twijfels of ik zadel moet houden.. anders vandaag terug

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

appiesjappie

twijfels of ik zadel moet houden.. anders vandaag terug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-14 08:59

Hoi allemaal, ik heb na 7 weken eindelijk een super mooi tweedehands thorowgoodzadel . Hij ligt perfect op marijke s rug! Marijke is een compleet ander paard! Loopt nu zo licht als een veertje en iedereen zegt het. Nu denken jullie vast watbis er dan mis? Tjah ik zit er niet lekker op! Oh en ik baal zo! Ik mag hem een week testen de week is vandaag voorbij. Ik heb dezd week 4 keer gereden en moet echt zo wennen. Het word elke keer iets beter! Maar hoe weet ik nu of het een kwestie van wennen of word het gewoon niks. Ik had hiervoor ook wel een heeeeeeeeel ander zadel. Een oude harde kadet met een te smalle boom, veelzijdigheid , nu heb ik wijde boom, super zacht, groter, dressuur zadel. Eerst dribbelde marijke een beetje en liep ze houterig en sloom en nu moet ik haar tegenhouden zodat ze niet te hard gaat en neemt ze grote passen. Er is niks meer hetzelfde dus ik snap dat ik moet wennen maar zal ik er aan wennen.

Evelijn

Re: twijfels of ik zadel moet houden.. anders vandaag terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 09:02

Maar heb je pijn na het rijden van het zadel of moet je wennen dat je paard eindelijk haar lijf op de juiste manier kan gebruiken?

Kijk als je pijn hebt van gewoon zitten in het zadel dan moet je verder zoeken. Heb je juist het idee dat je meer moet wennen en zelf beter moet leren zitten dan kan je beter zitles nemen... want zadel past je paard dus wel.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 09:03

Je hebt zelf nergens last van? (Niet dat jij rugpijn of wat dan ook krijgt?)

Want ik had jaren op dressuurzadels gereden, maar mijn verzorgster zat er niet fijn op (springzadel gewend, dus miste steun), dus ik kocht een ander zadel.. Zelf vond ik het een vreselijk zadel waar ik niet op kon zitten en niet aan kon wennen... En nu, rijd ik niet eens meer op het dressuurzadel :+ Tis echt een kwestie van wennen...

Het is een beetje dubbel, maar als het voor je paard zo veel scheelt... Wennen aan een zadel lukt wel :) (En even denken wat je anders wilt gaan doen... qua zadel dan... Wat zijn de alternatieven?)

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 09:08

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 09:09

Ik zou het zadel houden en er aan gaan wennen.
Als je er uiteindelijk echt niet aan kan wennen, heb je het zadel zo weer verkocht toch?

Je geeft aan dat het een mooi zadel is, wijde boom, Thorowgood, die ben je zo weer kwijt en je moet niet gek opkijken als dat voor dezelfde prijs lukt die je zelf betaald hebt :)

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-14 09:13

Nee, bij mijn vorige zadel had ik juist rugpijn en bij deze helemaal niet meer. De enige optie is weer op zoek gaan naar een ander. Maar dan zal ik heel erg moeten wennen. Een kadet zadel is natuurlijk ook het simpelste zadel dat er is. Voor een fries een ander zadel zoeken valt al niet mee. En marijke loopt nh zo fijn en ik zou zo balen als ik een ander zadel koop dat zij weer minder gaat lopen. Ik ben nu ook nog een beetje aan het uitproberen. Beugels langer, kniewrongen eraf, enzovoort.

belper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 09:13

heb laatst ook een nieuw zadel gekocht heb um 2 keer geprobeerd, op me paard lag die super zelf at ik vooral eerste keer echt verschrikkelijk. 2x ook, maar ietsje minder. toch maar gekocht omdat ik het belangrijker vond dat die goed lag op me paard(hoge schoft etc, dus moeilijk een goeie te vinden). elke keer dat ik heb gereden ging het steeds een stukje beter, en nu maand later zit die gewoon super :). is gewoon een kwestie van wennen denk ik, en zeker als je paard en super van gaat lopen en het zadel steeds een beetje 'beter' zit, zou ik zeggen waarom niet..

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 09:17

Ik zou de gok nemen.

Ik ging jaren terug van een oud hard veelzijdigheidszadel naar een Wintec dressuur over.

Ik reed altijd met ribfluwelen rijbroeken, nou in die gladde Wintec schoof ik alle kanten op.
Dus heb toen wel broeken met kunstleren zit gekocht.

Verder moest ik enorm wennen aan het lang maken van m'n benen, was m'n beugels steeds kwijt en uit balans door het optrekken van m'n benen.

Ik heb de wrongen ten hoogte van mijn bovenbenen geplakt, dus helemaal bovenaan onder het zweetblad.

Toen bleef m'n bovenbeen naar beneden en dus m'n benen lang.
Toen nog even aanleren de hak uit te drukken en ik zat als een huis.

Maar dat heeft wel even tijd nodig gehad.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 09:21

Zo te lezen is het gewoon een kwestie van wennen. Zolang je geen pijn ervaart zou ik de gok wel nemen als het goed ligt op je paard.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 09:25

Van wie heb je het gekocht? Hebben ze meer zadels? Als je het van een winkel hebt dan zou ik gewoon even bellen en voorleggen. Misschien hebben ze wat anders of mag je nog een weekje langer proberen.

