dilemma.. welk merk zadel is goed?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ilikex

dilemma.. welk merk zadel is goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 08:34

bokkkeerss! :D

ik heb nu al zn 3 maanden niet gereden, de eerste maand kon ik niet rijden omdat mn pony last kreeg van het zadel & dus de zadelmaker moest komen. toen die na een maand kwam en een tekening heeft gemaakt van haar rug zouden we de dag erna om een zadel. maar goed de volgende dag vond ik haar meer dood dan levend in de stal.. acute hoefbevangenheid ;(

gelukkig is ze weer helemaal opgeknapt & kunnen we weer aan het werk. alleen nu heb ik geen zadel.. de zadelmaker raadde aan om een jc of wintec zadel te doen. wintec viel voor mij al af omdat dit kunststof is. dus werd het een jc, alleen geen nieuwe want die was 950 euro. er lag 1 2ehands die hebben we toen geprobeerd & de zadelmaker is langs geweest om te kijken of het zadel goed lag. conlcusie zadel was te groot. had ik ook wel verwacht.. (heb een 17.5 inch nodig & dat zadel was een 18 inch)

maar goed.. wat nu? de zadelmaker heeft verder geen jc zadels & andere zadelmakers hier in de buurt ook niet. nu wou ik verder kijken voor een ander merk zadel, maar er zijn zoveel merken. ik weet niet meer wat ik moet kiezen :')

het gaat om een d- pony van 1.45m ze is 21 jaar
het moet een zadel zijn van 17.5 inch & boommaat 31
de prijs mag liever niet hoger dan 500-600 euro..

nu ben ik benieuwd wat jullie mij zouden aanraden.. waar hebben jullie ervaringen mee & welke zou ik absoluut niet moeten doen?

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

myk_en_shant

Re: dilemma.. welk merk zadel is goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 08:46

De eerste vraag is, waarom geen kumstof. Ik was eerst zelf ook anti, totdat ik er eentje te leen kreeg.
Voordeel bij kunststof is de wisselbare kopijzer. Groeit of slinkt je paard, dan kun je je zadel erop aanpassen.

Volgens mij heeft wintec ook leren zadels.
Je hebt ook thorowgood.

Is je paard rondgeribt en geen schoft, dan zou je ook naar een Haflinger zadel gaan kijken.

Je kunt ook kijken bij ijslanderzadels.
Genoeg keuze.

kimberlyve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 08:47

Euroriding? ? Ik heb type jade heel fijn!

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 08:48

500-600 is een mooi bedrag voor een goed tweedehands zadel hoor! Er zijn diverse zadelmakers door het hele land die binnen dat budget wel wat prettigs hebben liggen.

ilikex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 08:50

myk_en_shant schreef:
De eerste vraag is, waarom geen kumstof. Ik was eerst zelf ook anti, totdat ik er eentje te leen kreeg.
Voordeel bij kunststof is de wisselbare kopijzer. Groeit of slinkt je paard, dan kun je je zadel erop aanpassen.

Volgens mij heeft wintec ook leren zadels.
Je hebt ook thorowgood.

Is je paard rondgeribt en geen schoft, dan zou je ook naar een Haflinger zadel gaan kijken.

Je kunt ook kijken bij ijslanderzadels.
Genoeg keuze.

ik wil liever geen kunststof omdat ik al een kunststof zadel heb gehad en deze ging binnen no-time kapot..

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 08:50

Ik zou zeggen, passen!
Ik had ook echt voorkeur voor een bepaald merk, maar toen ik ging passen kwam ik op een heel ander merk uit :+.
Je paardje is al iets ouder, zijn rug kan iets inzakken of hij kan wat gewicht verliezen. Dan is een kunstofzadel ook wel fijn hoor, dan kan je het zadel makkelijker aanpassen!

ilikex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 08:51

danoesje schreef:
500-600 is een mooi bedrag voor een goed tweedehands zadel hoor! Er zijn diverse zadelmakers door het hele land die binnen dat budget wel wat prettigs hebben liggen.

een 2e hands zadel wil ik ook! alleen dan welk merk?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 08:53

Tja, hangt ook af van de staat van het zadel.
Eentje die maar een half jaartje is gebruikt kan nog wel tegen de 1000 aantikken, terwijl een zadel met gebruikerssporen goedkoper kan zijn.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 08:54

Ik rij nu al vier jaar best intensief ( geef rijlessen met m'n paarden) met een wintec en een thorowgood.
Ze lijken beide nog als nieuw.

Daarnaast de thorowgood heb ik tweedehands gekocht die is al ruim 16 jaar oud.

Dus het hoeft niet. Ligt zeker aan welk merk en de serie die je hebt.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 08:59

kun je niet iemand laten komen met verschillende zadels en dan uitproberen?

wat wij zeggen dat fijn is, hoeft voor jou en/of je pony helemaal niet fijn te zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 09:04

Rossner vind ik persoonlijk fijn :)

linda412

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 09:07

euroriding of rossner heb beide en zitten erg fijn

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 09:13

Kentaur vind ik fijn, je hebt ook verschillende modellen en zijn niet duur. Nieuw zijn ze rond de 1000,- dus 2e hands zal je daarin wel wat moeten kunnen vinden.

Rossner vind ik persoonlijk helemaal niks. tov Kentaur veel minder fijne zit, hard. daarbij is Rossner vaak ook scheef heb ik gehoord van veel mensen. Of je moet er net geluk mee hebben.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 09:16

Ik heb de laatste keer bij de zadelmaker gewoon aangegeven wat ik zocht, bijvoorbeeld prijs, diepe/vrije zit, weinig of just veel kniewrong, boommaat etc. De zadelmaker in kwestie komt dan met een aantal zadels die daar mogelijk aan voldoen en dan kun je de zadels passen. Uiteindelijk bleek mijn kentaur van mijn vorige paard nog het beste te liggen van allemaal, dus ik kwam weg met extra opvullen:P. Ik had van Wijk en Stubenitsky, allebei erg prettig (gaven allebei aan dat mijn zadel prima was ipv me maar wat te verkopen) maar van Wijk had meer keuze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 09:18

Rossner is helemaal niet scheef, ik heb wél een scheve kentaur gehad. Voor alle zadels geld dat je het moet laten nakijken door een zadelmaker. Zadelmaker gaf aan vaker een scheve kentaur dan een scheve rossner te zien maar je hebt bij alle merken wel een rotte appel ertussen

En een zitting is net wat iemand fijn vindt. Ik vond mijn kentaur knoepert hard en kreeg enorm zere rug en was dus ook nog eens scheef bleek naderhand. Mijn Rossner Montreal (zit ook veel verschil in tussen de modellen) daarintegen zit veel zachter en krijg ik geen zere rug mee :)

Verschilt echt per persoon!

ilikex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 10:44

ik heb net een 2e hands jc gevonden hier op bokt! hopelijk word dat wat :)