Makkelijk passend zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Makkelijk passend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 10:49

Hallo bokkers,

wie kan mij vertellen wat makkelijk pasbare zadels zijn? Ik heb een jong paard (3 jaar en 3 maanden). Ik wil hem onderhand laten wennen aan een zadel, maar dat is alleen mogelijk met een zadel. De zadelpasser die ik ken heeft kent en master en thorowgood voor mij. Ik wil toch even verder kijken naar andere merken. Ik heb zelf al naar devoucoux zadels gekeken die me erg aanspreken (2de hands)

Aangezien het voor een jong paard is zal hij eruit groeien, mijn budget is daarom max 700-800. Nieuw of 2de hands..

EarthFocus

Re: Makkelijk passend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 10:50

Wintec is een goed merk, waar je een tijdje mee vooruit kan.
En anders boomloos?? Barefoot is erg fijn.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 10:50

Is een wintec met verwisselbare boom misschien een idee?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 10:53

Wintec gaat niet passen op mijn paard heeft de passer gezegd, mijn paard heeft een soort van 'dipje' achter de schoft. Het wintec zadel is daardoor te vlak...

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 10:55

Ook met het cair systeem?

insvanbree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 10:55

Ik zal een 2e handszadel van prestige, met een ondiepe zit aangezien je de eerste tijd gaat lichtrijden
prestige zijn boterzacht van onder ( vaak )
suc6 erg leuk met een jonge aan de slag te gaan

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 10:56

Sure_lee schreef:
Ook met het cair systeem?

Dat zal wel denk ik, anders had ze dat wel aangeboden... ik vind alleen dat ze me weinig keus geeft dus moet ik ook op zoek naar een andere passer

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 10:59

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 11:02

Ik heb ook een barefoot. In eerste instantie ook gekocht omdat het paard nog jong was en veel zou groeien, maar inmiddels, 10 jaar verder, heb ik mijn derde barefoot hier liggen, zo fijn vind ik ze :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 11:03

Tja, een makkelijk passend zadel bestaat helaas niet, was het maar zo'n feest :P
Het is wel handig om een zadel te nemen met verwisselbare boom, maar ook dan kan het gebeuren dat he zadel dan niet meer past.
Gewoon veel zadels passen of een zadelpasser met meerdere zadels laten komen. Sommigen meten ook helemaal je paard uit en kunnen je vertellen wat voor soort zadel er het beste op je paard kan, is ook handig.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-07-14 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 11:03

Een oudere Stubben met een medium kamer, past nagenoeg altijd en daarmee verrijd je je paard zelden.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 11:05

silhouette met verstelbare boom, moeilijk aan te komen helaas

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 11:08

Ik heb een oude stubben, medium.. Springzadel. Ik heb een foto gestuurd met het zadel erop naar de zadelpasser, die kon mij meteen vertellen dat het zadel niet pastte.. heb er zelf echt weinig verstand van of het echt goed past, dus ik heb sowieso een zadelpasser nodig :=

Afbeelding

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 11:09

8nnemiek schreef:
Ik heb ook een barefoot. In eerste instantie ook gekocht omdat het paard nog jong was en veel zou groeien, maar inmiddels, 10 jaar verder, heb ik mijn derde barefoot hier liggen, zo fijn vind ik ze :)

Hoe zit dat met barefoot en bepaalde maten?

mellanion84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 11:13

Ik heb zelf goede ervaringen met thorowgood, zeker omdat er meerdere modellen en boommaten zijn, zeker aangezien mijn haflingermeisje net na de schoft breed wordt was het er lastig om een goed passend zadel te vinden. Een barefoot ben ik minder over te spreken, zit heerlijk maar de stijgbeugelophanging gaf drukplekken en ik had door de gedwongen zit bijna geen bewegingsmogelijkheid. thorowgood zadel is op de lange termijn denk ik voordeliger omdat ze zo makkelijk aan te passen zijn.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 11:14

Juist kent en masters zijn heel goed aanpasbaar! Eruit groeien zal hij dus niet snel doen omdat het zadel veelvuldig aangepast kan worden..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 11:19

Batlow schreef:
8nnemiek schreef:

Hoe zit dat met barefoot en bepaalde maten?

Bij barefoot heb je voor het paard een paar verschillende voorpommel-maten; je kan de pommel wisselen bij een smalle hoge schoft of bij een lage schoft en brede schouders..
En voor de ruiter heb je verschillende lengtematen; maat 1 en maat 2. Zelf ben ik niet heel breed, maar ik heb toch de grotere maat, maat 2, zodat je iets ruimer zit.
De barefoots van tegenwoordig hebben allemaal het vps-systeem wat zorgt voor een goede drukverdeling. Ik heb zelf eerst een testzadel besteld, daarmee kun je een week lang testen of het iets voor jou is :)

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 11:36

Dat dacht ik ook. Batlow Kent en Masters bij jou de Hoge schoft denk ik zo gaat prima pasbaar zijn. Ze zijn heerlijk verstelbaar met kopijzer, kussens zijn makkelijk vulbaar met wol, singelstoten zijn aanpasbaar, beugels zijn makkelijk stelbaar. Beter aanpasbaar zadel is er niet te koop. Niet te duur in prijs nieuw maar zeker ook 2de hands niet als je weet welk model je wil hebben. Kwaliteit lang niet slecht voor die prijs.

