Vraag over zadel (schuift)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Iris_Luna

Vraag over zadel (schuift)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 22:19

Hallo,

Ik heb vorig jaar voor mijn fries x tinker een dressuurzadel van Rossner gekocht. Dit zadel heeft een medium/wijde boom. Heb voordat ik dit zadel kocht ook een Ainsley gepast met een wijde boom, maar deze lag te dicht op de schoft. Heb dit voorjaar een zadelmaker erbij gehad die de gehele rug van mijn paard heeft gecontroleerd en gekeken, zadel nagekeken en gekeken hoe deze op haar rug ligt. Alles was perfect en niets op aan te merken, kortom het juiste zadel voor haar. De kussens waren ietsje aan de hardere kant vandaar bontje eronder,maar ook dit was prima.
Nu stuit ik op 1 punt. Wanneer ik aan het rijden ben glijd het zadel steeds naar achter. Heb er een antislip pad onder gelegd en natuurlijk gaat het beter zo. Alleen heb ik liever een zadel wat gewoon op de juiste plaats blijft liggen en zonder al die poespas dus vandaar mijn twijfel.

Nu is mijn paard niet extreem rond, heeft wel schoft. Zit er over na te denken om een ander zadel voor haar aan te schaffen. Helaas is mijn budget niet enorm hoog en zal ik eerst dit zadel moeten verkopen voordat ik een andere kan kopen. Maar moet ik dit zadel wel verkopen, aangezien de zadelmaker vindt dat dit zadel goed op der ligt...

Hier ff een beetje de bouw van mijn paardjelief:

Afbeelding

Alvast bedankt :)

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 22:43

MW lijkt qua boommaat aan de smalle kant; een Fries/Tinker is over het algemeen breed en rondgeribd.
Een hoge schoft vraagt om een speciaal daarvoor ontworpen kussen, die het zadel hoger boven de WK houdt. Je vindt dit vnl. bij zadels van Engelse makelij en niet bij Rossner en Ainsley.

Iris_Luna

Re: Vraag over zadel (schuift)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 08:09

Ze is niet enorm breed en heeft wel een schoft. De wijde boom die ik toendertijd gepast had, die lag echt te dicht op der schoft.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 08:25

Een zadel wat schuift past toch 99% van de keren niet. In welke regio zit je? Ik zou gewoon eens rondkijken naar een zadelpasser met een boel 2e hands zadels die langs kan komen. Misschien kan je je huidige zadel daar ook wel inruilen en hoef je niet zo veel bij te leggen

Iris_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 13:39

daarom vond ik het ook zo vreemd... dank je voor de reactie

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 13:45

Zelf heb ik een vrij dunne merrie met een hoge schoft. Voor haar ben ik na twee jaar eindelijk geslaagd met een fryso legacy. Helaas zijn dit wel dure zadels, die van mij is ook tweedehands. Dan nog wel rond de 500/600 euro, dus ja, het is maar net wat je wilt :)

Iris_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 20:06

Tijdje geleden. Ff een update. Ik heb mijn rossner amerika weg gedaan, werd steeds erger. Moest er een antislip pad en een bontje onder leggen zodat deze een beetje bleef liggen. Al die zooi wil ik er gewoon niet onder en lijkt me ook niet fijn voor haar rug. Heb nu een kieffer frysk en dat zadel ligt als gegoten. Bontje hoeft niet meer, antislip pad hoeft niet meer. Ben zooo blij met dit zadel

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 20:20

Fijn dat die nieuwe goed past!
En gewoon even goed in de gaten houden qua zadel :).