Mexicaanse neusriem met of zonder ringetjes?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sanned

Mexicaanse neusriem met of zonder ringetjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-14 19:11

Ik ben op zoek naar een Mexicaanse neusriem voor mijn paard. Nu kom ik neusriemen met en neusriemen zonder ringetjes tegen. Ik heb al ontdekt dat de neusriem met ringetjes op het jukbeen ligt en die zonder net onder het jukbeen. Maar ik vroeg mij af of er een verschil in inwerking is tussen de twee? En kan iemand mij nog andere verschillen vertellen? Welke Mexicaanse neusriem vind jij fijner, die met of die zonder ringetjes?

Zonder ringen:
http://www.divoza.com/collectie/paard/h ... ml#reviews

Met ringen:
http://www.divoza.com/collectie/paard/h ... sriem.html

IrishDraught

Re: Mexicaanse neusriem met of zonder ringetjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 07:07

Ik had er eentje zonder ringetjes (stubben) maar die trok het bakstuk in de ogen van mijn paard.

Nu heb ik er een met ringen en die blijft goed zitten.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 09:57

Ik heb ook liever ringetjes, met die zonder ringen was ik altijd aan het klooien om de boel netjes in balans te krijgen, die met ringen zit altijd keurig in het midden, geen geneuzel.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-14 10:08

Bedankt voor de reacties!

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 10:10

Met ringetjes inderdaad, anders blijft het voor geen meter "in vorm" zitten.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 10:11

De ringetjes horen ook onder het jukbeen te liggen, dus vaak moet je even wat gaatjes bij maken.. ;)
In gebruik maakt het elkaar niet zoveel..

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-14 10:18

Weet je het zeker Casarell? Ik zie overal de ringetjes op het jukbeen liggen en heb ook al vaker gelezen dat ze op het jukbeen horen. Kijk:

Afbeelding

En die zonder ringetjes zit zo:
Afbeelding

Of bedoel je dat ze niet te dicht bij de ogen moeten zitten?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 10:30

Zoals op jouw foto ligt hij iets onder het jukbeen (en niet echt er bovenop zoals je vaker ziet, ik dacht dat je dat bedoelde).. ;)
Hij ligt hier dus goed.. MAAR..

Het enige nadeel hiervan vind ik, dat je neusriem op die plek erg stug is (doordat het leer vast zit aan de ring).. wat kan schuren op de jukbeenderen.
Daarom doe ik em aan het bovenste neusriem wat strakker (ringetjes nog iets verder van het jukbeen af), en de onderste neusriem wat losser, en verdeel ik die druk weer bij het kruis op de neus.

De neusriem op de 2e foto zit overigens wat te laag.. ;)
Die hoort ook over de jukbeenderen te lopen.. maar is minder stug..

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 10:48

Casarell schreef:
De neusriem op de 2e foto zit overigens wat te laag.. ;)
Die hoort ook over de jukbeenderen te lopen.. maar is minder stug..

Maar zo gaat hij automatisch zitten als je geen ringetjes hebt. Het zit gewoon niet in model dan.
TS, ik zou die met ringetjes nemen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 10:53

Ik bedoel dat de neusriem op de onderste foto precies over het uiteinde van het jukbeen loopt, en dus te laag hangt.
Dus dan moet je het bakstuk wat hoger hangen.. dan loopt ie mooi over het jukbeen heen zonder te irriteren ;)

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-14 10:57

Casarell, ik snap het misverstand. We hebben het over een ander bot :P
Ik bedoel dat ie boven het rode lijntje moet liggen, en jij dat hij onder het groene lijntje moet liggen, toch?
Maar dan zijn we het eens :)

Afbeelding

Bedankt voor de tip over het schuren!

Die zonder ringetjes vallen altijd zoals op de tweede foto, dat kan niet anders, er zit namelijk geen knik in zoals met ringetjes wel het geval is. Als je hem hoger hangt trekt hij scheef volgens mij.

Ik denk dat ik voor de neusriem met ringetjes ga, dat lijkt me toch handiger. Ik dacht dat die met ringen misschien sterker in zou werken. Maar als ik de reacties zo lees is dat niet het geval.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 11:27

Sanned schreef:
Casarell, ik snap het misverstand. We hebben het over een ander bot :P
Ik bedoel dat ie boven het rode lijntje moet liggen, en jij dat hij onder het groene lijntje moet liggen, toch?
Maar dan zijn we het eens :)

[ Afbeelding ]

Bedankt voor de tip over het schuren!

Die zonder ringetjes vallen altijd zoals op de tweede foto, dat kan niet anders, er zit namelijk geen knik in zoals met ringetjes wel het geval is. Als je hem hoger hangt trekt hij scheef volgens mij.

Ik denk dat ik voor de neusriem met ringetjes ga, dat lijkt me toch handiger. Ik dacht dat die met ringen misschien sterker in zou werken. Maar als ik de reacties zo lees is dat niet het geval.

We hebben het over hetzelfde bot, maar bekijken het van een andere invalshoek.. ;)

Die neusriem zoals op de 2e foto moet gewoon hoger gehangen worden.
Deze wordt niet scheef getrokken als met eerst de bovenste neusriem vast maakt, vervolgens het kruis goed positioneert en vervolgens de onderste neusriem vast maakt.
De knik heb je alleen als het leer niet soepel is.. en.. naar mate het gebruikt wordt, vormt het zich ;)

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-14 11:51

Ja, dat is natuurlijk zo. Heb het een beetje verkeerd neergezet ;)

Voor zo ver ik kan vinden niet. Ik begrijp wel wat je bedoelt hoor. Maar ik ben nog geen Mexicaanse neusriem zonder ringetjes tegengekomen die even hoog hing als eentje met ringetjes. Volgens mij hoort die zonder ringetjes echt iets lager te hangen. Of hij hangt op alle foto's die ik tegenkom op de verkeerde plek.
Daarom dacht ik ook dat de inwerking anders zou zijn, omdat de neusriem dan dus op een andere plek op de kaak zit. Maar misschien heb ik het mis hoor. Als ze inderdaad allebei hoog horen, dan lijkt die met ringen me toch fijner. Bedankt voor je uitleg :)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 14:06

Vroeger.. en dan praat ik over zeker 20 jaar geleden.. bestond de variant met de ringetjes nieteens..
Toen hadden we de 'glijdende' variant ook gewoon hoog zitten ;)

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-14 14:37

Haha, oké! Ik heb nog nooit een Mexicaanse neusriem gehad, dus ik geloof je :) Wel stom dat hij dan op veel verkoopfoto's verkeerd zit.