Welke muilkorf voor mijn zandetende paard??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

G_entle

Welke muilkorf voor mijn zandetende paard??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-14 14:51

nou de titel zecht het eigenlijk al, ik zit me echt rot te zoeken,

Ik heb er eentje besteld zo'n 3 maanden geleden, maar die heb ik nog steeds niet binnen.
Wel lijkt deze mij zeer geschikt: http://www.medhorses.nl/EkkiaMeshmuilko ... etail(4541).aspx

Al meerdere mails gehad dat er vertraging is bij de leverancier. Nou kan ik mijn geld terug krijgen, maar dan heb ik alleen mezelf ermee want dat is de enigste site die deze muilkorfen verkopen.

Probleem is dat als het slecht weer worden de paarden tijdelijk in de paddock gaan, in de winter staan ze daar zowieso. Ik leen nu al een paar maanden zo'n graaskorf van een stalgenoot, maar die wilt hem terug, en hij kan daar evengoed zand mee binnen krijgen.

Wie o wie weet waar ik een goed muilkorf kan vinden, of heeft er goede ervaringen met eentje?

G_entle

Re: Welke muilkorf voor mijn zandetende paard??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-14 14:52

hmm zie dat de link het niet doet, maar het is de ekkia mesh muikorf van medhorses

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 07:52

Zo'n muilkorf zal vast helpen, maar daarmee kies je natuurlijk wel voor symptoombestrijding. Bovendien ontneemt zo'n ding een paard een deel van zijn sociale interactie, beïnvloed het de mentale gesteldheid en maak je het moeilijker om de natuurlijke gedragingen van zijn mond te kunnen blijven uitoefenen.

Persoonlijk zou ik uitzoeken waarom het eten van zand voor je paard het interessantste is om in de paddock te doen. Heeft hij ergens tekort aan (vitaminen, sociale interactie, voer?), heeft hij last van verveling en is dat de oorzaak?

G_entle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 08:22

ja dat klopt, maar 3 maanden geleden was hij bijna dood doordat hij 20 kilo zand in zn darmen had zitten. Ik heb hier natuurlijk veel over nagedacht, maar aan z'n voeding kan het niet liggen, ook vitaminen en zoutblok ben ik heel erg oplettend in. In de paddock is hij vaak aan het spelen met z'n vriendjes, maar ook soms gigantische kuilen aan het graven. Tuurlijk doe ik er alles aan om de oorzaak te behandelen, maar ik wil komend jaar niet weer naar utrecht toe hoeven..

Ook heb ik me laten vertellen dat sommige paarden het gewoon blijven doen, dat het gewoon een gewoonte word, of dat ze het misschien lekker vinden.

Ik bergijp dat de oorzaak belangrijker is, maar Het risico nemen dat hij weer zoveel zand binnenkrijgt..

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 08:57

G_entle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 09:12

oh super!! dankjewel!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 09:14

Succes !