (en veel onbelaste training) en als ze weer bij gegroeid was kon er een wijdere boom in.
Ze is zo in relatief korte tijd 2 boommaten gegroeid.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 11:45

Is het een trainen aan de longe voor de komende 8 weken geen optie? Dan krijgt ie de gelegenheid te groeien in bespiering. En hoef jij geen duur zadel te kopen die straks te klein is EN onverkoopbaar.

Longeren doe je het dier ook niet tekort. Let wel op dat je niet teveel op kleine circel longeerd. Wellicht vrij longeren in halve bak? Moet ie wel kennen hoor.

Kortom, ik zou wachten met rijden en nieuw zadel

J_lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 17:39

Watvoor soort zadel zou je dan willen? Dressuur of veelzijdig?

Mijn vader heeft namelijk ooit eens in het verleden een veelzijdigheidszadel gekocht zonder de maten na te kijken... Ja lekker handig idd, haha!
Bleek de boommaat dus 24 cm te zijn :/ Nou dat gaat dus nooit passen op mijn dikkie dik van een haflinger! Dus heb ik het zadel maar naar een zadelmaker gebracht om te kijken of hij paarden kon vinden die het zadel mogelijk zouden kunnen passen, nou niet dus... Heb het zadel na ongeveer anderhalf jaar weer terug gekregen met de opmerking dat het paard een wandelend skelet moest zijn om het zadel te kunnen passen.

Hij ligt hier dus maar wat te verstoffen dus wil hem graag weg hebben. Het is een rood zadel, de inch maat weet ik niet dus dat zou ik even moeten meten. Als u geintreseerd bent stuur even een privebericht!

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 07:39

J_lijn schreef:

Mijn vader heeft namelijk ooit eens in het verleden een veelzijdigheidszadel gekocht zonder de maten na te kijken... Ja lekker handig idd, haha!
Bleek de boommaat dus 24 cm te zijn :/ Nou dat gaat dus nooit passen op mijn dikkie dik van een haflinger! Dus heb ik het zadel maar naar een zadelmaker gebracht om te kijken of hij paarden kon vinden die het zadel mogelijk zouden kunnen passen, nou niet dus... Heb het zadel na ongeveer anderhalf jaar weer terug gekregen met de opmerking dat het paard een wandelend skelet moest zijn om het zadel te kunnen passen.

Hij ligt hier dus maar wat te verstoffen dus wil hem graag weg hebben. Het is een rood zadel, de inch maat weet ik niet dus dat zou ik even moeten meten. Als u geintreseerd bent stuur even een privebericht!

Hij is toch een geen skelet haha :p
Bedankt voor je aanbod, maar ik kijk toch uit naar verstelbaar omdat het de bedoeling is dat hij sterker en breder gaat worden!

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 08:01

Mijn zadelmaker past wintec zadelbomen ook aan, micchien is dat een optie.
En anders zou ik een onderlegger proberen te zoeken waar je inlages in kan doen zodat je af kan bouwen als ze spieren krijgt en die onder een smal tweedehandsje leggen.
Nu een aangepast zadel kopen is zonde voor je geld. Ik vraag me dan ook af of er een verstelbare boom bestaat die zo smal kan..
En als het rijden kan wachten eerst alleen longeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 08:32

Charr_x schreef:
J_lijn schreef:

Hij is toch een geen skelet haha :p
Bedankt voor je aanbod, maar ik kijk toch uit naar verstelbaar omdat het de bedoeling is dat hij sterker en breder gaat worden!

Maar verstelbaar ga je niet vinden vrees ik... Dat bestaat namelijk niet het begint allemaal vanaf boommaat 29.. Beter koop je nu wel een 24/25 voor zover die te vinden zijn en kan je daar eerst mee trainen tot die breder wordt..

Maar misschien kan je in dit geval nog beter voor boomloos gaan?

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 10:25

Mijn zadelmaker levert verstelbare bomen in zijn zadels die gaan van smaller dan 24 tot 42.
Boomloos is geen optie, ik ben daar geen voorstander van.
Ik denk dat ik het even bij longeren hou voorlopig en ondertussen verder kijk :)