Ik heb meerdere merken gehad van kieffer, wow, stubben enz. Maar als die niet meer paste was het helaas vaak met veel verlies weer verkopen omdat die genoeg aangeboden worden en beperkt aanpasbaar zijn. Hoop geld aan verloren. En sinds 2 jaar nu een Kent en Masters en verrast door lekker zitten, kwaliteit en prijs:) Heb nu voo rmijn 2de een cob versie gekocht en zit heerlijk;0

Dan denk ik...niet meer wisselen:) Goede zadelpasser en juiste model Kent en Masters zijn wel de truc om te beginnen bij bouw paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 11:54

Jaime_ schreef:
Juist kent en masters zijn heel goed aanpasbaar! Eruit groeien zal hij dus niet snel doen omdat het zadel veelvuldig aangepast kan worden..

Klopt, die ligt alleen boven het budget van ts, mja dan ben je wel meteen klaar voor een tijdje :)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 12:03

De zadelpasser ziet het goed, dat zadel past niet helemaal goed. Maarrrrr... als de kussens en de boommaat wel goed zijn, dan is het een kwestie van achter iets ophogen en dan kun je prima de eerste kilometers gaan maken.

Zou het zelf zo doen. Want de eerste jaren verandert een paard nog sterk kwa bouw, meteen al een nieuw zadel laten aanmeten is echt te duur. Dat kun je beter doen nadat het paard 5 jaar oud is en netjes is doorgereden.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 12:09

Ik zou kijken naar een zadel met wol en laagje foam in kussens. Die vormen voor deel naar het lijf. Ik heb zelf een eric thomas terry springzadel(rond 900 euro) een ikonic dressuurzadel (toen ik hem kocht 1250). Beide ook wisselbare boom. Deze keus gemaakt na custom zadel ellende. Maatzadel dus...
Laatst bijgewerkt door vencedor op 29-07-14 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 12:18

Dees schreef:
De zadelpasser ziet het goed, dat zadel past niet helemaal goed. Maarrrrr... als de kussens en de boommaat wel goed zijn, dan is het een kwestie van achter iets ophogen en dan kun je prima de eerste kilometers gaan maken.

Zou het zelf zo doen. Want de eerste jaren verandert een paard nog sterk kwa bouw, meteen al een nieuw zadel laten aanmeten is echt te duur. Dat kun je beter doen nadat het paard 5 jaar oud is en netjes is doorgereden.

Dat zadel is duidelijk veel te smal.
De ernstigste rugpatienten die ik aan een nieuw zadel moet helpen zijn voor 80% met veel te smalle en te harde oude stübben zadels gereden, die hadden ook jouw opvatting. Dat ging echt tot zwaar kreupel door de DA afgeschreven aan toe. Meestal had ik ze er met een ander zadel in 3 maanden weer bovenop.

TS, als je paard braaf is met een vorzichtige passessie zou ik gewoon iemand laten komen met veel tweedehands zadels, of zorg zelf voor leenzadels en laat de passer ze beoordelen.

Medium is trouwens niet gemiddeld (verre van zelf) Medium is te smal voor het gemiddelde (ook jonge) paard. De meest standaard warmbloedpaarden zitten in minimaal medium-wijd, maar regelmatig ook wijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 12:38

Batlow schreef:
Ik heb een oude stubben, medium.. Springzadel. Ik heb een foto gestuurd met het zadel erop naar de zadelpasser, die kon mij meteen vertellen dat het zadel niet pastte.. heb er zelf echt weinig verstand van of het echt goed past, dus ik heb sowieso een zadelpasser nodig :=

[ Afbeelding ]

Je kunt aan dit zadel duidelijk zien dat de boom te krap is en daardoor helemaal achterover ligt. Het midden van het zadel moet echt het laagste punt zijn, anders ga je teveel achter op de lepel zitten en wordt de druk niet goed verdeeld, dat geldt ook wanneer het zadel te breed is, dan kiept deze voorover en komt er druk op de schoft te staan.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 12:39

Je moet ook niet een te smalle boom gebruiken.
Vanaf de foto niemand goed zien of de boom nou te smal is of de achterkant gewoon veel te plat. Je ziet alleen een achterover hellend zadel.
De oorzaak van het achterover hellen is alleen te zien bij werkelijke inspectie, staande naast het paard.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 13:03

In principe heb je gelijk, maar in dit geval is het absoluut overduidelijk kan ik je garanderen ;)