Zoektocht naar het perfecte bitloze hoofdstel kaakgekr.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Plukje

Zoektocht naar het perfecte bitloze hoofdstel kaakgekr.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 10:21

Hallo allemaal,

Ik kom er niet meer uit, dus ik hoop dat jullie kunnen helpen.

Op dit moment rijd ik mijn paard met de Barefoot Syringa (http://www.horsetopshop.com/Webwinkel-P ... -in-1.html ) en ik gebruik deze kaakgekruist.

Mijn paard loopt hier super op, maar het hoofdstel is te groot, schuift naar mijn mening te veel en vind ik echt niet mooi.
Nu ben ik op zoek naar een fijner bitloos kaakgekruist hoofdstel, maar ik loop vast op twee zaken: de neusriem en de release.

Ik wil graag een leren neusriem die zacht onderlegd is. En ik wil nylonlijnen onder de kaak door voor de ultieme release.

Van FRA bestaat dit hoofdstel alleen rose of blauw onderlegd en een ander hoofdstel die aan deze voorwaarden voldoet ben ik nog niet tegengekomen.

De Rambo multi Micklem bridle vond mijn paard helaas verschrikkelijk, dus die heb ik teruggebracht.

Budget: € 200,-

Wie heeft de gouden tip?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 10:26

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 10:29

dorientjuh schreef:

Ik begrijp je reactie niet helemaal. In je link wordt uitgelegd wat de inwerking van de diverse bitloze optomingen is. Dat weet ik ook wel en dat is mijn vraag ook niet. Mijn vraag is of iemand een specifiek merk en type kaakgekruist hoofdstel weet die voldoet aan mijn wensen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 10:31

Mijn reactie is zodat je niet zelf het wiel opnieuw hoeft uit te vinden, omdat zij dus al heel veel hoofdstellen hebben getest op o.a. release.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 10:39

dorientjuh schreef:
Mijn reactie is zodat je niet zelf het wiel opnieuw hoeft uit te vinden, omdat zij dus al heel veel hoofdstellen hebben getest op o.a. release.

Ik heb getest waar mijn paard het beste op reageert en dat is nylon. Als het echt onmogelijk blijkt te zijn om het perfecte hoofdstel te vinden dan ga ik er een kopen met leren bandjes en laat ik de leren bandjes door de zadelmaker vervangen door nylon.
Af en toe kom ik er echter achter dat ik nog niet alle merken ken, dus mijn hoop is nog steeds gevestigd op bokkers die mij de gouden tip geven.

PreHungaro

Re: Zoektocht naar het perfecte bitloze hoofdstel kaakgekr.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 10:43

Ik heb nu het kaakgekr. hoofdstel van Horze. Bevalt echt goed!
Het leer is soepel en het hoofdstel vormt daardoor goed naar het hoofd, daarnaast is de release voor leer ook prima. Al denk ik dat touw over het algemeen nog meer release geeft. Voor mij geeft dit hoofdstel iig voldoende.

Daarnaast blijft het hoofdstel goed op zijn plaats zitten en is het ruim te verstellen. Mijn Fjord is er erg blij mee. Al moet hij nog wel even wennen dat hij nu niets in zijn mond hoeft te pakken bij het aandoen ;) Eerder wilde hij het bit altijd zo snel mogelijk in zijn mond hebben.

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 10:46

Die van FRA is ook in het zwart geloof ik.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 10:48

FRA heeft dat hoofdstel ook zonder roze of blauw, het is model “dietsj” als ik me niet vergis. Die heb ik en bevalt mij prima :)

Ik heb voorheen ook het hoofdstel van Emiel Voest gehad, die is echt van hele mooie kwaliteit. De neusriem is super zacht en ook met de kaakgekruiste delen van nylon. Helaas was die voor mijn paard net te groot.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 11:03

Daan_Ordeal schreef:
FRA heeft dat hoofdstel ook zonder roze of blauw, het is model “dietsj” als ik me niet vergis. Die heb ik en bevalt mij prima :)

Ik heb voorheen ook het hoofdstel van Emiel Voest gehad, die is echt van hele mooie kwaliteit. De neusriem is super zacht en ook met de kaakgekruiste delen van nylon. Helaas was die voor mijn paard net te groot.

Hier kun je hem ook in het zwart kopen:
http://www.horsetopshop.com/Webwinkel-P ... leder.html

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 11:13

dorientjuh schreef:

Dat is ook stom. Afgelopen vrijdag heeft een verkoopster van de EJ contact opgenomen met FRA met de vraag of het hoofdstuk ook in het zwart bestaat en het antwoord was 'nee'!
In ieder geval een goede optie! Van mij mag het wel kwalitatief iets beter leer zijn, dus ik sta open voor nog meer opties.
Ik ga ook kijken naar de Voest.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 11:22

ik volg even, ben ook op zoek naar een nylon kaakgekruist hoofdstel, maar dan liefst in het bruin....

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 11:25

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 11:28

Vilar schreef:

Hier had ik ook naar gekeken, maar er staat bij de release letterlijk in dat ze hebben gekozen voor platte leren bandjes ondanks dat ze weten dat het een mindere release heeft.
Daarom valt deze voor mij af.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 11:31

Koop een aansnoerneusriem die qua kleur en maat naar je zin is, wel eentje met ronde ringen. Dan ga je op zoek naar een nylondraad/touw en maak je je eigen bitloos hoofdstel.
Rij al jaren op deze wijze.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 12:31

Plukje schreef:
Hier had ik ook naar gekeken, maar er staat bij de release letterlijk in dat ze hebben gekozen voor platte leren bandjes ondanks dat ze weten dat het een mindere release heeft.

Er staat ook bij waarom ze daar voor hebben gekozen. En die beargumentatie valt zeker wat voor te zeggen. Strakke, smalle koorden rond het hoofd is ook geen pretje voor een paard.
Er staat bovendien ook dat ze nog steeds een goede release hebben en als ik de positieve reacties zo lees op de fotopagina, releast het hoofdstel dus prima.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 15:11

Plukje schreef:
dorientjuh schreef:

Dat is ook stom. Afgelopen vrijdag heeft een verkoopster van de EJ contact opgenomen met FRA met de vraag of het hoofdstuk ook in het zwart bestaat en het antwoord was 'nee'!
In ieder geval een goede optie! Van mij mag het wel kwalitatief iets beter leer zijn, dus ik sta open voor nog meer opties.
Ik ga ook kijken naar de Voest.

Ik zocht op onze naam en kwam dit topic tegen.
Volgens mij heeft er iemand flink geacteerd waar je bij was, want wij hebben ze gewoon in het zwart op voorraad en zelfs vandaag nog een nieuwe levering binnen gekregen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 15:17

Plukje schreef:
De riem voor dat kaakgekruisde deel is uit 1 stuk, dan wil je inderdaad geen smal koord, want dat loopt dan ook achter de oren langs.
Er is dan wel zat materiaal voor een zadelmaker om stuk wat over de kaak gaat te vervangen door een koord. Binnen je budget is er ook genoeg ruimte voor zo'n oplossing, dus dan zou ik deze optie niet meteen afschrijven.