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 09:26

Als je paard zo anders gaat bewegen van een goed passend zadel, zul je dit bij ieder passend zadel tegenkomen. Je zult altijd moeten wennen aan de betere bewegingen van je paard. Voor mij zou dit geen reden zijn om je zadel niet te houden. Tenzij je echt rugklachten ofzo hebt. Maar zelfs dan zou ik twijfelen.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 09:29

Citaat:
e geeft aan dat het een mooi zadel is, wijde boom, Thorowgood, die ben je zo weer kwijt en je moet niet gek opkijken als dat voor dezelfde prijs lukt die je zelf betaald hebt :)

eehmmmmm
Dat valt tegen hoor....heb er een al ruim een half jaar te koop gehad, mooi zadel, wijde boom, in prima staat, en volgens mij ook gewoon een redelijke prijs...

Inmiddels besloten het maar niet meer te verkopen: gebruik hem nu voor mijn springlessen...

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 09:36

Bontje/gelpad op het zadel? :)

pronkje_vdp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 09:39

Had ik ook met mijn WOW zadel, maar uiteindelijk zou ik niet anders meer willen. Ik ben er vanzelf aan gaan wennen

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 09:48

Denk dat het een kwestie van wennen is! Heb zelf veel met springzadel gereden en hiervan af en toe eens met dressuurzadel.

Nu rijdt ik alleen met een dressuurzadel waarvan in het begin op maatje springstand. Dus houding niet bepaald goed! Nu elke keer gaan mijn beugels een gaatje langer en begin ik er aan te wennen!
Als je merkt dat het zadel echt goed ligt en je zelf geen last hebt van het een of ander, dan zou ik de gok wagen! Gewoon aan wennen! En kijken welke beugellengte bij je past!

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 09:55

Lijkt me dat de verkoper best een extra weekje wil geven als je zegt dat hij verder eigenlijk best goed bevalt. Wat is het precies dat niet lekker zit voor je?

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 09:58

Haha, herkenbaar! Ik ben pas geleden van een vzh naar een dressuur overgestapt. Ik rij veelal buitenrittenboven de 15 km, maar mooi dat ik met mn nieuwe zadel na 10 km helemaal dood was voor mn gevoel! Nu paar weken later ben ik gewend en het zit heerlijk en als een huis!
Ik zou je aanraden om hem te houden, wat hierboven ook gezegd wordt, een thorowgood wijde boom ben je zo weer kwijt als blijkt dat je er toch niet aan kan wennen!

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 09:59

Ik moest ook erg wennen aan mn Thorowgood :+ Maar nu vind ik het een ontzettend fijn zadeltje :j

Als je geen pijn hebt, zou ik hem gewoon houden. Is eventjes wennen :j

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-14 10:04

LBLGypsyCobs schreef:
Ik zou de gok nemen.

Ik ging jaren terug van een oud hard veelzijdigheidszadel naar een Wintec dressuur over.

Ik reed altijd met ribfluwelen rijbroeken, nou in die gladde Wintec schoof ik alle kanten op.
Dus heb toen wel broeken met kunstleren zit gekocht.

Verder moest ik enorm wennen aan het lang maken van m'n benen, was m'n beugels steeds kwijt en uit balans door het optrekken van m'n benen.

Ik heb de wrongen ten hoogte van mijn bovenbenen geplakt, dus helemaal bovenaan onder het zweetblad.

Toen bleef m'n bovenbeen naar beneden en dus m'n benen lang.
Toen nog even aanleren de hak uit te drukken en ik zat als een huis.

Inderdaad dat heb ik ook mijn voeten te ver in de beugels, stuiter soms en mn benen kunnen hun plek nog niet vinden

Maar dat heeft wel even tijd nodig gehad.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-14 10:07

Jennyj01 schreef:
Van wie heb je het gekocht? Hebben ze meer zadels? Als je het van een winkel hebt dan zou ik gewoon even bellen en voorleggen. Misschien hebben ze wat anders of mag je nog een weekje langer proberen.

Ik heb hem bij divoza gekocht. Daar hadden ze niet meer tweedehandsezadels die op haar passen. Ik heb op dit zadel 7 weken moeten wachten om hem passend op marijke te krijgen. Dan zou het wel super balen zijn als hij terug moest

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-14 10:14

stefje schreef:
Lijkt me dat de verkoper best een extra weekje wil geven als je zegt dat hij verder eigenlijk best goed bevalt. Wat is het precies dat niet lekker zit voor je?

Ik stuiter vaak in het zadel, kan mn ritme niet echt vinden,, mijn beugels krijg ik op 1 of andere manier niet goed gaatje korter te veel druk op dd beugels, langer te weinig druk, mn voet schiet te ver in de beugel waardoor ik op het ijzer van de beugel druk (komt waarschijnlijk door mijn handicap waardoor ik niet genoeg controle heb over mijn rechterbeen.) Ik zag van die veiligheidtoeclips op internet. Denk dat dat wel wat is dan is dat probleem al opgelost misschien. Moet toch van alles proberen.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-14 10:17

Fijn dat iedereen zegt denk dat je er aan moet wennen. Neemt de twijffel al een beetje weg! Haha ik denk elke keer als ik in een week niet wen , wen ik er na een maand wel aan? Maar is zoveel verschil! Eigenlijk is niks meer hetzelfde. Daar kan ik volgens mij ook niet in 1 week aan wennen.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 12:44

Tja plastic zit nou een keer heel anders dan leer :) (Thorowgood is plastic toch?) Het zit idd anders, maar ik vind het zelf ook wel lekker zitten

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-14 13:10

Het is kunstof. Is inderdaad ook weer anders

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 13:51

Klinkt alsof jij jezelf een verkeerde houding hebt aangewend in je oude niet passende zadel. Nu je een zadel hebt die wel past en je meer in goede houding dwingt kan je niet meer zitten. Ik denk dat zitles je meer gaat helpen dan een ander zadel ;)