lage neusriem of Rambo micklem

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

roosjuh17

lage neusriem of Rambo micklem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 14:55

Hallo allemaal ,

ik heb een vraagje.

Mijn 2 merries, een kwpn en een arabiertje hebben nogal last van normale neus riemen.
Als ik ze een hoge neusriem aan doe ( zonder of met sperriem , en los ) dan zitten ze constant te schuren aan hun voor been.
Ik heb mij laten vertellen dat dit betekend dat ze de druk van de neusriem niet fijn vinden .
Het arabiertje doet ook haar mond open , ik heb verschillende bitten geprobeerd, maar je merkt aan haar dat ze de neusriem echt vervelend vind.
OOK , als ik met een losse teugel rijd, doet ze haar mond open.

Nu ben ik aan het twijfelen om een lage neusriem te proberen.
Of een rambo micklem.

Wie kan mij wat aanraden, en wie heeft dezelfde ervaringen .

vg

dems75

Re: lage neusriem of Rambo micklem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 14:56

of gewoon geen neusriem?
Mijn paard is ook niet bijster dol op neusriemen. Heb ook een micklem, daar rijd ik af en toe mee, maar het liefst gewoon zonder, dus alleen met losse bakstukken.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 14:58

tsja, de goedkoopste oplossing is om eerst een lage neusriem te kopen of te lenen en dat uit te proberen. Als dat werkt ben je namelijk voor een paar tientjes klaar.
De micklem is toch wel iets duurder en zonde van het geld als je paard daar ook niet fijn op reageert.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 15:18

Waarom niet zonder neusriem? Ik rij regelmatig zonder en bevalt uitstekend.
De micklem valt niet te vergelijken met een lage neusriem. Maar als het paard de aanwezigheid van het leer aan de zijkant van het hoofd en om de neus onprettig vindt dan is een micklem wel een grote gok, het is namelijk behoorlijk wat leer.

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 16:33

nou,

ik KAN de micklem eventueel lenen even.
Maar ik vroeg me gewoon af of er mensen zijn die mijn ervaring delen, en wwat zij als oplossing hebben gedaan.
Zonder neusriem , ligt het veel te los, en daar word mijn arabier enorm onrustig van .

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 20:01

Als je de micklem kunt lenen, dan zou ik dat zeker een periode gaan uitproberen! En dan niet 1x maar echt een week of 2 weken. Je merkt dan zelf het verschil wel omdat je je eigen paard het beste kent.

Mocht je paard daar goed op reageren dan weet je je antwoord, dan moet je zelf ook zo'n hoofdstel kopen. Mocht je paard daar niet anders op reageren, dan kun je misschien alsnog de lage neusriem uitproberen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 10:02

Een Micklem gaat een paard met een gevoelige neus of hals ook niet accepteren is mijn ervaring.
Ik heb ze recentelijk uitgeprobeerd op 4 van de paarden hier. Alleen 1 vond het prima, maar de gevoeligere , die alle druk vervelend vinden vond ik dit niet de oplossing.
Het voelde in mijn handen ook als verzet.
Zelf doe ik de neusriemen veelal niet strak (totaal niet strak) en houd alles zo los mogelijk.
Dat werkt voor die van mij nog het beste